فعال مدنی علی خیرجو، در بند مجرمین خطرناک زندان اردبیل به سر می برد*****

آذوح: علی خیرجو از فعالین مدنی دربند آذربایجان جنوبی در کنار متهمین به قتل و سایر جانیان خطرناک زندان اردبیل به سر می برد. بندی که وی در آن زندانی است، بند اتباع خارجه نام دارد اما به جز سه تن از اتباع خارجی، بقیه زندانیان از مجرمین خطرناک به شمار می روند. این امر باعث فشارهای بیشتر روحی به این فعال مدنی شده است.
علی خیرجو که به دلیل فعالیت های مدنی خود در راستای نجات دریاچه اورمیه بازداشت و سپس به حبس محکوم شده، در کنار مجرمین خطرناک در زندان اردبیل به سر می برد. بند اتباع خارجی که علی خیرجو به آن منتقل شده تنها 3 تبعه خارجی دارد که دو تن از آن ها اهل جمهوری آذربایجان و دیگری نیزاز تروریست های پ ک ک  است. بقیه زندانیان این بند، مجرمین خطرناک و عمدتا متهمین به قتل هستند. حضور این فعال مدنی در این بند، بر خلاف آئین نامه اجرایی زندان ها می باشد که بر اساس آن باید تفکیک زندانیان بر اساس بزه انتسابی صورت گیرد.
بسیاری دیگر از فعالین دربند آذربایجانی نیز در سایر زندان ها در بندهای مربوط به زندانیان جرائم خطرناک نگهداری می شوند در حالی که تنها جرم!!! آن ها فعالیت های مدنی برای احقاق حقوق حقه ملت تورک آذربایجان جنوبی می باشد. این امر برای فشار بیشتر بر علیه فعالین مدنی دربند آذربایجان جنوبی و شکستن اراده مصمم آن ها می باشد.
گفتنی است علی خیرجو در شهریور ماه سال 90 در اردبیل و در تجمعی اعتراضی نسبت به خشکاندن دریاچه اورمیه بازداشت شد.
دادگاه بدوی وی روز سه شنبه دوم مهرماه در شعبه اول دادگاه انقلاب اردبیل برگزار گردیده بود. در این جلسه قاضی حسن زاده اتهام عضویت در گروه غیر قانونی جهت برهم زدن نظم و امنیت عمومی و ملی را بدون ارائه هیچ گونه مستنداتی بر علیه این فعال مدنی محرز دانسته و پس از اخذ آخرین دفاعیات این فعال مدنی، وی را به 5 سال حبس تعزیری همراه با تبعید در زندان مرکزی کرمانشاه و همچنین دو سال ممنوعیت از اقامت در استانهای آذربایجان شرقی،غربی و اردبیل صادر نموده بود. عنوان اتهامی خیرجو در رابطه با اعتراض به خشکاندن  دریاچه اورمیه بود که به دلیل نبود مستندات، قاضی پرونده ، حسن زاده، عنوان اتهامی را تغییر و وی را به اتهام واهی عضویت در گروه چنلی بئل(نام مغازه عباس لسانی)محاکمه کرده بود.از نکات جالب توجه این محاکمه غیر قانونی، علاوه بر عدم ارائه مستندات قانونی رسیدگی به اتهامات این فعال مدنی طی کمتر از نیم ساعت می باشد.
با پیگیری های وکیل وی ، صمد منافی، شعبه یک دادگاه تجدید نظر استان اردبیل طی حکمی که تاریخ تنظیم آن 5 آذر ماه و تاریخ ابلاغ آن به وکیل پنجشنبه 27 دی ماه می باشد، با استناد به ماده 500 قانون مجازات اسلامی، حبس تعزیری حکم دادگاه بدوی را به 6 ماه حبس تعزیری، محل تحمل حبس را از زندان کرمانشاه به زندان اردبیل و حذف مجازات تکمیلی اقدام نمود. علی خیرجو روز 29 بهمن ماه سال گذشته برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اردبیل انتقال یافت.
گفتنی است علی خیرجو که لیسانس فیزیک دانشگاه محقق اردبیلی میباشد به علت ستاره دار شدن در سال 1389 از ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر محروم گشته بود. وی پیش از این نیز به دلیل فعالیت های مدنی خود بارها بازاشت و مورد تهدید نیروهای امنیتی قرار گرفته است.
سانا
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn