کمک مالی یک میلیون دلاری ژاپن برای احیای دریاچه اورمیه

آذوح: رژیم اسلامی ایران که خود تعمدا دریاچه اورمیه را خشکانده، تاکنون کمک های مالی متعددی برای احیای این دریاچه اخذ نموده، اما حتی یک درصد آن را نیز صرف این کار نکرده است. پس از کمک 135 میلیون دلاری سازمان ملل در سال 91، این بار ژاپنی ها یک میلیون دلار برای احیای این دریاچه به دولت ایران خواهند داد. اما ناگفته پیداست که رژیمی که هیچ اقدام عملی برای نجات این دریاچه انجام نمی دهد و فقط به برگزاری همایش های تبلیغاتی به نفع خود می پردازد، بار دیگر این کمک مالی را صرف امور دیگر من جمله حمایت از تروریسم خواهد نمود.
زمستان سال گذشته نمایندگان مجلس آلمان اعلام کردند که حاضرند در قالب یک پروژه عملی، کمک مالی در اختیار ایران برای نجات دریاچه اورمیه قرار دهند. پس از آن نیز مقامات ژاپنی حمایت خود را از طرح های نجات دریاچه اورمیه اعلام کرده اند. در این بین دولت روحانی که تاکنون هیچ اقدام عملی در این راستا انجام نداده، به راحتی به یک میلیون دلار از کمک های ژاپنی ها دست خواهد یافت.
این کمک مالی ، که حاصل دیدار روحانی با شینزو نخست وزیر ژاپن است در 27 اسفند ماه سال 92 مصادف با 18 مارس 2014 به بخش یو ان دی پی   : United Nations Development Programme سازمان ملل ارائه نموده است . که طبق پروژه ابلاغی از سوی سازمان ملل تا پایان سال 93 در طول پیشرفت پروژه برای نجات تالابهای ایران هزینه خواهدشد ژاپن یکی از 5 اهدا کننده UNDP در سطح جهان است .این کمک مالی قرار است که بر اساس 4 پیشنهاد اصلی ژاپنی ها به کار گرفته شود.
این 4 پیشنهاد اصلی ژاپنی ها عبارت اند از :
اول ، شامل همه گروه های ذینفع در تخصیص منابع برنامه ریزی . دوم، تلاش برای ایجاد زمینه حق آبه تصفیه آب به عنوان یک منبع باز.  سوم، حفظ و حمایت از هر دو آب زیرزمینی و آب های سطحی. چهارم، استفاده از تکنولوژی بهتر برای استفاده از آب کارآمد تر. (جلوگیری از هدر دادن آب کشاورزی ومصرفی از رودخانه ها)…
بر اساس این موارد، عمده اقدامات ژاپنی ها به مدیریت بهتر منابع آب در حوضه آبریز دریاچه اورمیه کمک می کند.
اما مسلما رژیم اسلامی ایران، حتی ریالی از این کمک مالی را نیز صرف احیای دریاچه نخواهد نمود.
در رابطه با کمک های ژاپنی ها باید بیافزاییم که هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی بهمن ماه سال گذشته گفته بود:‌ “موسسه جایکای ژاپن 5 میلیون دلار برای انجام کارهای مطالعاتی در خصوص دریاچه اورمیه سرمایه گذاری می کنند.”
حال معلوم نیست این 5 میلیون دلار چگونه از سوی مقامات ایرانی در روزهای اخیر به 1 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است!
نافرجامی وعده های مسئولان ایرانی نسبت به نجات دریاچه اورمیه تا اندازه ای است که زمستان گذشته، پروفسور احد رحمان زاده، سخنگوی گروه ناجیان دریاچه اورمیه از حمایت نمایندگان مجلس آلمانی برای نجات این دریاچه خبر داده و گفته بود با حل مشکل هسته ای ایران موسسات مختلف آلمانی مایل اند در پروژه های نجات دریاچه اورمیه شرکت کنند و بودجه ای نیز برای این کار تخصیص دهند.
وی یاد آور شده بود که حتی استادانی از دانشگاه ماربورگ و حدود 30 نماینده پیشین و فعلی مجلس آلمان با نوشتن نامه هایی به گروه ناجیان دریاچه اورمیه آمادگی خود را برای همکاری با طر ح های نجات دریاچه اورمیه اعلام کرده اند.
البته آبان ماه سال 91 نیز منابع خبری از اختصاص بدجه هنگفتی از سوی سازمان ملل برای نجات دریاچه خبر دادند. محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس وقت سازمان محیط زیست ، 8 آبان ماه سال 91 در گفتگو با خبرنگاران اعلام نمود که برنامه توسعه و عمران ملل متحد برای حل مشکلات محیط زیستی در ایران و از جمله دریاچه اورمیه  ۱۳۵ میلیون دلار کمک مالی اختصاص داده است.
پیش از آن نیز سرپرست برنامه توسعه و عمران ملل متحد  گفته بود این برنامه ظرف پنج سال از سال 2012 تا 2016 ، 235 میلیون دلار بودجه برای برنامه‌های توسعه‌ای در ایران اختصاص داده که از این میزان 57 درصد یعنی 135 میلیون دلار به رفع چالش‌های زیست محیطی از جمله احیای دریاچه اورمیه  اختصاص می‌یابد.
اما نکته جالب توجه اینجاست که دولت روحانی که ادعای نجات دریاچه اورمیه را دارد، تنها 40 میلیارد تومان برای نجات دریاچه اورمیه اختصاص داده که آن نیز صرف برگزاری همایشهای پر زرق و برق برای تبلیغ دولت شده است!
شهریور ماه سال 91 و همزمان با بالا گرفتن اعتراض‌ها به خشک شدن دریاچه اورمیه در شهرهای مختلف آذربایجان جنوبی، رژیم اسلامی از اختصاص  مبلغی معادل «۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار» برای انتقال آب از رودخانه‌های اطراف به این دریاچه خبر داده بود.
مساله ای که پس از سرکوب شدید اعتراضات و بازداشت های گسترده هیچ گاه عملی نشد.
در آن مقطع، ابراهیم فتح‌اللهی، معاون سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی از اختصاص یافتن «۸۰۰ میلیون دلار» به نجات دریاچه اورمیه خبر داد و گفته بود: “با توجه به اهمیتی که دولت برای احیای هرچه سریعتر دریاچه اورمیه می‌دهد، استارت کار شب گذشته از سوی دولت زده شد.”
فتح‌اللهی در حالی این مبلغ را «800 میلیون دلار» عنوان کرده بود که وبسایت‌های خبری مختلف گزارش کرده‌ بودند که رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، رقم تصویب شده از سوی دولت را «950 میلیارد تومان»، معادل 900 میلیون دلار عنوان کرده است.
شایان ذکر است طبق آخرین گزارش سازمان ملل در دو دهه گذشته، مساحت دریاچه از 5000 کیلومتر مربع به 2000 کیلومتر مربع کاهش یافته است. یعنی انقباض ، 40 درصد ی از اندازه اصلی ، حجم آب واقعی به دلیل عمق متوسط آب در زمانی که دریاچه 5000 کیلومتر مربع داشت 6 متر بود. که در حال حاضر، برای 200 کیلومتر مربع پوشیده از آب ، که عمق متوسط تنها 1 متر است
14 اسفند سال گذشته، برنامه زیست محیطی سازمان ملل متحد، «یونپ» با انتشار گزارشی با هشدار نسبت به عواقب خشک شدن دریاچه اورمیه که «منجر به ایجاد طوفان نمک در شعاع 500 کیلومتری دریاچه خزر که محل سکونت 76 میلیون انسان است»، گفته بود ارتفاع سطح آب دریاچه از سال 1995 تا 2011 به میزان 7 متر پایین افتاده و بر اساس تصاویر ماهواره‌ای مساحت آن در این بازه زمانی از 6100 کیلومتر مربع به 2366 کیلومتر مربع کاهش یافته است و این کاهش ادامه دارد.
گوناز تی وی
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn