نوروزانه‌ای به کام تجزیه! / شبکه ی آزربایجان و طرح شوم کردستان شمالی

آذوح: بی شک یکی از مهم‌ترین نکاتی که بایستی رسانه‌های ارتباط جمعی هم چون شبکه‌های تلویزیونی بدان توجه ویژه‌ای داشته و همواره آن را در تولید و پخش برنامه‌های مختلف خویش رعایت نمایند، پرهیز از دامن زدن به مسائل حساس قومیتی از طروق مختلف می‌باشد و بایستی مسئولین و دست اندرکاران هر شبکه‌ای با درک اهمیت این موضوع و توجه خاص بدان از مطرح کردن مسائلی که بذر کینه و تفرقه را در میان اقوام مختلف کاشته و به اختلافات دامن بزند به شدت خوددرای کرده و به هیچ وجه خواسته یا ناخواسته به تبلیغ افکار و اهداف قومیت گرایانه‌ی گروهی خاص نپردازند.
نکته‌ای که شاید مسئولین محترم شبکه‌ی آزربایجان‌غربی این روز‌ها آن را فراموش کرده و با درج واژه‌هایی کاملا سیاسی و صد البته مارک خورده در یکی از برنامه‌های نوروزی خویش به نوعی چه به عمد و چه به سهو به تبلیغ و شناساندن طرح شومی کمک می‌کنند که کاملا از سوی تجزیه طلبان و دشمنان ایران پایه گذاری شده و نتیجه‌ای جز تکه تکه شدن آزربایجان و هموار شدن راه‌ها برای تجزیه‌ی ایران نداشته و این همان هدفی است که دشمن به دنبال آن است.
برنامه‌ای با نام نوروزانه و به زبان کردی و تولید شده در شبکه ی مهاباد که علاوه بر خود شبکه‌ی تولید کننده در شبکه ی آزربایجان نیز پخش شده و نکته‌ی حائز اهمیت آن درج پسوند (کردی شمال) در ادامه‌ی نام این برنامه میباشد که در همان نگاه اول توجه هر بیننده‌ی آگاهی را به خود جلب کرده و بی اختیار ارتباطی نزدیک میان این نام و نام مجهول و جعلی “کردستان شمالی” در ذهن نقش می‌بندد و این سوال مطرح می‌شود که چرا کردی شمال؟ واقعا چه لزومی دارد که در ادامه‌ی نام این برنامه پسوند تفرقه‌انگیز کردی شمال گنجانده شود و واقعا هدف و منظور شبکه‌ی مهاباد و شبکه‌ی آزربایجان از این کار چیست؟
هنوز مدت زیادی از اقدام نابخردانه‌ی عثمان احمدی نماینده‌ی شهر همیشه آزربایجانی مهاباد در مجلس و مطرح کردن خواسته‌ی دشمن پسندانه‌ی وی مبنی بر تجزیه‌ی استان آزربایجان‌غربی و ایجاد استانی جدید آن هم با نام جدیدالکشف کردستان شمالی و صد البته واکنش‌های شدید و متعدد مردم، رسانه‌ها و نمایندگان و مسئولین آزربایجان نگذشته است که بار دیگر برنامه‌ای تولید شده در شبکه‌ی مهاباد و پخش شده در شبکه‌ی آزربایجان تا حدودی خاطره‌ی آن درخواست شوم را در ذهن‌ها زنده کرد و نشان داد که هنوز هم عده‌ای هستند که پشت پرده در حال تلاش برای جا انداختن واژه‌ی جعلی کردستان شمالی هر چند با اندکی تغییر بوده و این آگاهی و تیز بینی هر چه بیشتر و دقیق‌تر مسئولین استانی و ملی را می‌طلبد تا با شناسایی این افراد معلوم الحال و برخورد با آن‌ها مطابق با قانون از اوج‌گیری اختلافات جلوگیری به عمل آورند و آینده‌ی سیاسی و امنیتی استان را تضمین نمایند.
در اینجا لازم است تا با مطرح کردن چند نکته در باب این موضوع سوالاتی را نیز از مسئولین محترم دو شبکه‌ی مهاباد و آزربایجان و صد البته مسئولین صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مطرح نماییم :
اولا، چه لزومی دارد که برنامه‌ی تولید شده در شبکه‌ی مهاباد که شبکه‌ای جهت تامین نیازهای رسانه‌ای هم وطنان کرد زبان جنوب استان می‌باشد بعد از چندین بار پخش در آن بار دیگر در شبکه‌ی آزربایجان که وظیفه‌اش پاسخ به نیاز‌های رسانه‌ای بیش از ۲٫۵ میلیون ترک تبار استان می‌باشد، پخش شود؟ اگر قرار بر اجرای عدالت باشد پس چرا ده‌ها هزار ترک آزربایجانی ساکن در شهر‌های مهاباد، سقز، قروه، بیجار و سنقر از داشتن حتی یک دقیقه برنامه به زبان ترکی در شبکه‌ی مهاباد و حتی شبکه‌ی استانی سنندج محروم می‌باشند؟ مگر عدالت مقوله‌ای دوطرفه نیست؟ پس چرا این عدالت رسانه‌ای روی خوشی به ترک زبانان ساکن در شهر‌های مذکور نشان نم‌یدهد؟!
ثانیا، آیا اصلا زبان یا لهجه‌ای به نام کردی شمال(!!!) وجود خارجی دارد که آن را در پس برنامه‌هایتان می‌گنجانید؟ کردی سورانی نامی است که در تمامی منابع مورد بررسی ما به زبان هم وطنان کرد ساکن در جنوب استان اطلاق شده و در هیچ سند و مدرکی زبانی به نام کردی شمال وجود ندارد! حال با این اوصاف آیا کردی شمال را نباید در ادامه‌ی همان کردستان شمالی دانست؟ دو واژه‌ای که هر دو به تازگی و با اهدافی خاص ابداع شده و تمامیت ارضی ایران و آزربایجان را تهدید می‌کنند!
ثالثا، آیا اصلا نظارتی بر تولید، نام گذاری و پخش برنامه‌های مختلف در شبکه‌های مذکور و به ویژه‌ی شبکه‌ی مهاباد که سابقه‌ای بس درخشان در مطرح کردن موضوعاتی این چنینی دارد، انجام نمی‌پذیرد که این گونه آزادانه هر نام مشکل‌دار و مارک خورده‌ای را برای برنامه‌های خویش انتخاب و از آن ها بهره برداری سیاسی می‌کنند؟
دورنا نیوز
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn