پخش کتابچه‌ای درباره‌ی ارتباط صهیونیزم و حرکت ملی آزربایجان در اورمیه

آذوح: کتابچه‌ای با عنوان ” از رقص یهود در هولوکاست ایرانیان تا پانترکیسم آذربایجان” از سوی نهادی به نام ” اندیشکده دین و زندگی” در اورمیه به طور رایگان توزیع شده است.
به گزارش خبرنگار اؤیرنجی سسی از اورمیه این کاتبچه‌ی ۴۸ صفحه‌ای مطالبی در رابطه با کشتار پوریم، قحطی سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ ایران و نامگذاری آزربایجان را به خواننده‌گان خود ارائه داده است.
از صفحه‌ی ۱ تا ۱۴ این کتابچه به تشریح حادثه‌ی پوریم با سرتیترهای جشن پوریم، رقص یهود در هولوکاست ایرانیان – فاحشه گری حلال در یهودیت – مرخای و استر – وشتی، شهبانوی ایرانی – پوریم در ایران – رمز پوریم و … پرداخته شده است.
براساس این گزارش از صفحه ۱۵ تا ۲۷ این کتابچه، قحطی سال‌های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ که همزمان با جنگ جهانی اول بود با تیتر ” هولوکاست ۹ میلیون ایرانی به دست بریتانیای کبیر ” مورد بررسی قرار گرفته شده است. در این نوشته‌ها بارها و بارها به سلسله‌ی قاجار و دولت عثمانی توهین شده است.
در صفحات ۲۸ تا ۴۵ این کتابچه با درج مقاله‌ی ” آذربایجان و اران – چگونه نام آذربایجان بر اران نهاده شد؟” نوشته‌ی عنایت الله رضا به بررسی تاریخ پیداش نام آزربایجان پرداخته شده است. در این نوشته نیز با استناد بر نوشته‌های کسروی و دیگر پیروان مکتب کسروی سعی بر جدا بودن ملت آزربایجان جنوبی و شمالی از هم شده است.
نکته‌ی جالب این کتابچه عدم وجود وجه مشترک بین نوشته‌های آن است. بطوریکه مطالب مندرج در کتابچه هیچ‌گونه وجه اشتراکی با تیتر آن ندارند.
این کتابچه با همکاری اندیشکده دین و زندگی، خبرگزاری مشرق و مجموعه تحقیقاتی اران تهیه شده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn