بئی کندی: غار قلایچی در آستانه‌ی نابودی می‌باشد*****

آذوح: یکی از زیباترین غارهای طبیعی آذربایجان جنوبی در بوکان به سبب هر آنچه "تغییر کاربری توسط سرمایه‌گذار" عنوان شده در خطر نابودی کامل قرار گرفته است.
غار قلایچی به سبب تالارهای درونی و دسترسی دشوار به آنان، اکنون از سوی نهادهای حکومتی و با استفاده از بولدوزر جهت تبدیل غار به منطقه‌ی گردشگری، مورد حفاری غیرقانونی می‌باشد.
حفاری دهانه‌ی غار و تغییر کاربری پس از دو سال توقف، بار دیگر از سوی یک شرکت متقاضی سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از سر گرفته شده است.
خبرگزاری میراث فرهنگی با درج این خبر و به نقل از دبیر کارگروه غارشناسی ایران اعلام کرد: یکی از افرادی که در شرکت تعاونی سهامدار است، زمین‌هایی هم با کاربری دیم‌کاری و کشاورزی دارد و بدون هیچ مجوزی اقدام به چنین کاری می‌کند.
همچنین در صورت حفر تونل در دهانه‌ی غار، رطوبت و آب موجود خشک می‌شود و زنده بودن غار مورد تهدید قرار می‌گیرد؛ چرا که این غار دارای سفره آب زیرزمینی غنی است که حفر تونل در زیر این غار سبب تغییر اکوسیستم و به تبع آن خشک شدن این سفره آب زیرزمینی می‌شود.
منبع یادشده در پایان از بازدید سازمان میراث و گردشگری و اداره محیط زیست شهرستان بوکان از غار قلایچی خبر داد و تبیین کرد: پس از بازدیدهای لازم می‌توان گفت غار قلایچی می‌تواند کاربری گردشگری داشته باشد یا نه.
غار قلایچی که درحدفاصله ٩ کیلومتری شمال شرقی شهر بوکان و در مجاورت محوطه باستانی تپه قلایچی (قلعه و یک تپه مجاور) یکی از مراکز تمدن مانایی‌ها قرار گرفته از جمله‌ی عمیق‌ترین غارهای طبیعی ایران به شمار می‌رود.
دهانه‌این غار حدود هشت متر قطر دارد و با چاهی عمیق به ارتقاع ١١٠ متر آغاز می‌شود.
آذوح
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn