گزارشی از گردهمایی بزرگ جنبش دانشجویی آذربایجان: گوج بیرلیکده دیر*****

آذوح: جمع کثیری از فعالین جنبش دانشجویی آذربایجان با حضور در اورمیه به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداخته و بار دیگر قدرت و پویایی این جنبش را به نمایش گذاشتند.
به گزارش آذوح در این مراسم که با خضور دانشجویانی از دانشگاههای آذربایجان جنوبی و بسیاری از شهرها همچون تهران، قزوین، تبریز، اورمو، اردبیل، زنگان، رشت، خیاو، ابهر و... برگزار شد حاضرین ضمن بزرگداشت روز جنبش دانشجویی آذربایجان(19 اردیبهشت) شاهد بخشهای مختلفی همچون اجرای موسیقی، رقص آذربایجانی و شعرخوانی نیز بودند.
این برنامه که با خوشامدگویی دانشجویان دانشگاه اورمیه آغاز گردید با نگاهی به وضعیت حرکت ملی آذربایجان جنوبی و سیاستهای حکومت و دولت ایران ادامه یافت. وعده های حسن روحانی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، عدم عمل به آنها و واکنش نخبگان آذربایجانی مورد بحث قرار گرفته و ضمن انتقاد شدید از رویکرد دولت ایران، بر لزوم دقت فعالین آذربایجانی در خصوص مواجهه با ترفندهای حاکمیت تاکید گردید.
در ادامه به وضعیت جنبش دانشجویی در زنگان پراخته شده و با اشاره به کانون دانشجویی اشراق و نشریه ی زنگین، به فعالیت دانشجویان زنگان در قالب برگزاری کلاس‌ها و جلسات منظم هفتگی زبان، تاریخ، ادبیات و برگزاری نمایشگاههای مختلف... اشاره شد. خواندن اشعاری از شاعران دانشجوی دانشگاه زنگان با نامهای آذربایجانیم، بیرلیک و... نیز شور و حال مضاعفی به حاضرین بخشید.
بزرگداشت روز زبان مادری و بازداشتهای رویداده بخش دیگری از سخنرانیها را شامل گردید. اهمیت روز زبان مادری و لزوم پاسداری از زبان ترکی مساله ای بود که بارها تاکید شده و مبارزات ملت آذربایجان در راستای رسمی کردن زبان ترکی در ایران گرامی داشته شد.
تاراج معادن و ثروتهای آذربایجان جنوبی، کوچ جوانان آذربایجانی به مناطق مرکزی ایران جهت کسب کار، افزایش بیکاری و... توسط دانشجوی دیگری از اورمیه مورد بحث قرار گرفته و در ادامه نیز دانشجویان دیگر به مسایل درونی حرکت ملی پرداختند. لزوم همکاری، هماهنگی و ارتباط بیشتر گروههای سیاسی آذربایجان از مهمترین این موارد بوده و مورد تاکید بسیار قرار گرفت. تقویت فضای دوستانه در حرکت ملی جهت تضارب آرا، پلورالیزم و تحمل دیدگاه مخالفین نیز به عنوان یکی از اصلی ترین اهداف جنبش دانشجویی اشاره شده و لزوم تلاش بیشتر دانشجویان در این خصوص و راههای آن مورد بحث قرار گرفت.
به گزارش آذوح در بخش دیگری از این همایش دانشجویانی از دانشگاههای مختلف به سخنرانیها ادامه داده و بر موارد مهمی همچون نقش زنان در حرکت ملی آذربایجان، صدمین سال مشروطیت و لزوم بزرگداشت شایسته ی ستارخان به عنوان سردار شهید آذربایجانی، لزوم توجه بیشتر به تمامی شهرها و مناطق آذربایجان جنوبی و نقش رسانه در این امر اشاره داشتند.
حضور دانشجویانی از ترکان قشقایی و ترکان استان گیلان از دیگر نکات زیبای این مراسم است. این دانشجویان ضمن ارائه ی آماری از وضعیت ترکان قشقایی و گیلان با انتقاد از عدم توجه کافی حرکت ملی به این مناطق خواستار حمایت از فعالین سیاسی این مناطق گردیدند. به گفته ی این فعالین دانشجویی رژیم ایران در این مناطق بیش از دیگر نقاط به سیاستهای تغییر جمعیتی و پاکسازی تاریخی ادامه داده و اسامی بسیاری از اماکن و... را عوض نموده است. نکته ی جالب دیگری که مورد اشاره ی دانشجوی قشقای قرار گرفت تاسیس تیم فوتبال قشقایی در شیراز است که با الگوبرداری از تیم تراختورسازی آغاز به کار نموده است.
در ادامه ی این گردهمایی به نقش جنبش دانشجویی در حرکت ملی آذربایجان پرداخته شده و با ارائه ی تاریخچه ی مختصری از جنبش دانشجویی به آسیب شناسی وضعیت فعلی جنبش پرداخته شد.
دانشجویان تاکید داشتند نقش جنبش دانشجویی که در گذشته با قیام خرداد 85 به خوبی آشکار شده و با ساماندهی اعتراضات اورموگولو ادامه یافت در حال حاضر نیز با برگزاری مناسبت‌های مختلف همچون روز جهانی زبان مادری، بزرگداشت روز 21 آذر، با فعالیت منظم کانون‌ها و نشریات دانشجویی، کلاس‌ها و مراسمات متعدد آشکار می شود و شاهد پویایی و فعالیت منسجم این جنبش هستیم. با این حال عدم تحرک و فعالیت کافی احزاب نیز موردی بود که به دفعال تکرار گردیده و مورد انتقاد قرار گرفت.
این گردهمایی بزرگ دانشجویان آذربایجانی با مارش ملی آذربایجان به کار خود پایان داد.
گفتنی است به دلایل امنیتی برخی جزئیات ذکر نشده، همچنین در آینده ی نزدیک گزارشاتی از دیگر گردهمایی ها منتشر خواهد شد.
آذوح
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn