از مجموع 7 تن طلای ایران 6 تن آن در تکاب (تیکان تپه) تولید می شود

آذوح: تولید طلای ایران تا سال ۹۶ به ۷ تن در سال می رسد که از این میزان، ‌۶ تن تنها متعلق به معدن طلای زرشوران تکاب و ۷۰۰ کیلوگرم دیگر مربوط به معادن طلای استان آذربایجان شرقی خواهد بود.
به گزارش مهر، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته و با تکمیل طرح‌هایی که برای تولید این فلز گرانبها در حال اجرا است، میزان تولید شمش طلا در ایران به ۷تن خواهد رسید.
از این میزان، ‌۶ تن تنها متعلق به معدن طلای زرشوران تکاب (تیکان تپه) در استان آذربایجان غربی است به طوری که با اجرای طرح توسعه ظرفیت تولید آن با رشد ۲ برابری از ۳ تن فعلی به ۶ تن افزایش می یاید.
همچنین ۷۰۰ کیلوگرم دیگر از رقم تولید مربوط به معادن طلای استان آذربایجان شرقی خواهد بود و تا ۳۰۰ کیلوگرم نیز توسط کارخانه تولید طلا در ارغش نیشابور (استان خراسان رضوی) تولید می شود.
در سال ۹۲ میزان تولید واقعی شمش طلا در ایران به بیش از ۴.۱ تن رسید این در حالی است که تولید شمش این فلز در سال های گذشته با نوسان همراه بود به گونه ای که در برخی از سال ها به رقم یک هزار و ۴۳۲ کیلوگرم رسید.
تولیدکنندگان عمده طلا در ایران تا سال ۹۲ معادن موته،  آغ دره(تکاب)، ‌ کوه زر، ‌ زر مهر و معدن سرچشمه بودند اما از اواخر سال قبل، معدن طلای زرشوران در مقیاس ۳ تن در سال – به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده- پا به عرصه تولید گذاشت.
کارخانه و معدن طلای زره شوران بزرگترین معدن طلای خاورمیانه محسوب می شود که در روستایی به همین نام و در ۳۹ کیلومتری شهر تکاب قرار گرفته است.
به اعتقاد فعالان محلی، شهرستان تکاب (تیکان تپه) با وجود داشتن دو معدن بزرگ طلای خاورمیانه و دارا بودن بیش از هشتاد معدن فعال سنگهای تزیینی با فقر، بیکاری، اعتیاد و مهاجرت دست به گریبان بوده و از محروم ترین شهرهای کشور محسوب می گردد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn