تماس تلفنی پوتین با اوباما بر سر بحران اوکراین

آذوح: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تماسی تلفنی با باراک اوباما، درباره بحران کریمه و اوکراین با رئیس جمهوری آمریکا گفتگو کرده است.
کاخ سفید روز جمعه ۲۸ مارس (هشتم فروردین) ضمن تایید این تماس تلفنی از پیشنهاد آقای پوتین برای تهیه طرحی جهت حل بحران اوکراین به روشی دیپلماتیک خبر داد.
سخنگوی آقای اوباما هم اعلام کرده رئیس جمهوری آمریکا در این تماس تلفنی به آقای پوتین گفته روسیه پیشنهاد مشخص خود را به طور مکتوب ارایه کند.
آقای اوباما همچنین در این تماس تلفنی تاکید کرده است که روسیه نباید نیروهای بیشتری در مرز این کشور با اوکراین مستقر کند.
باراک اوباما تماس تلفنی ولادیمیر پوتین را در حالی جواب داد که برای دیدار با پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر کرده است.
او پیش از سفر به خاورمیانه در اروپا با متحدان خود در این قاره درباره بحران اوکراین دیدار و گفتگو کرد.
کاخ سفید از جزئیات این مکالمه و آنچه مورد نظر باراک اوباما از یک "پیشنهاد مکتوب" بوده است، سخنی نگفته اما پیش‌تر، در میان واکنش‌های دو طرف به بحران کریمه، واشنگتن بر مکتوب شدن مفاد مورد مذاکره میان جان کری و سرگئی لاوروف، وزرای خارجه دو کشور سخن گفته بود. آقایان لاوروف و کری قرار است به زودی در دیداری دو جانبه بر سر چگونگی کاهش تنش ها و حل بحران اوکراین رایزنی کنند.
پیشنهادها واشنگتن که پیش‌تر عنوان شده بود عبارتند از عقب نشینی سربازان حامی روسیه، گفتگوی مستقیم دولتمردان اوکراین و روسیه با حمایت و نظارت جامعه بین المللی، استقرار ناظران بین المللی در اوکراین و کریمه و تسهیل روند اصلاحات در اوکراین و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور.
در پی همه‌پرسی روز شانزدهم مارس در شبه جزیره کریمه که به الحاق این منطقه به روسیه انجامید، روابط کشورهای غربی و مسکو دچار تنشی کم سابقه شده است.
روز جمعه آقای اوباما در گفتگوی تلویزیونی خود با سی‌بی‌اس نیوز که پیش از ترک اروپا ضبط شده بود، گفت ولادیمیر پوتین "نباید اقداماتی را تکرار کند که در طول جنگ سرد متداول بود."
او در این گفتگوی تلویزیونی از روسیه کلیک خواست "نیروهای خود را از مرز اوکراین عقب بکشد و تنش‌ها را کاهش دهد."
بان کی مون: ارتش روسیه قصد تحرک نظامی ندارد
همزمان با گفتگوی تلفنی روسای جمهوری آمریکا و روسیه، از نیویورک خبر می‌رسد که بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد که به تازگی از مسکو بازگشته، گفته است ولادیمیر پوتین به او اطمینان داده که ارتش روسیه هیچ‌گونه تصمیمی برای اقدام نظامی ندارد."
با وجود این، ناتو تحرکات نظامی ارتش روسیه در مرزهای شرقی اوکراین را "استقرار وسیع و جدی نیروهای نظامی" ارزیابی کرده است.
اقدامی که آمریکا و متحدان اروپایی‌اش را نسبت به قصد مسکو و برنامه‌های آتی کرملین نگران کرده است. آنها نگرانند که "مداخله" روسیه در بحران اوکراین به الحاق کریمه به خاک روسیه "ختم نشود".
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn