حمص، «شهر انقلاب»، در آستانه تصرف توسط ارتش سوریه

آذوح: سربازان ارتش سوریه به پیشروی‌های دیگری در اطراف ناحیه «حمص قدیم» از مراکز اصلی مخالفان مسلح دولت سوریه، در مرکز شهر حمص دست یافته‌اند.
اکنون ۱۲۰۰ تن از مخالفان مسلح دولت سوریه در «حمص قدیم» به محاصره ارتش سوریه درآمده‌اند.
روز شانزدهم آوریل، یک شبکه اطلاع‌رسانی اپوزیسیون سوریه گزارش داد که شورشیان مسلح باقی‌مانده در شهر حمص برای نبرد تا پای مرگ آماده می‌شوند. این گزارش می‌افزاید که این شورشیان مخالف دولت مشغول آماده‌سازی کمربندهای انفجاری هستند تا در صورت نفوذ ارتش به خطوط دفاعی آنها، دست به عملیات انتحاری بزنند.
«حمص قدیم» تنها بخشی از حمص است که هنوز تحت کنترل مخالفان مسلح قرار دارد.
به گزارش «گاردین»، ائتلاف ملی سوریه، مهم‌ترین گروه مخالفان تحت حمایت غرب، دادخواستی فوری را برای جلب توجه جهانیان به احتمال قتل عام قریب‌الوقوع در حمص مطرح کرده است. منظر اکبیک، سخنگوی احمد جبرا، رئیس ائتلاف ملی سوریه در این مورد گفته است: «رژیم اسد، آنچه را زمانی روح انقلاب بود، به ویرانه و خرابه بدل کرده است. جامعه جهانی باید اطمینان حاصل کند که رژیم به قتل عام افراد شجاع باقی‌مانده در حمص قدیم دست نزند».
همچنین، اخضر ابراهیمی، نماینده مخصوص سازمان ملل در امور سوریه، هشدار داد که قطع مذاکرات میان طرفین درگیر، خطر به وجود آمدن حمام خونی جدید در حمص را افزایش داده است. وی در بیانیه خود که در مقر سازمان ملل در نیویورک توزیع شد، نوشته است: «بسیار نگران کننده است که حمص، شهری که مردمش در طی سه سال اخیر رنج بسیاری را متحمل شده‌اند، بار دیگر به صحنه نمایش مرگ و تخریب بدل شده است».
همزمان خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران ایران، روز پنج‌شنبه در خبری اعلام کرد که «ارتش سوریه تنها چند روز تا آزادسازی شهر حمص فاصله دارد، در حالی‌که آشتی‌ ملی و مصالحه در کوی «الوعر» در غرب حمص آخرین مراحل خود را سپری می‌کند».
طبق گزارش تلویزیون دولتی سوریه، پیشروی‌های ارتش سوریه در حالی انجام گرفته است که روز جمعه، هجدهم آوریل، بمبی در حمص منفجر و باعث کشته‌شدن ۱۴ نفر شد. بنابر این گزارش، این بمب بیرون مسجدی در ناحیه تحت کنترل دولت و حین بیرون رفتن نمازگزاران پس از پایان اقامه نماز منفجر شده است.
محاصره «حمص قدیم» پس از آن شدت یافت که تونل‌های ساخته‌شده برای ورود پنهانی مواد غذایی و مهمات، بر اثر بمب‌گذاری و بمباران ارتش سوریه تخریب شد. آخرین تلاش‌ها برای شکستن محاصره چند روز پیش توسط گروهی ۲۵نفره از شورشیان رخ داد، اما تمام این ۲۵نفر به دست سربازان ارتش سوریه کشته شدند. به علاوه، چهارشنبه ۲۷فروردین (۱۶آوریل)، حملات هوایی دنباله‌داری از سوی نیروهای اسد شهر قدیمی حمص را هدف قرار داد.
به نقل از گفت‌و‌گوی «خبرگزاری فرانسه» با منبعی امنیتی در دولت سوریه، ارتش این کشور روز سه شنبه عملیات تهاجمی سنگینی را علیه مناطق تحت کنترل شورشیان در حمص آغاز کرده است و روزانه با تسخیر ساختمان‌ها و تنگ‌ترکردن حلقه محاصره به دور گروه‌های شورشی، پیشروی می‌کند. این منبع افزوده است که نیروهای ارتش موفق به بازپس‌گیری یک کلیسا در شهر قدیمی حمص شده‌اند. وی تاکید کرده است که ارتش تا کنون قادر به تسخیر ساختمان‌ها و بناها بوده و در دستگیری مخالفان مسلح توفیقی نداشته است و به همین دلیل جنگ همچنان ادامه دارد.
با این حال، رئیس گروه «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» که اطلاعات خود را از شبکه امدادرسانان و فعالان اپوزیسیون سوریه در آن ناحیه کسب می‌کند، اظهار کرده است: «نبردهای خیابانی در جریان هستند، اما نیروهای وفادار به اسد پیشروی چندانی نداشته‌اند، زیرا ساختمان‌ها در آن ناحیه مین‌گذاری شده اند». وی افزوده است که مخالفان مسلح در حمص «ناحیه را به خوبی می‌شناسند و از ترک آن امتناع می‌ورزند. بنابراین آنها تا انتها به جنگیدن ادامه خواهند داد».
روز پنجشنبه نیز اعضای شورای امنیت سازمان ملل نگرانی خود را درباره دشواری‌های شهروندان سوری گرفتار در آغاز دوباره جنگ در حمص اعلام کردند. آنها خواستار اجرای قطع‌نامه تصویب‌شده در ماه فوریه شدند که در آن دسترسی فوری شهروندان سراسر سوریه به کمک‌های انسان‌دوستانه الزامی اعلام شده بود.
سخنگوی رئیس ائتلاف مخالفان سوریه: «رژیم اسد، حمص آنچه را زمانی روح انقلاب بود، به ویرانه و خرابه بدل کرده است»
بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، حدود یک ماه پیش اعلام کرد که بر اساس «گزارش‌های مخوفی» که به دست وی رسیده، نیروهای دولت سوریه پس از عقب‌نشینی مخالفان مسلح از منطقه  «بابا عمرو» به اعدام و شکنجه و حبس مردم در حمص دست زده‌اند.
در ۳۱ مارس ۲۰۱۴ ارتش سوریه، عملیات تهاجمی جدید خود در حمص را با تصرف دو برج و تعداد زیادی ساختمان در حمص آغاز کرد. روز هفت آوریل، فرانس فان در لوگت، کشیش هلندی که برای همراهی با ساکنان منطقه محاصره‌شده شهر قدیمی حمص، نزدیک دو سال از ترک آنجا امتناع کرده بود، با شلیک گلوله کشته شد. سه روز بعد، دهم آوریل، عملیات جدید ارتش سوریه با تمرکز بر شهر قدیمی حمص آغاز شد. بر اساس گزارش منابع وفادار به حکومت سوریه، ارتش همین حالا موفق به عبور از خطوط دفاعی شورشیان در منطقه باب هود شده است.
حمص نزد مخالفان بشاراسد، به خاطر مقاومت بسیار بیشتر مخالفان مسلح آن نسبت به دیگر مناطق در برابر ارتش سوریه، به «شهر انقلاب» معروف شده است. بر اساس گزارش ناظران وابسته به سازمان ملل، هنوز حدود ۱۲۰۰ تن از مبارزان و ۱۸۰ شهروند عادی حمص قدیم و نواحی اطراف آن تحت محاصره قرار دارند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn