قتل‌عام قومیتی در سودان جنوبی تأیید شد

آذوح: سازمان ملل متحد دوم اردیبهشت (۲۲آوریل) با محکومیت کشتار گسترده در سودان جنوبی، اعلام کرد که شورشیان تحت رهبری ریک ماکار، معاون سابق رئیس جمهور کنترل شهر «بنتیو» را در شمال این کشور در دست گرفته‌اند. شورشیان پس از جداسازی قومی ساکنان شهر، صدها نفر را قتل عام کردند.
شورشیان سودان جنوبی در طی حمله به مسجدی در شهر بنتیو، بیش از ۲۰۰غیرنظامی را کشته و  ۴۰۰ تن دیگر را زخمی کردند. تصاویر تلویزیونی از شهر بنتیو، اجساد بسیاری را نشان می‌دهند که در خیابان‌ها افتاده و روی چنگک یک ماشین حفاری تلنبار شده‌اند. با این حال، آمار دقیقی از تعداد کشتگان در دست نیست.
در این درگیری‌ها  ریک ماکار، فرمانده شورشیان از پشتیبانی قوم «نوئر» برخوردار است.
به گزارش شبکه خبری «سی ان ان» به نقل از سازمان ملل متحد، این شورشیان در هفته گذشته، بنتیو، یک شهر نفت‌خیز استراتژیک در شمال سودان جنوبی را در نزدیکی مرز بین‌المللی جمهوری سودان اشغال کردند.
در پی حملات شورشیان ساکنان بنتیو، برای حفظ جان خود، به کلیساها، مسجدها و بیمارستان‌ها پناه بردند.
قبل از این حملات، برخی از فرماندهان شورشیان از طریق یک رادیوی محلی به گروه‌های خاصی جهت ترک شهر هشدار داده بودند.
اما نماینده سازمان ملل متحد در سودان جنوبی گفت: «سایر فرماندهان شورشی از طریق مخابره پیام‌های رادیویی دست به نفرت پراکنی زده‌اند. آنها اعلام کردند که برخی گروه‌های قومی معین حق ماندن در بنتیو را ندارند. همچنین مردان یکی از اجتماعات را به خشونت جنسی کینه‌توزانه علیه زنان اجتماع دیگر ترغیب کردند
به نقل از شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، شورشیان علاوه بر افراد متعلق به دیگر قومیت‌ها، در یک بیمارستان، مردان، زنان و کودکان قوم «نوئر» را هم که حاضر به استقبال از آنها نشدند، کشته‌اند.
با این حال ریک ماکار، فرمانده شورشیان سودان جنوبی، روز سه‌شنبه ۲۲آوریل در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «الجزیره» اظهار کرد که شورشیان تحت فرمان او هرگز مردم خود را به قتل نخواهند رساند.
وی گفته است: «من با فرمانده جنگی بنتیو تماس گرفتم و او به من گفت که اتهامات وارده کذب هستند. ما به مردم خود احترام می‌گذاریم، و علاوه بر آن، اکثریت نیروهای ما از آن منطقه هستند و ما شهروندان خود را به قتل نمی‌رسانیم».
روزنامه بریتانیایی «گاردین» نیز سه‌شنبه به نقل از توبی لانزر، افسر ارشد سازمان ملل در امور انسان دوستانه نوشته قتل عام رخ‌داده در سودان جنوبی، فصلی جدید در نزاع چهار ماهه این کشور محسوب می‌شود. وی ادامه داد که حین بازدید از مرکز استخراج نفت شهر «بنتیو»، پس از کشتار قومیتی شهروندان به دست شورشیان، «خروار خروار جسد» دیده است.
خبرگزاری «رویترز» نیز گزارش داده است که مذاکرات صلح بین دو طرف به خاطر این قتل عام به تعویق افتاده است.
صلح‌بانان سازمان ملل می‌گویند بیش از  ۵۰۰  شهروند را از بیمارستان بنتیو و مکان‌های دیگر نجات داده‌اند. این صلح‌بانان بیش از هزار نفر را از خیابان‌ها به پایگاه سازمان ملل منتقل کرده‌اند.
سازمان ملل می‌گوید در حال حاضر ۱۲هزار نفر را در پایگاه خود در سودان جنوبی پناه داده است.
دو رقیب و خشونت‌های گسترده
سالوا کی‌یر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی از قوم «دینکا» و معاون سابقش ریک ماکار، از ماه دسامبر‌ ۲۰۱۳ جنگ بر سر قدرت را شروع کردند.
رئیس جمهوری، ریک ماکار را متهم به تلاش برای سرنگونی وی از طریق کودتا کرده است.
از زمان تلاش برای «کودتا» در سال گذشته، شبه نظامیان وفادار به دو طرف، مبارزه علیه یکدیگر را آغاز کرده‌اند. خشونت‌ها به سرعت گسترش یافت و اکنون کشتار دسته جمعی در سراسر کشور در حال وقوع است.
نارنجک‌‌ها و کشتار دسته جمعی
شبه نظامیان مسلح، در هفته گذشته، به پایگاه صلح‌‌‌‌بانان سازمان ملل که  غیر‌نظامیان در آن پناه گرفته بودند، حمله کردند. در این حمله ۴۸ نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.
آنها با استفاده از نارنجک به محوطه‌ای که در آن نیروهای حافظ صلح از حدود ۵۰۰۰غیر نظامی محافظت می‌کردند،یورش بردند.
سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱بعد از چندین دهه جنگ از سودان شمالی جدا شد. اما گروه‌های مسلح متعدد در این کشور نفت خیز فعال باقی مانده اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn