آمریکا روسیه را به وضع تحریم‌های جدید تهدید کرد

آذوح: روسیه جمعه (۵ اردیبهشت / ۲۵آوریل) به کی‌یف هشدار داد که تاوان «جنایت خونبار» خود را در شرق اوکراین خواهد پرداخت.
یک روز پیش نیروهای اوکراینی پنج تن از شورشیان حامی روسیه را کشتند. این در حالی است که به گفته‌ واشنگتن زمان مسکو برای رفع بحران و ممانعت از تحریم‌های بیشتر رو به پایان است.
رویترز گزارش داد سرگئی لاوروف٬ وزیر امور خارجه روسیه در جمع دیپلمات‌ها گفت: «آن‌ها [کی‌یف] دارند علیه مردم خودشان جنگ به راه می‌اندازند. این یک جنایت خونبار است٬ و من شک ندارم کسانی که ارتش را بدان وادار کردند٬ تاوانش را می‌پردازند و مجازات خواهند شد
به گفته لاوروف مسکو خود را به توافق ژنو متعهد می‌داند٬ اما واشنگتن را متهم می‌کند که این توافق را با «مطالبات یکجانبه» دستکاری می‌کند.
توافق ژنو در ۱۷ آوریل میان اوکراین، روسیه و آمریکا برای کاهش تنش‌ها در اوکراین و خلع‌سلاح گروه‌های غیرقانونی شکل گرفت.
همچنین وزیر دفاع روسیه برای گفت‌وگوهای «عادلانه و سازنده» با ایالات متحده آمریکا جهت تعدیل وضعیت اظهار آمادگی کرده است.
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا مسکو را متهم می‌کند که نیروهایش را برای برهم زدن آرامش به شرق اوکراین فرستاده است٬ درست همانطور که پیش از تسخیر منطقه کریمه در فوریه عمل کرده بود. اوباما قصد دارد متحدین خود را در اروپا برای اعمال تحریم‌های شدیدتر فرابخواند.
روز پنجشنبه (۴ اردیبهشت / ۲۴ آوریل) جان کری،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، نیز ضمن اشاره به اظهارات اوباما درباره‌ وضع تحریم‌های جدید گفت: «فرصت تغییر مسیر دارد از دست می‌رود
به گفته‌ کری، روسیه با به راه انداختن تبلیغات می‌خواسته مقاصد خود را در شرق اوکراین مخفی کند و با برهم‌زدن آرامش منطقه٬ انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در ماه آینده را مسئله‌دار کند.
کری همچنین از «حرکت تهدیدآمیز» نیروهای روسیه به سوی مرز اوکراین ابراز نارضایتی کرد و گفت:‌ «اگر روسیه بخواهد به همین منوال ادامه دهد٬ مرتکب اشتباهی بزرگ و البته پرهزینه خواهد شد
به نوشته رویترز به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تحریم‌هایی را که تاکنون وضع شده، چندان جدی نگرفته است. این تحریم‌ها محدود به منع سفر افراد و بلوکه کردن اموال آن‌ها در خارج روسیه بوده است.
اوکراین گفته است که نیروهای روسیه که در حال تمرین و آماده‌باش هستند تا یک کیلومتری مرز نزدیک شده‌اند
اوکراین گفته است که نیروهای روسیه که در حال تمرین و آماده‌باش هستند تا یک کیلومتری مرز نزدیک شده‌اند و نیروی هوایی نیز در این مانورها حضور داشته‌اند. اوکراین ذکر کرده است که با هرگونه تجاوزی به مثابه تهاجم برخورد خواهد کرد.
آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر اوکراین، گفته است که روسیه می‌خواهد با اشغال «نظامی و سیاسی» اوکراین و ایجاد تنشی که به تمامی اروپا سرایت خواهد کرد٬ جنگ جهانی سوم را به راه بیندازد.
نیروهای ویژه‌ اوکراین با محاصره کامل شهر اسلاویانسک که در کنترل شورشی‌هاست٬ فاز دوم عملیات خود را در شرق کشور در روز جمعه آغاز کردند.
به گفته‌ وزیر دفاع اوکراین٬ یکی از هلیکوپترهای آن‌ها در فرودگاهی در نزدیکی شهر٬ روی زمین هدف راکت قرار گرفته و منفجر شده است.
یک روز پیش نیروهای اوکراین پنج نفر از شورشیان حامی روسیه را کشتند
در این میان٬ فرانک-والتر اشتاینمایر، وزیر امور خارجه‌ آلمان، پیشنهاد کرده است که ایالات متحده آمریکا٬ اتحادیه اروپا و روسیه مشترکا به همراهی مسئولین محلی به نقاط حایز اهمیت در اوکراین سفر کنند٬ تا اینگونه پشتیبانی‌شان از توافق ژنو را نشان دهند.
یکی از سخنگوهای دولت آلمان روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که روسیه هیچ کاری در راستای توافق ژنو انجام نداده است.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در مکالمه‌ای با پوتین از او خواسته تا دست به عمل بزند.
در این مکالمه٬ پوتین خواسته تا سریعا مذاکراتی میان روسیه٬ اتحادیه اروپا و اوکراین بر سر خطوط لوله گاز روسیه به اروپا ترتیب داده شوند.
این خطوط که بسیاری از آن‌ها از اوکراین عبور می‌کنند، بر اثر بحران اوکراین مورد تهدید قرار گرفته‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn