مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی خواهان جدایی شدند

آذوح: مسلمانان جمهوری آفریقای مرکزی، در پی تشدید بی‌سابقه خشونت‌های شبه‌نظامیان مسیحی علیه آنها، خواستار «جدایی» مناطق مسلمان‌نشین از مسیحی‌نشین شدند.
به گزارش رویترز، جوانان مسلمان در شهر «بامباری» که شهر مرزی بین مناطق تحت کنترل شورشیان مسلمان در شمال و مناطق تحت کنترل مسیحیان در جنوب است، اقدام به طراحی پرچم «جمهوری آفریقای مرکزی شمالی» کرده اند.
سال گذشته،  شورشیان مسلمان موسوم به سلکا، در اعتراض به محروم‌ماندن مسلمانان این کشور از «ثروت نفت، الماس و طلا» دولت جمهوری آفریقای مرکزی را سرنگون کنند. اما دولت سلکاها نیز خود به اعمال خشونت و ترور و تجاوز علیه مسیحیان دست زد.
این خشونت‌ها در طی ۱۰ماه حکومت آنها بر جمهوری آفریقای مرکزی، به ظهور خشونت‌های فرقه‌ای شدید دامن زد.
پس از برکناری سلکاها از قدرت به دست شبه‌نظامیان مسیحی، آنچه سازمان ملل تلاش این شبه‌نظامیان برای «پاکسازی دینی» خوانده است، شدت گرفت.
جنگ داخلی جمهوری آفریقای مرکزی تا کنون به آوارگی حدود نیمی از جمعیت این کشور انجامیده است.
همزمان خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه سوم اردیبهشت گزارش داد که حدود ۱۰۰۰مسلمان در بانگویی تحت محاصره شبه‌نظامیان مسیحی قرار گرفته‌اند.
خشونت‌های مسلمانان و مسیحیان در جمهوری آفریقای مرکزی  تاکنون منجر به آوارگی حدود یک میلیون نفر شده است.
بهمن‌ماه گذشته سازمان عفو بین‌المللی نسبت به«پاکسازی قومی» مسلمانان هشدار داده بود.
چندی پیش نیز بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل یادآوری کرد که ۲۰ سال پیش جامعه بین المللی رواندا را تنها گذاشت و امروز سرنوشت مردم در آفریقای مرکزی با همین خطر بزرگ تهدید می‌شود.
جمهوری آفریقای مرکزی تا سال ۱۹۶۰ مستعمره فرانسه بود.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn