جدایی‌طلبان هوادار روسیه شماری از ناظران بین‌المللی در اوکراین را بازداشت کردند

آذوح: وزیر کشور اوکراین گفته است که یک اتوبوس حامل شماری از ناظران نظامی بین المللی در شرق اوکراین از سوی جدایی طلبان هوادار روسیه توقیف شده است.
او افزوده است که مذاکرات برای آزادی این ناظران در جریان است.
مسکو ده ها هزار نیروی نظامی دارد که نزدیک مرز اوکراین مستقر شده اند و در بسیاری از شهرهای شرق اوکراین، شبه‌نظامیان جدایی‌طلب حامی روسیه ساختمان‌های مهم دولتی را تصرف کرده‌اند و در برابر دولت مرکزی موضع گرفته‌اند.
ساعاتی پیش باراک اوباما و سران سایر کشورهای صنعتی گروه هفت تهدید کرده‌ بودند که تحریم‌های بیشتری علیه روسیه اعمال خواهند کرد.
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان بعد از تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و سران کشورهای اروپایی اعلام کرد وزرای خارجه اتحادیه اروپا به‌زودی درباره اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه روسیه جلسه خواهند داشت.
صدراعظم آلمان می گوید روسیه توانایی آن را دارد که مانع گسترش بحران در اوکراین شود.
پیش‌تر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفته بود تحریم‌های وضع‌شده علیه مقام‌های روسیه ابزار موثری نیست.
او در حاشیه سفرش به کره جنوبی تاکید کرده بود برای تغییر رفتار روسیه در اوکراین باید فشارهای بیشتری به کار گرفت.
تشدید جنگ لفظی روسیه و آمریکا
با وارد عمل شدن نیروهای نظامی اوکراین در مناطق شرقی این کشور و برخورد با هواداران روسیه در این مناطق، مسکو و واشنگتن هر دو همدیگر را به "ناتوانی در کنترل بحران اوکراین" متهم می‌کنند.
جان کری، وزیرخارجه آمریکا روسیه را متهم کرده که برخلاف توافق ژنو هیچ گام مثبتی برای رفع تنش‌ها برنداشته است.
آقای کری در بیانیه‌ای تند از مسکو خواست که یا به تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها در اوکراین کمک کند یا منتظر تحریم‌های جدید آمریکا بماند.
روسیه: دولت اوکراین علیه مردم می‌جنگد
روز پنج‌شنبه، دولت اوکراین اعلام کرد ساختمان شهرداری شهر ماریوپل در جنوب شرقی اوکراین را پس گرفته است اما خبرنگاران بی‌بی‌سی که در‌‌ همان منطقه هستند می‌گویند کسی شاهد ورود نیروهای امنیتی اوکراین به این ساختمان نبوده است.
سرگئی لاوروف می‌گوید دولت اوکراین علیه مردم خود جنگ به راه انداخته است.
روسیه اعلام آمادگی کرده طبق توافق هفته گذشته ژنو، برای کاهش بحران اوکراین همکاری کند. اما نخست‌وزیر اوکراین روسیه را متهم کرده که قصد دارد با اشغال نظامی و سیاسی اوکراین جنگ جهانی سوم را آغاز کند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn