یانوکوویچ خواهان همه‌پرسی در هر منطقه اوکراین شد

آذوح: ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور برکنارشده اوکراین خواهان برگزاری همه‌پرسی در هر بخش «داخل اوکراین» شد.
به‌گزارش خبرگزاری روسی ایتارـ تاس، ویکتور یانوکوویچ گفت: «به عنوان رئیس‌جمهوری که با فکر و روح‌اش با شماست، از تمام شهروندان اوکراین می‌خواهم: تسلیم دروغگویان نشوید و همه پرسی در هر منطقه داخلی اوکراین را بخواهید
یانوکوویچ افزود: «تنها رفراندوم در سراسر اوکراین، و نه انتخابات زودهنگام، خواهد توانست اوضاع سیاسی را ثبات بخشد و حاکمیت و تمامیت اوکراین را حفظ کند
پارلمان اوکراین ۲۲ فوریه ویکتور یانوکوویچ ۶۳ ساله را برکنار کرد. وی از آن زمان به روسیه رفت و گفته می‌شود در اطراف مسکو به‌سر می‌برد.
یانوکوویچ این سخنان را پس از همه‌پرسی کریمه و پیوستن این منطقه به روسیه بیان کرده است.
او همچنین خواست تا نامش از «حزب مناطق» که او رهبرش بوده، برداشته شود. نمایندگان این حزب روز شنبه به‌منظور تعیین استراتژی خود برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۵ مه نشستی داشته باشند.
«حزب مناطق» اعلام کرده است که به‌طور کامل تغییر کرده و در نظر دارد در انتخابات شرکت کند.
مجمع عمومی سازمان ملل علیه روسیه
از سوی دیگر، مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه هفتم فروردین‌ماه (۲۷ مارس) در قطعنامه‌ای خواستار احترام به تمامیت ارضی اوکراین شد و پیوست کریمه به خاک روسیه را غیرقانونی اعلام کرد.
این قطعنامه توسط اوکراین، آلمان، لهستان، کانادا، کوستاریکا و لیتوانی تهیه شده بود و با ۱۰۰ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۵۸ رأی ممتنع به تصویب رسید.
در این قطعنامه همه‌پرسی کریمه و پیوست آن به خاک روسیه «غیرقانونی» اعلام شده و از مقام‌های روسیه و اوکراین خواسته شده که اختلاف‌های خود را بر سر میز مذاکره حل کنند.
وزارت امور خارجه روسیه نیز روز جمعه هشتم فروردین‌ماه (۲۸ مارس) با انتشار بیانیه‌ای قطعنامه سازمان ملل را «ابتکاری غیرسازنده» دانست و گفت این قطعنامه بحران در اوکراین را «پیچیده‌تر» می‌کند.
در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «غرب در بحران اوکراین از تمام توانمندی‌های تبلیغاتی به‌جا مانده از دوران جنگ سرد استفاده می‌کند تا بحران داخلی شدید در اوکراین را دگرگون جلوه دهد و روسیه را مسئول تشدید تنش‌ها در این کشور معرفی سازد
اعتراض راست‌گرایان افراطی در مقابل پارلمان اوکراین
در اوکراین جریان راست افراطی «رایت سکتور» علیه آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین دست به اعتراض زد.
این گروه که به‌تازگی حزب خود را تأسیس کرده‌، در مقابل پارلمان اوکراین دست به تظاهرات اعتراضی آرام زد.
الکساندر موزیچکو، از رهبران «رایت سکتور»، روز دوشنبه چهارم فروردین‌ماه (۲۴ مارس) در درگیری با پلیس کشته شد.
آندری بوندارنکو، سخنگوی این گروه با بیان این‌که «وزیر کشور کنترلی بر زیردستان خود ندارد» به رادیو آزادی گفت: «این تظاهرات نه علیه کشور است و نه علیه پارلمان
«رایت سکتور» مقام‌های دولت اوکراین را متهم می‌سازد که الکساندر موزیچکو را با برنامه‌ریزی قبلی کشته‌اند اما وزارت کشور اوکراین گفته است موزیچکو به روی پلیس آتش گشوده و سپس هدف شلیک مأموران قرار گرفته است.
آرسن آواکوف، وزیر کشور اوکراین نیز در صفحه فیس‌بوک خود گفته است تمام مدارک و فیلم‌های موجود در رابطه با این رویداد را منتشر خواهد کرد تا «همه بدانند چه کسی قهرمان است و چه کسی راهزن.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn