ابهامات جدید در ماجرای آزادی مرزبانان ایرانی

آذوح: حسین باستانی
بی‌بی‌سی
انتشار اخبار متناقض راجع به نقش مولوی احمد نارویی در مذاکرات مربوط با گروگان ها، همزمان با ذکر روایت های جدید در مورد مذاکرات موازی با گروگانگیرها، ابهامات موجود راجع به شرایط آزادی مرزبانان را افزایش داده است
در جلسه علنی امروز مجلس، ادعایی مطرح شد که به سرعت در رسانه های ایران بازتاب یافت: مرگ داماد مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان در راه بازگشت از میانجیگری برای آزادی مرزبانان ایرانی.
علی مطهری امروز صبح گفت که مولوی عبدالحمید داماد خود مولوی احمد نارویی را در مسیر میانجیگری از دست داده و پس از آنکه شایع شده که مرگ وی کار عوامل حکومتی بوده، این اتهام را نادرست دانسته است. ساعاتی پس از انتشار این اظهارات، خبرگزاری ایسنا نوشت که مولوی عبدالحمید نقش داشتن داماد خود در میانجیگری های مربوط به گروگان ها را نیز رد کرده است.
رسانه های ایران، خبر واژگون شدن خودروی حامل مولوی احمد نارویی داماد مولوی عبدالحمید و مرگ او را در ۲۶ اسفند مخابره کردند ولی پس از آن، گزارشی راجع به وقوع این حادثه در مسیر بازگشت از میانجیگری منتشر نشد.
مرگ داماد امام جمعه اهل سنت زاهدان، به ویژه از آن جهت خبرساز شد که دیگر داماد او، حافظ اسماعیل ملازهی، از بیش از سه سال پیش در زندان امنیتی است. داماد دیگر او عبدالعلیم شه‏‌بخش نیز، که در سال ۱۳۸۹ برای مدتی زندان شد، به قید وثیقه آزاد است.
از سوی دیگر، مولوی عبدالحمید امروز در مصاحبه ای با سایت دیپلماسی ایرانی گفته در حالی که میانجیگران اعزامی از جانب او، توانسته بودند نظر گروگانگیران را برای آزادی اسرایشان جلب کنند، اختلافات داخلی بین اعضای جیش العدل و "ورود چند گروه دیگر برای آزادی مرزبان ها" منجر به تاخیر در رهایی مرزبانان و اعدام گروهبان جمشید دانایی فر شده است. وی افزوده که این میانجیگران موازی، از طرف "برخی نهادها و ارگان های ایران" اعزام شده و "مسائل مادی" را مطرح کرده اند.
پذیرش این روایت به آن معناست که همزمان با تلاش میانجیگران محلی برای نجات گروگان‌ها، "برخی نهادها" با پیشنهاد "مسائل مادی" برای آزادی گروگان‌ها، جان آنها را به خطر انداخته اند.
انتشار اخبار متناقض راجع به نقش مولوی احمد نارویی در مذاکرات مربوط با گروگان ها، همزمان با ذکر روایت های جدید در مورد مذاکرات موازی با گروگانگیرها، ابهامات موجود راجع به شرایط آزادی مرزبانان را افزایش داده است.
شفاف سازی این ابهامات، در فهم دقیق تحولات منجر به آزادی مرزبان های ایرانی اهمیت تعیین کننده ای خواهد داشت. به ویژه در شرایطی که پس از انتشار خبرهای رسمی حاکی از آزادی گروگان ها به کمک میانجیگران محلی، طیفی از مسئولان حکومتی ایران به طور هماهنگ در مقابل این اخبار واکنش نشان داده اند.
واکنش هایی که وجه مشترک آنها، منحصر دانستن افتخار آزادی گروگان ها به نهادهای حکومتی است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn