ایران محکومیت ۱۲ نفر به جاسوسی برای سپاه را رد کرد

آذوح: در پی محکومیت ۱۲ نفر به جرم جاسوسی و دریافت آموزش نظامی از سوی سپاه پاسداران، ایران هرگونه نقشی را در ناآرامی‌های خشونت‌بار بحرین تکذیب کرد.
به گزارش «رویترز»، ایران با رد هرگونه دخالت در ناآرامی‌های اخیر که کشور همسایه‌اش بحرین را تحت تاثیر قرار داده، ادعا کرد که منامه به دنبال سرپوش گذاشتن بر نقض آشکار حقوق بشر در کشور خویش است.
یک وکیل مدافع و فعال حقوق بشر به رویترز خبر داده که دادگاهی بحرینی، ۱۲ مرد را به جرم جاسوسی برای ایران و نیز دریافت آموزش‌های نظامی از سوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به حبس ابد محکوم کرده است.
بنا به گزارش «ایرنا»، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از اداره کل دیپلماسی وزارت امور خارجه، یک «مقام آگاه» این وزارت‌خانه در این رابطه گفته است: «مقامات بحرین شایسته است به جای فرافکنی و ایراد اتهامات بی اساس به سایرین، مطالبات مدنی مردم کشورشان را مورد توجه جدی قرار دهند و از رویکردهای امنیتی، پلیسی و طایفه ای اجتناب کرده و با انجام اقدامات اعتماد ساز زمینه لازم را برای انجام گفت وگوهای جدی فراهم کنند
در حالی‌که رویترز به صدور ۱۲ حکم حبس ابد اشاره کرده است، ایرنا در ادامه گزارش خود از صدور حکم محکومیت «۱۴ جوان یمنی» بدون اشاره به میزان آن سخن گفته است.
کشور بحرین که تحت حکمرانی اقلیت نسبی سنی قرار دارد، از زمان آغاز اعتراض‌ها علیه سلطنت آل خلیفه در سال ۲۰۱۱ شاهد سرکوب خشونت‌بار معترضان و نیز افزایش خشونت گروه‌های افراطی مخالف بوده است. از همان ابتدای ناآرامی‌ها، دولت این کشور بارها جمهوری اسلامی ایران را به تحریک و تقویت شیعیان این کشور، و دست‌داشتن در دامن‌زدن به خشونت‌ها متهم کرده است.
سال گذشته، بحرین به عنوان مقر ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده آمریکا، سپاه پاسداران ایران را به ایجاد «یک هسته تروریستی» برای منفجرکردن پایگاه‌های استراتژیک در این کشور متهم کرد.
ایران نیز ضمن انکار همیشگی این ادعاها، همواره انگشت اتهام را به سوی دولت بحرین گرفته و از رفتار خشونت‌بار آل خلیفه با شیعیان بحرین، و مداخله عربستان سعودی برای سرکوب شیعیان در این کشور انتقاد کرده است. عربستان سعودی از ابتدای ناآرامی‌ها به حمایت از حکومت بحرین، متحد خویش، پرداخته و حتی برای مقابله با شورش‌ها به این کشور نیرو نیز اعزام کرده است.
شیعیان بحرین نزدیک به ۶۶ تا ۷۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. اکثریت را در این کشور جزیره‌ای خلیج فارس مسلمانان در اختیار دارند. مطالبات شیعیان تا کنون بیشتر اصلاحات سیاسی و نیز پایان تبعیض علیه ایشان بوده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn