فدریکا موگرینی به ایران می‌رود

آذوح: سفر مقام‌های اروپایی به تهران همچنان در حال افزایش است. هفته آینده فدریکا موگرینی و لوران فابیوس به تهران خواهند رفت و مدتی بعد نیز مقام‌های ارشد ایتالیا و اتریش به ایران سفر خواهند کرد.
سفر پیاپی مقام‌های غربی به ایران که در پی توافق وین به جریان افتاده همچنان ادامه دارد. سفر عنقریب فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به تهران از جمله سفرهای مطرح در خبرهاست.
بنا بر بیانیه اتحادیه اروپا موگرینی قرار است روز سه‌شنبه (۲۸ ژوئیه/ ۶ مرداد) به تهران سفر کند و در رابطه با مسائل بین‌المللی، روابط متقابل و پیشرفت توافق هسته‌ای با مقام‌های ایران به گفت‌وگو بپردازد. او قبل از تهران به ریاض خواهد رفت تا در آنجا با دادان اطمینان خاطر به مقام‌های عربستان آنها را متقاعد کند که توافق هسته‌ای با ایران به ضرر این کشور نخواهد بود. عربستان در کنار اسرائیل از منتقدان سرسخت توافق هسته‌ای با ایران به شمار می‌رود.
موگرینی از اواخر سال ۲۰۱۴، بعد از کناررفتن کاترین اشتون نمایندگی گروه ۵+۱ را در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر عهده گرفت. بیانیه مربوط به توافق اخیر وین نیز توسط وی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران قرائت شد.
روز چهارشنبه همچنین اعلام شد که دو مقام بلندپایه ایتالیایی نیز در پی توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت عمده جهان راهی تهران می‌شوند.
پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه و فدریکا گوییدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا قرار است ۴ اوت (۱۳ مرداد) در راس هیأتی برای سفری دو روزه عازم تهران شوند.
ایتالیا تا پیش از اعمال تحریم‌های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه ایران از سال ۲۰۱۲ یکی از طرف‌های عمده تجاری ایران و از خریداران اصلی نفت این کشور در اروپا به شمار می‌رفت. حضور وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا در هیأت اعزامی نشانه‌ای از علاقه این کشور به بسط دوباره تبادلات اقتصادی با ایران تلقی می‌شود.
هفته آینده، لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز عازم تهران است. فابیوس روز چهارشنبه این سفر را آغاز خواهد کرد، اما هیأت‌های تجاری او را همراهی نمی‌کنند. فابیوس در مصاحبه‌ای ابراز امیدواری کرده که مواضع سرسختانه فرانسه در جریان مذاکرات اتمی اثرات سوئی بر مناسبات تجاری این کشور با ایران نگذارد.
این در حالی است که در آستانه سفر فابیوس، رسانه‌های اصولگرایی مانند فارس دوباره پرونده بحث‌‌انگیز انتقال خون آلوده از فرانسه به ایران در سال‌های ۱۳۶۱ تا ۱۳۶۳ را از آرشیو بیرون آورده‌اند تا در جریان سفر فابیوس به عنوان ضرب شست علیه موضع سخت‌گیرانه این کشور در مذاکرات هسته‌ای استفاده کنند. در سال‌های یادشده فابیوس نخست‌وزیر فرانسه بود و بر اساس داده‌های ایران انتقال خون از فرانسه در ایران به دلیل آلودگی باعث ابتلای برخی از بیماران هموفیلی به ایدز شده است. گرچه شرکت مریو شرکتی غیردولتی در فرانسه است اما فارس مدعی است که این خون‌ها به دستور فابیوس وارد بازار شده‌اند.
اتریشی‌‌ها هم از قافله سفر هیأت‌های سیاسی و اقتصادی غرب به ایران عقب نمانده‌اند. بنا بر داده‌های دفتر ریاست جمهوری اتریش، هاینتس فیشر، روز ۷ سپتامبر در رأس یک هیأت سیاسی و تجاری به ایران سفر خواهد کرد. این سفر چندین بار به تعویق افتاده، ولی اینک پس از امضای توافق هسته‌ای وین قرار است به طور قطعی انجام شود.
وزرای خارجه و اقتصاد و همچنین رئیس اتاق بازرگانی اتریش، فیشر را در این سفر همراهی می‌کنند.
رئیس جمهور اتریش ابراز امیدواری کرده است که ایران پس از توافق هسته‌ای بیش از پیش نقش مثبتی در حل مناقشه‌های منطقه ایفا کند و با همسایگان خود مناسباتی مبتنی بر اعتماد و همکاری را شکل دهد.
در همین حال از روز پنجشنبه (۲۳ ژوئیه) اتاق بازرگانی اتریش برگزاری همایش دو روزه "ایران و اتحادیه اروپا" را شروع کرده است. ۳۰۰ نفر به این کنفرانس دعوت شده‌اند که رضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت ا یران هم در میان دعوت‌شدگان است.
همزمان با برگزاری این همایش گروه موسوم به "بمب را متوقف کنید" که به حمایت از مواضع اسرائیل مشهور است، تظاهراتی را در برابر اتاق بازرگانی اتریش در وین ترتیب داده است. سخنگوی این گروه به روزنامه اتریشی استاندارد گفته است: «هفتاد سال پس از هولوکاست، آلمان و اتریش در صف اول گسترش مناسبات تجاری با یک رژیم یهودستیز ایستاده‌اند».
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn