سعید مرتضوی: قاعدتا در پرونده کهریزک تبرئه شده‌ام

آذوح: سخنگوی قوه قضائيه از محکومیت سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، به حبس و رد مال و تبرئه‌اش از برخی اتهامات خبر داد. مرتضوی توضیح داد که قاعدتا در پرونده کهریزک تبرئه و در پرونده تامین اجتماعی به حبس و رد مال محکوم شده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه (۲۵ مرداد / ۱۶ اوت) در نشست مطبوعاتی خود اعلام کرد که حکم سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و رئیس سابق سازمان تأمین اجتماعی، اعلام شده و او به دلیل قطعی نبودن این حکم تنها به طور کلی می‌تواند بگوید که "در مورد برخی اتهامات مرتضوی حکم برائت صادر شده، اما برخی اتهامات علیه وی منجر به صدور حکم حبس و رد مال شده است".
سخنگوی قوه قضائيه هیچ توضیحی در این باره نداد که کدام حکم مربوط به کدام پرونده سعید مرتضوی است.
مرتضوی پس از انتشار خبر صدور حکم دادگاه علیه خود در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، گفت که قاعدتا حکم تبرئه باید مربوط به پرونده کهریزک باشد، "چون کهریزک دیگر رد مال ندارد"، و حبس و رد مال مربوط به پرونده تامین اجتماعی است.
دو پرونده قضایی برای رسیدگی به اتهامات علیه سعید مرتضوی در رابطه با مسئولیت‌های او به عنوان دادستان سابق تهران و رئیس سابق سازمان تامین اجتماعی گشوده است.
سعید مرتضوی در پرونده کهریزک به دلیل اتهام‌هایی چون "معاونت در قتل" و "بازداشت غیرقانونی" و "گزارش خلاف واقع" دادگاهی شده است. او از سوی کمیته ویژه مجلس مسئول مرگ شماری از بازداشت‌شدگان در جریان اعتراض‌های خیابانی سال ۱۳۸۸ در بازداشتگاه کهریزک شناخته شد. دادستان سابق تهران دستور انتقال بازداشت‌شدگان را به کهریزک صادر کرده بود. دست‌کم سه تن از از بازداشت‌شدگان به نام‌های محمد کامرانی، امیر جوادی‌فر و محسن روح‌الامینی بر اثر شکنجه در این بازداشتگاه جان خود را از دست دادند.
مرتضوی همچنین در پرونده تامین اجتماعی با اتهام‌های "سوء استفاده از موقعیت شغلی"، "اخلال در نظام اقتصادی کشور" و "تحصیل مال از طریق نامشروع" روبروست.
سعید مرتضوی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تنها اشاره‌ای کوتاه به پرونده کهریزک کرده، آن هم در آنجا که حدس می‌زند در پرونده کهریزک تبرئه شده باشد. دادستان سابق تهران در پرونده کهریزک پیشتر به انفصال دائم از خدمات قضایی، پنج سال انفصال از خدمات دولتی و پرداخت هزار تومان جریمه نقدی محکوم شده بود. دیوان عالی کشور به جریمه نقدی ایراد گرفت و دستور رسیدگی مجدد به این پرونده را داد.
مرتضوی در برابر به تفصیل درباره حکم رد مال با خبرنگار تسنیم سخن گفته است.
او ابراز تعجب کرده از اینکه حکم رد مال در مورد او صادر شده است. او از جمله گفته است: «چطور ممکن است در این قضیه محکوم شوم وقتی اصلا موضوع وجاهت کیفری ندارد. حقوق بنده علی‌الحساب بوده است. آقای وزیر همین الان هم می‌توانند حساب کنند و اگر به این نتیجه رسیدند که یک ریال هم به من حقوق تعلق نمی‌گرفته، نامه بزنند که پول را برگردان و اگر هم کم گرفته‌ام به حسابم واریز کنند
آذر ماه ۱۳۹۲ هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی سعید مرتضوی را به تخلفاتی چون فروش غیرقانونی ۱۳۸ شرکت زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (‌شستا) به بابک زنجانی، پرداخت پاداش‌های هنگفت به مدیران میانی و عالی‌رتبه تامین اجتماعی و نیز پرداخت پول‌های مشکوک به شمار قابل‌توجهی از مقام‌های دولتی و نمایندگان مجلس متهم کرد.
در گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس آمده بود که ۳۷ نماینده مجلس در مجموع مبلغ ۱۳۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به عنوان هدیه از سعید مرتضوی پول دریافت کرده‌اند و مدیران فعلی سازمان گفته‌اند که نام دریافت‌کنندگان را تنها خود مرتضوی در اختیار دارد.
پرونده "سنگین" بابک زنجانی
محسنی اژه‌ای در مورد پرونده بابک زنجانی نیز گفت که این پرونده دارای دو متهم است. او افزود که ۸ وکیل در حال مطالعه پرونده هستند که ۴ تن از آنان از سوی شرکت نفت، یک وکیل از سوی بانک و بقیه از سوی متهمان هستند.
سخنگوی قوه قضائيه پرونده بابک زنجانی را "سنگین" خواند و گفت که ۲۰۹ جلد و هر جلد ۲۰۰ صفحه یعنی در مجموع حدود ۴۰ هزار صفحه پرونده بابک زنجانی و متهم دیگر را تشکیل می‌دهد و وکیلان مزبور باید تا ۱۱ مهر که تاریخ برگزاری جلسه دادگاه است این پرونده‌ها را مطالعه کرده باشند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn