Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

خطر مات شدن حرکت ملی‌ آذربایجان با کیش شخصیت- امین موحدی

قبل از آغاز این مقاله لازم به توضیح است که در بسیاری از مواقع پس از بیان انتقاداتم از یک شخص یا جریان ،بلافاصله به جای دریافت پاسخ قانع کننده ،متهم به خیانت و حتا مزدوری برای به اصطلاح رقبای نقد شوندگان شده‌ام و جالب آنجاست که پس از مدتی‌ وقتی‌ از همان افرادی انتقاد کرده‌ام که قبلا متهم به مزدوری برای آنها شده بودم،  قضیه بر عکس شده و اینبار متهم به مزدوری برای کسانی‌ شده‌ام که قبلا همانها اینجانب را مزدور طرف مقابل میخواندند!خلاصه از هرطرف که انتقاد ميکنم ميشوم مزدور طرف مقابل!
جاسوس دو جانبه دیده بودیم اما مزدور دو جانبه را متاسفانه  برای اولین بار در ادبیات حرکت ملی‌ آذربایجان تجربه می‌کنیم .
بسیار جای تاسف دارد که عده‌‌ای از یک روزنامه نگار انتظار داشته باشند که مطابق سلیقه و مشی سیاسی آنها عمل کند ؟و تاسف بیشتر من از این بابت هست که این انتظار در حرکت ملی‌ آذربایجان  وارد شده و میرود تا نهادینه شود .
بیخود نیست که مطبوعات را رکن اصلی‌ دموکراسی و آزادی میدانند و هنگامی که یک روزنامه نگار به دلیل ترس از ایراد  اتهامات محفلی مجبور به سکوت شود قبل از آنکه آن‌ روزنامه نگار متضرر شود این جامعه هست و خواهد بود که دچار ضربه‌ای جبران ناپذیر میشود .
با ایراد اتهام  خیانت و مزدوری به یک روزنامه نگار، تنها به دلیل انتقاد در جهت بهبود شرایط ،در واقع به شکستن پرژکتورهایی اقدام می‌شود که برای دیدن راه به آنها نیاز داریم .
با ذکر این مقدمه و بدون توجه به اتهامات کسانی‌ که میخواهند ملت آذربایجان جنوبی برای رسیدن به استقلال خویش با چراغ‌های خاموش حرکت کنند ! به نکته‌ای منفی‌ در حرکت ملی‌ آذربایجان  اشاره می‌کنم که شاید بسیاری دیگر، آنرا دیده اند اما از ترس اتهامات از مطرح کردن آن‌ طفره رفته و میروند.
با توجه به اینکه اینترنت این امکان مثبت را ایجاد کرده است که هر شخص با حضور در شبکه‌های اجتماعی به راحتی‌ بتواند عقاید ،نظرات و تمایلات خود را به نمایش عموم بگذارد در همان حال این امکان منفي نیز وجوددارد که فرد، با استفاده از فضای ایجاد شده نه عقائد و نظرات و تمایلات خود بلکه "خود" را به نمایش گذاشته وتصویری غیراز خود حقیقی‌ اش را به خورد افکار عمومی بدهد.
این عمل زمانی‌ خطر ناک میشود که در دنیای سیاست اتفاق افتد و افرادی که دارای کیش شخصیت هستند از این امکانات فضاي مجازي ورسانه ها،برای رسیدن به هدف خود استفاده نمایند .
گفتیم کیش شخصیت و لازم است که آنرا تعریف نمائیم:کیش شخصیت پدیده‌ای است که در آن یک شخص با استفاده از رسانه‌های گروهی و تبلیغات سیاسی از خود وجهه‌ی عمومی ،آرمانی و قهرمانانه‌ای ارائه می‌دهد. این پدیده با استفاده از تعریف و تمجید در رسانه‌ها و نیز ایجاد جوی که در آن، شخص فارغ از پاسخگویی و یا مصون از اشتباه است بوجود می‌آید. کیش‌های شخصیت غالباً در حکومت‌های تمامیت‌خواه و غیر مردم‌سالاری بر پا می‌شوند. لازم به تذکر است که کیش شخصیت الزاماً در سطوح وسیع و گسترده مثل حکومتها و کشورها اتفاق نمیفتد بلکه میتواند خیلی ساده در یک اجتماع کوچک هم رخ بدهد(نقل از ويکيپديا).
اخیرا سایتهای جديدالتاسيس فعال در عرصه حرکت ملی‌ را مشاهده می‌کنیم که به جای خوشحالی از افزایش سایت‌های فعال در این عرصه ،بیشتر نگرانمان می‌کند سایتهایی که خود را گاه تشکیلات‌ عنوان میکنند، تشکيلاتي که نه تعداد اعضای آنها و نه اعضای موسس و یا حداقل کادر مرکزی آنها مشخص است و نه اینکه اساسا اساسنامه‌ای از خود ندارند که در آن اهداف و مشی خود را توضیح دهند .
این سایتهای تشکیلات نما در خوشبینانه‌ترین حالت تشکیل شده اند از دو نفر که یکی‌ رئیس تشکیلات سایتی!و دیگری سخنگوی آن‌ ميباشد که بیشتر حجم سایت را به معرفی‌ خود  و دادن بیانیه و چاپ عکس رئیس و سخنگو اختصاص داده و در کنار آن‌ برای موجه جلوه دادن خویش ،اخباری را نیز از دیگر سایتها کپی کرده چاپ میفرمایند.
کیش شسخصیت ،همین است که ملاحظه می‌کنید یعنی‌ سو استفاده از فضایی عمومی برای مهم و موجه جلوه دادن خویش که البته اين فضا ميتواند شامل هم فضای اینترنت و هم رسانه‌های دیداری و شنیداری (رادیو و تلوزیون )گردد که به دلیل محدود بودن رادیو و تلوزینهای فعال در حرکت ملی‌ آذربایجان و البته تعدد و  امکان فراوانی‌ سایتهای اینترنتی ، دراین مقال و مجال به فضای اینترنت می‌پردازیم.
دراین خصوص ، وظیفه خود دیدم که به عنوان عضوی کوچک ازجامعه بزرگ روزنامه نگاران آذربایجانی تذکری داده ویاحد اقل دراین راه پیشقدم شوم تا اولا به این عده‌ قلیل دارای کیش شخصیت، روشن شود که تشکیلات با سایت فرق دارد ،هر تشکیلاتی میتواندصاحب سایتی‌ باشد اماهرسایتی نمی‌تواند مدعی نمايندگي تشکیلات شودمگرآنکه به ذکراساسنامه وساختار کادر مرکزی مشخص و معیني بپردازند،و البته براي امتناع از شفافيت وپاسخگويي، بهانه بزرگ نخ نما وکهنه اي دارند که نمیخواهند اعضاي آنهاشناسایی شوند!که اين بهانه علاوه بر اينکه مدتهاست از ديد افکار عمومي منسوخ شده وخريداري ندارد به دليل ديگري نيز مردود است وآن اينکه  به جرات میتوان ادعا کرد که حرکت ملی‌ آذربایجان هیچ تشکیلاتی زیر زمینی‌ در داخل کشور نداردمضاف بر اينکه صاحبان  این سایتهای تشکیلات نما در خارج کشورهستند و خطری آنها را تهدید نمیکند لذا بهانه عدم درج اسامی کادر مرکزی از سوی آنها بهانه‌ای برای فرار از پاسخگویی به افکار عمومی می‌باشد.
دوما با این تذکر خود انتظار دارم که دوستان دیگری نیز با توجه به قضیه، جلوی سو استفاده دو گروه را بگیرند :
۱- کسانی‌  که توهم خود بزرگ بینی‌ دارند و خود را در قامت رهبر دیده و کیش شخصیت خودرا در قالب حرکت ملی‌ آذربایجان متجلی میخواهند غافل از آنکه، حرکت ملی‌ آذربایجان جای خود نمایی‌ و سو استفاده از زحمات و مبارزات یک ملت نیست و نخواهد بود .
۲- براي ممانعت از اقدامات خطر ناک جمهوری اسلامی که میتواند با تمسّک به این سایتهای تشکیلات نماي مجازي ،فعالان ملی‌ مدنی آذربایجان را به گروهها و تشکیلات زیر زمینی‌  نسبت داده و مورد آزار و اذیت قرار دهد که در واقع  این تشکیلات اصلاوجود خارجی‌ ندارند وغیراز یک سایت هیچ موجودیت حقيقي ندارند وچه بسا اين سايتها، خود زاييده اتاق فکر جمهوري اسلامي ودامي باشد در جهت توليد بهانه براي اقدامات مهلک آينده رژيم عليه جان فعالين مدني حرکت ملي آذربايجان .
به صاحباناین سایتهاي تشکیلات نمای مجازي  باید عرض کنم شمااگر قصدتان خدمت باشد میتوانید با همین سایتها در خدمت حرکت ملی‌ آذربایجان باشید به شرطی که لفظ تشکیلات را از سر در خود بردارید چرا که خشت اول چون نهد معمار کج  تا ثریا میرود دیوار کج ،شما همین اول کار بر سر در خود با بانگ بلند و چشم در چشم افکار عمومی دروغ میگویید آنگاه انتظار دارید همگان به آنچه که ندارید یعنی‌ حسن نیت شما ایمان بیاورند؟! شمابیشتر در پی‌ تبلیغ خویش به نظر میایيد تا کمک به حرکت ملی‌ آذربایجان.
لذاامیدواریم هم نویسندگان و فعالان حرکت ملی‌ آذربایجان  این موضوع راجدی بگیرندوهم افرادی که چنین بدعت خطرناکی را بنا نهاده اند دست از اینکار بکشند  گرچه فکر نمیکنم افراد دارای کیش شخصیت بتوانند به ترک عمل خویش مبادرت نمایند چون کیش شخصیت یک بیماری محسوب میشود که برای رهایی از آن‌ نیاز به درمان‌های روان پزشکی‌ می‌باشدتا نصیحت‌های یک  روزنامه نگار .
باتوجه به اینکه تاریخ ثابت کرده است که  جریانهای سیاسی همواره بیشترین ضربه رااز کسانی‌ خورده که کیش شخصیتی‌ داشته ودرآن جریان فعال بوده انداگر نسبت به  بیماری مهلک کيش شخصيت در حرکت ملی‌ آذربایجان بی‌ تفاوت باشیم ،به زودی باید در مقابل این کیش ،حرکت ملی‌ آذربایجان را مات شده ببینیم.
http://aminmovahedipress.blogspot.com/2014/02/blog-post_20.html
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn