Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

چرا حسن روحانی و دولتش از ۹ دی تقدیر کردند؟- محمد رضا یزدان پناه

موضع‌گيری ریيس جمهوری ايران درباره سالگرد ۹ دی طوری بوده که «تقدير» يکی از تندروترين گروه‌های جناح اصولگرا را از آن به دنبال داشته است.
«جمعيت رهپويان انقلاب اسلامی» که اعضای آن را تعدادی از فرماندهان و مسئولان سابق سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات تشکيل می‌دهند و در انتخابات اخير رياست جمهوری ابتدا از غلامعلی حدادعادل و سپس از سعيد جليلی حمايت کرده بود، در بيانيه‌ای از حسن روحانی به علت سخنانی که درباره ۹ دی بيان کرده، تشکر کرده است.
آقای روحانی در آخرين جلسه هيات دولت گفت که «مردم وقتی احساس کردند به ارزش‌های دينی آنها توهين و بيگانگان خيال دخالت در حوزه‌های اعتقادی آنان را دارند با حضورشان به بيگانگان پاسخ در خوری دادند
مرتضی کاظميان، تحليلگر مسائل سياسی به راديو فردا می‌گويد: «اقتدارگرايان کاملا آگاهانه تلاش می‌کنند بدنه اجتماعی حامی دولت روحانی را نسبت به هرگونه تغيير مأيوس و آن را دولت جدا کنند. البته با اين اظهاراتی که آقای روحانی و وزرای ايشان داشته‌اند، طبيعتا بخشی از حاميان يا کسانی که به تغييرات اميد بسته‌اند دچار شوک می‌شوند
اشاره آقای کاظميان به اظهارات وزرای دولت حسن روحانی، مربوط به سخنان وزیران اطلاعات و دفاع درباره جنبش سبز و رهبرانش است.
سيدمحمود علوی، وزير اطلاعات از رهبران جنبش اعتراضی پس از انتخابات رياست جمهوری در سال ۸۸ دقيقا به همان عنوانی نام برده که تندروترين حاميان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نام می‌برند: «سران فتنه»
آقای علوی در سخنانی که ايسنا آنها را منتشر کرده موضعی مشابه ریيس دولت گرفته و گفته است که «حماسه ۹ دی در سال ۸۸ نشان داد که مردم به دين و مقدساتشان پايبند هستند و زمانی که می‌بينند حرمت مقدساتشان ناديده گرفته می‌شود، طبيعی است که نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند
اما سخنان حسين دهقان، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح عليه معترضان، از ریيس دولت و وزير اطلاعات نيز تندتر بود.
آقای دهقان، رهبر جمهوری اسلامی را «امام خامنه‌ای» ناميد و گفت مخالفانش با «صلابت» او به «مرده سياسی» تبديل شدند.
وزير دفاع معتقد است «ملت ايران که از جسارت فتنه‌گران در روز عاشورا به ساحت امام حسين به خشم آمده بودند با حضور عظيم و ميليونی خو‌د ‌حماسه ۹ دی را در حمايت از ولا‌يت فقيه و فرهنگ ناب عاشورا خلق کردند‌
مرتضی کاظميان می‌گويد: «جريان اقتدارگرا و کانون‌های قدرت مرتبط با آن، می‌خواهند اين پيام را به کنشگران مدنی و دولت روحانی بدهند که چيزی تغيير نکرده و اظهارنظرهای تند اين جريان‌ها و کانون‌ها مجموعا فضايی ايجاد کرده که به نظر می‌رسد دولت بنفش را هم از خود متاثر کرده است
اين روزنامه‌نگار و تحليلگر مسائل سياسی در توضيح بيشتری می‌افزايد: «در اظهارنظرهای آقای روحانی و وزرای دفاع و اطلاعات عليه جنبش سبز مفروضی وجود دارد که پذيرفتن منطق و گزارش جريان تماميت‌خواه از عاشورای ۸۸ است. يعنی اينها پذيرفته‌اند که در آن روز به اعتقادات دينی مردم توهين شده و مردم در واکنش به اين مسئله، ۹ دی را خلق کرده‌اند
آقای کاظميان، اين داوری حسن روحانی و وزرای اطلاعات و دفاع را «عجيب» می‌داند و از «مردم» خواندن راهپيمايان ۹ دی توسط آنها انتقاد می‌کند.
به گفته او، اين بخشی از بدنه اجتماعی حامی حکومت بود که در ۹ دی به وسيله ابزارهای مختلف تبليغاتی و صدا و سيما تهييج شدند و توسط روابط بروکراتيک اداری سازمان يافتند.
«دولت بدون بدنه اجتماعی حامی»
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ۹ دی را «حماسه» و «پايان فتنه» ناميده که به گفته وی، «بايد زنده بماند».
بسياری از اصولگرايان و مقام‌های نظامی و سياسی نزديک به او هم چنين اعتقادی دارند و معتقدند که ۹ دی ۱۳۸۸ روز «مرگ جنبش سبز» بود؛ روزی که هزاران نفر از حاميان آقای خامنه‌ای و محمود احمدی‌نژاد به خيابان‌های مرکزی تهران آمدند تا چند ماه تظاهرات خيابانی جنبش سبز و به خصوص اعتراضات سه روز قبل از آن را که همزمان با سالگرد عاشورا صورت گرفت، تلافی کرده باشند.
اما سبزهای زيادی هستند که دولت حسن روحانی را برآمده از جنبش اعتراضی خود می‌دانند و با وعده حسن روحانی برای پايان دادن به حبس خانگی ميرحسين موسوی، مهدی کروبی، زهرا رهنورد و آزادی زندانيان سياسی به او رای دادند.
افرادی مانند مرتضی کاظميان معتقدند که اشتراک موضع اصولگرايان و دولت حسن روحانی درباره ۹ دی می‌تواند به ريزش بدنه اجتماعی حامی دولت منجر شود و درباره تبعات اين مسئله هشدار می‌دهد.
به خصوص اينکه خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ايرنا، که قاعدتا موضع رسمی دولت را پوشش می‌دهد، در روزهای اخیر ده‌ها خبر و گزارش درباره «فتنه» و ۹ دی منتشر کرده است.
آقای کاظميان می‌گويد: «دولت حسن روحانی تحت فشار اقتدارگرايان در حال امتياز دادن به حاميان کودتای ۸۸ است و اصرار دارد که صف خود را از جنبش سبز جدا کند اما در اين ميان ممکن است بخش مهمی از بدنه اجتماعی حامی خود در ميان سبزها و اصلاح‌طلبان راديکال را از دست بدهد و بيش از پيش در ساختار سياسی قدرت منزوی و منفعل شود.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn