Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

سریانی‌های ترکیه صاحب مدرسه به زبان مادری شدند، تداوم محرومیت از آموزش به زبان ترکی در ایران

سریانی‌های ترکیه با اتمام پروسه حقوقی قادر به آموزش زبان مادری خود به کودکانشان خواهند بود. هدف اول سریانی‌ها گشایش مهدکودک و سپس در مراحل بعدی تاسیس مدارس دوره ابتدائی به زبان مادریشان می‌باشد.
آموزش زبان مادری یکی از آرزوهای جامعه سریانی‌های ترکیه بود که به زودی این آرزو در استانبول محقق خواهد شد. تورک دیلی15کودکان سریانی ساکن استانبول سال تحصیلی ۲۰۱۵-۲۰۱۴ را در مدرسه‌ای که تمامی دروسش به زبان مادریشان ارائه خواهد شد شروع خواهند نمود. برای تامین زیرساختهای آموزش به زبان مادری سریانی‌ها محوطه‌ای در منطقه یئشیل‌کؤی استانبول اجاره گردیده و تدبیرهای اولیه برای تاسیس مدرسه به سرعت در حال پیگیری می‌باشد.
نام مدرسه سوریا‌نی‌ها به دو زبان ترکی و سریانی نوشته شده، اولین هدف مهدکودک و سپس سعی در ترویج این مدل در دوره ابتدائی از جمله اهداف میان مدت جامعه سریانی‌ها می‌باشد. کتاب‌های آموزشی که برای سریانی‌ها آماده گردیده هفته پیش به وزیر آموزش و پرورش ترکیه برای کسب اجازه نشر فرستاده شده و این هفته به احتمال بسیار زیاد شاهد تصدیق کتب آموزشی سریانی خواهیم بود.
جامعه سریانی‌های ترکیه ۲ سال پیش پروسه حقوقی برای تاسیس مدرسه به زبان سریانی را آغاز نموده بودند که طی دو سال مجادله حقوقی قرار محکمه به نفع سریانی‌ها و تصدیق تاسیس مدرسه به زبان سریانی صادر گردید. بر اساس آمار رسمی ترکیه دارای ۱۷٫۰۰۰ شهروند سریانی می‌باشد که از این تعداد حدود ۱۵٫۰۰۰ تنها در شهر استانبول ساکن‌اند، پس از استانبول سریانی‌ها در شهرهائی نظیر ماردین، مرسین، دیاربکیر، آدی‌یامان، الازیغ، آنکارا، ازمیر، مالاتیا، شانلی‌اۇرفا، قاضی‌آنتئپ و… سکونت دارند.
در حالیکه دولت ترکیه آموزش به زبان مادری ۱۷٫۰۰۰ شهروند سریانی خود را تحت گارانتی قانون اساسی قرار می‌دهد در ایران جمعیتی بالغ بر ۲۵ تا ۳۵ میلیون ترک از “حق آموزش به زبان مادری محروم” نگه داشته شده و در عین حال ملزم به آموزش تحمیلی زبان گروه اقلیت حاکم‌اند. سیستم آموزشی ایران نه بر مبنای واقعیت ائتنیکی، دینی، فرهنگی و زبانی ملل موجود در این جغرافیا بلکه برای پدید آوردن جامعه‌ای تک زبان، تک ایدئولوژیک و تک تیپ آنهم بر پایه ویژگی های گروه اقلیت حاکم بنا نهاده شده است. مهمترین ابزار دولت و ملت حاکم برای پدید آوردن جامعه یاد شده نیز رسمیت انحصاری زبان گروه اقلیت حاکم می‌باشد که رسمیت انحصاری زبان اقلیت فارسی برتری‌های منحصر به فردی به جامعه فارس زبان حاکم تقدیم نموده است. حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی در سفری که به شهرهای ترک نشینی همچون تبریز، اورمیه، اردبیل و …داشت ۳ وعده تاسیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، احیاء دریاچه اورمیه و آموزش به زبان مادری را وعده داده بود که علارغم گذشت بیش از ۶ ماه از شروع بکار دولت حسن روحانی شاهد تداون نگرش امنیتی به مسئله آموزش به زبان مادری می‌باشیم. حتی روحانی که علی یونسی وزیر اطلاعات سابق را به عنوان سمت غیر اجرائی مشاور به اصطلاح ویژه در امور اقوام تعیین نموده بود بارها در مصاحبه‌ها از عدم باور و اعتقاد دولت به مسئله‌ای به نام آموزش به زبان مادری گروههای محکوم یاد کرد که امیدهای تغییر در دولت حسن روحانی در میان ملل مغلوب را بسیار زودتر نقش بر آب نمود، گرچه تداوم تبعیض و استعمار زبانی نتیجه‌ای جزء افزایش گسست اجتماعی میان دولت و ملت حاکم با ملل مغلوب و سوق دادن ملل مغلوب به تشکیل دولت‌های ملی خود را به ارمغان خواهد آورد.
اومود اورمولو /اورمیه نیوز
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn