Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تبلیغ استان آزربایجان‌غربی بعنوان استان کرد نشین توسط بعضی از رسانه‌های ایرانی بخصوص سایت ایران گلوبال ـ یاشار پورعلی

مدتی است که بعضی از رسانه‌های فارس زبان بخصوص سایت “ایران گلوبال” با پخش مصاحبه و بیانیه‌های متعدد از گروه حزب دمکرات کردستان به واضح استان آزربایجان‌غربی را بعنوان استان اورمیه بخشی از کردستان تبلیغ می‌کند.
آزادی رسانه یکی از مسائلی است که در خارج از ایران در کشورهای دمکراسی مورد توجه همگان قرار گرفته و نویسندگان و خبرنگاران و تحلیل‌گران سیاسی از این آزادی استفاده کرده و براحتی عقاید خود را بیان می‌کنند یاشار پورعلیاما در عین حال بعضی از رسانه‌های مختلف در همان کشورهای دمکراسی بخاطر سوء استفاده از آزادی بیان و نقص حقوق انسان‌ها، ملت‌ها و عقاید مختلف به شدت جریمه و در بعضی مواقع با توقف فعالیت‌های مطبوعاتی مواجه می‌شوند.
به همین خاطر رسانه‌های رسمی و ثبت شده ایرانیان خارج از کشور مجبور به رعایت قوانین مطبوعاتی هستند و هیچ وقت نمی‌توانند از آزادی بیان سوء استفاده بکنند. اما بعضی از رسانه‌های اینترنتی براحتی نمی‌توانند پیگرد قانونی داشته باشند و یا اینکه در صورت جریمه شدن چیزی از دست نمی‌دهند و براحتی با کمترین هزینه می‌توانند فعالیت‌های خود را در وب سایت دیگر ادامه بدهند. بنابراین موقعیت برای سو استفاده از آزای رسانه برای آنها مهیاست و متاسفانه براحتی مرتکب تخلفات رسانه‌ای می‌شوند که سایت ایران گلوبال نیز با تبلیغ تفکر استان آزربایجان ‌غربی بعنوان یک استان کرد نشین نه تنها مرتکب تخلف شده بلکه با سو، استفاده از آزادی بیان این نظریه را مورد بحث قرار داده و به شدت تبلیغ می‌کند و این نقض آشکار حقوق آزربایجان ی‌ها است.
باید یاد آوری کنیم که یکی از سخت‌ترین فعالیت‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای مدیریت آن می‌باشد چرا که یک تخلف رسانه‌ای نه تنها فعالیت‌های ارزشمند چندین ساله را زیر سوال می‌برد بلکه زحمات تمامی اعضای آن اعم از اداره کنندگان، نویسندگان و بخصوص خوانندگان آن را به هدر می‌دهد. نمونه بارز آن روزنامه ایران است با توجه به آنکه یکی از روزنامه‌های بزرگ و مهم ایران بود اما بخاطر چاپ کاریکاتوری مبنی بر هک حرمت به ملت آزربایجان بسته شد و مسئولان آن نیز در ایران محاکمه شدند.
با توجه به قسمت “درباره ما” سایت ایران گلوبال شش نفر این سایت را هدایت می‌کنند اما اشتباه بارز آقای کیانوش توکلی نه تنها حقوق آزربایجان ی‌ها را نقض کرده بلکه بر خلاف اهداف سایت نیز خبر رسانی کرده است چرا که در اهداف این سایت چنین آمده:
سایت مخالف هرگونه نژادپرستی و راسیزم و اختلافات و جنگ‌های قومی-ملی است. مطالبی که مبلغ نژادپرستی و فاشیزم، ایجاد کینه و دشمنی در میان اقوام و ملیت‌ها و مردمان ساکن ایران باشند، منتشر نخواهند شد ولی بحث‌های نظری و تئوریک درباره این مقولات امکان انتشار در سایت را دارند
در اینجا نه تنها سایت ایران گلوبال به نقض حقوق آزربایجان ی‌ها محکوم است بلکه هر رسانه‌ای که چنین اشتباهی را مرتکب شود با توجه به قوانین کشورهای دمکراسی و بین‌المللی محکوم محسوب می‌شود که در اینجا هر چند کوتاه به چگونگی قوانین مهاجران ملت‌های مختلف در دنیا همجنین رفراندوم برای ملت‌ها را بررسی خواهیم کرد.
در زمان‌های گذشته برای گسترش خاک بین ملت‌ها و کشورهای مختلف جنگ و خون ریزی می‌شد و طرفی که قدرت نظامی بیشتری داشت با غلبه بر طرف مقابل قسمتی از خاک آن ملت را اشغال و به نفع ملت خود مصادره می‌کرد . با مرور زمان با به وجود آمدن دمکراسی جنگ‌های نظامی رنگ و بوی خودش را از دست داد و به ندرت در کشورهای جهان سوم مشاهده می‌شود که گروه‌های تروریستی اقدام به انجام چنین اقداماتی می‌کنند که داعش یکی از نمونه‌های آن است که اقدام به چنین عملی نموده است.
اما ملت‌هایی که بخاطر مسائل تجاری، اجتماعی و حتی سیاسی به خاک سایر کشورها و ملت‌های مختلف مهاجرت می‌کنند هیج وقت نمی توانند ادعای اراضی و رفراندوم بکنند و تبلیغ چنین افکاری نه تنها آزادی بیان نیست بلکه بخاطر نقص حقوق آن ملت به شدت محکوم می‌شوند و تا به امروز در هیچ کجای دنیا دیده نشده است که چنین تفکراتی تبلیغ شود. بر عکس آن حتی بخاطر دمکراسی بیشتر در اروپا این روزها شاهد هستیم ملت‌هایی که در گذشته خاک‌شان توسط قدرت‌های بزرگ اشغال شده بود امروزه توسط همان قدرت‌های بزرگ زمینه رفراندوم برای آنها مهیا می‌شود.
امروزه مهاجرت به سایر کشورها بخصوص مهاجرت‌های تجاری آنقدر زیاد شده است که مهاجران توانسته‌اند جایی را در قوانین آن کشورها باز کنند. حتی کشورها و ملت‌های میزبان برای حفظ زبان، فرهنگ و حتی برای گسترش فعالیت‌های اجتماعی زمینه فعالیت را برای مهاجران فراهم می‌کنند. مهاجران نه تنها حق دارند برای حفط زبان و فرهنگ خود فرهنگسرا، انجمن و گروه‌های اجتماعی مختلف تشکیل بدهند حتی می‌توانند در رده و مقام‌های بزرگ آن کشور حضور پیدا کنند اما به هیچ عنوان و در هیچ شرایطی مهاجران حق ندارند ادعای اراضی بکنند.
بیش از نصف جمعیت کانادا را مهاجران تشکیل می‌دهند و میلیون‌ها مهاجر در آمریکا زندگی می‌کنند. مهاجرت میلیونی ترک‌ها در آلمان و ده‌ها نمونه بارز دیگر در اروپا وجود دارد.
آیا تا به حال شنیده‌اید که ادعای رفراندوم اراضی بکنند ؟
پس مهاجران کرد در آزربایجان نیز مستثنی از این امر نیسند و به هیچ وجه نمی‌توانند ادعای اراضی بکنند. همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم فقط گروه‌های تروریستی هستند که با توسل به زور اسلحه و با ذهنیت کشتار مردم بی گناه اقدام یه ایجاد چنین تفکراتی می‌کنند. رسانه‌هایی که چنین تفکراتی را بصورت آشکار و حتی با متودهای مختلف در قالب موسیقی، فرهنگ تبلیغ بکنند نه تنها حقوق آزربایجانی‌ها را نقض می‌کنند بلکه در اصل گروه‌های تروریستی و افکار آنها را تقویت می‌کنند.
ضبط و پخش موسیقی “سرزمین من اورمیه” توسط بی بی سی فارسی از گروه موسیقی کردی که متشکل از کردهای ترکیه، عراق و ایران بودند را نیز می‌توان اشاره کرد. چرا که دراین آهنگ که بزبان کردی است در راستای نشان دادن اورمیه بعنوان شهر کرد نشن طراحی شده بود. اما این حرکت بی بی سی فارسی به شدت مورد اعتراض آزربایجان ی‌ها قرار گرفت. و حتی این روزها شاهد آن هستیم که در راستای این سیاست‌ها، بعضی از رسانه‌های آزربایجانی نیز ندانسته ادبیات ” کردهای آزربایجان” را استفاده می‌کنند. ما کردهای مهاجر در آزربایجان داریم شاید هم در آینده مهاجران دیگری را نیز داشته باشیم اما به هیچ وجه کردهای آزربایجان نداریم. آزربایجان خاک اجدادی ماست و وجب به وجب آزربایجان‌غربی متعلق به ترک‌های آزربایجان است. حتی اگر بعضی از دهکده‌ها و شهرهای کوچک آن را مهاجران پر بکنند. و این اصلا دلیل به کرد نشان دادن آن مناطق نمی‌شود چرا که نمونه‌های آن را در همه جای دنیا زیاد داریم. هنوز که هنوزه در کتاب‌های سیتی رن شیپی کانادا فرانسوی‌ها و انگلیسی‌ها خودشان را بعنوان مهاجران اولیه نشان می‌دهند. باید بیشتر از این آگاه باشیم و قاطعانه عمل کنیم و رسانه‌های فارس زبان هم نباید این تفکرات تروریستی را تبلیغ بکنند.
یاشار پورعلی ـ سردبیر نشریه حیدربابا چاپ تورنتو
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn