Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تحلیل: عراق در آستانه جنگ داخلی، این بار بین کردها و اعراب

فعالین و مقامات کرد و عرب از احتمال بروز جنگ داخلی مابین کردها و اعراب سنی عراق ابراز نگرانی کرده‌اند. با افزایش تنش بین اربیل و بغداد تلاش کردها نیز برای تصرف خاک بیشتر شدت گرفته است. این روند رو به افزایش باعث شده است که مقامات عرب سنی عراق و همچنین مردم محلی مراتب نگرانی خود را اعلام داشته و نسبت به بروز جنگ داخلی در عراق هشدار دهند.
احمد سرحانسرحان احمد سرحان نماینده مجلس عراق از لیست حزب دموکرات کردستان در اظهارنظری گفته است که مناطقی که از اشغال داعش آزاد می‌شوند به‌صورت طبیعی ضمیمه اقلیم کردستان عراق خواهند شد. این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که دولت و ارتش عراق خواسته است که مناطقی که خارج از اقلیم کردستان عراق بوده اما هم‌اکنون در کنترل نیروهای پیشمرگه است را به نیروهای دولت مرکزی تحویل دهد اما دولت مسعود بارزانی از این درخواست دولت مرکزی سرباز می‌زند.
اما شیخ حمید الجبوری، یکی از شیوخ بزرگ‌ترین عشیره در عراق یعنی عشیره آل جبور گفته است که: اظهارات کردها و رئیس اقلیم کردستان و دولت اقلیم در خصوص مناطق مورد مناقشه، از تلاش‌هایی برای اعلام یک دولت مستقل کُرد متشکل از استان‌های اربیل، دهوک، سلیمانیه، کرکوک و بخش‌هایی از موصل و دیالی حکایت دارد. وی تأکید کرده است که: عرب‌ها اگر جوی خون هم در عراق راه بیفتد از این مناطقی که اربیل درصدد الحاق آن‌ها به اقلیم کردستان است، دست بر نخواهند داشت.
از سویی دیگر، دولت مرکزی عراق برای مقابله با برخی مشکلات امنیتی و جلوگیری از تجزیه عراق اقدام به تشکیل نیروی مسلح جدیدی بنام گارد ملی نموده است. گارد ملی عراق قرار است متشکل از نیروهای بومی باشد و برای مقابله با تروریسم و تهدیدهای امنیتی بکار گرفته شود.
در همین راستا نوری مالکی معاون رئیس‌جمهوری در خصوص احتمال بروز جنگ بین گارد ملی که قرار است در عراق تشکیل شود و نیروهای پیشمرگ اقلیم کردستان هشدار داده و اعلام داشته که مرحله آینده در عراق صحنه نبرد بین کردها و اهل سنت خواهد بود؛ چرا که اکثر ساکنان مناطق مورد مناقشه در عراق اهل سنت هستند.
مالکیدر پاسخ به این اظهارات مقامات دولت مرکزی، اما طارق جوهر مشاور رسانه‌ای مجلس اقلیم کردستان عراق با ابراز نگرانی از تلاش‌های دولت مرکزی برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل پیشمرگه بیان نموده است که: خطر گارد ملی عراق بیش از خطر تروریسم است و شکیل گارد ملی در استان‌های عراق در آینده به جنگ بین این استان‌ها خواهد انجامید و وحدت و یکپارچگی در عراق را با خطر روبرو خواهد کرد.
با این اوصاف هنوز آینده چندان روشنی برای آینده عراق نمی‌توان تصور نمود اما مناقشه بین اعراب و کردها حداقل تا زمان حذف کامل داعش به تأخیر افتاده است. اما این تأخیر در تسویه‌حساب‌های داخلی عراق دیری خواهد پایید و درنهایت به درگیری تمام‌عیار و خونینی بدل خواهد شد.
در این میان برنامه دولت اقلیم کردستان عراق نیز مشخص نبوده و این سردرگمی بر پیچیدگی ماجرا می‌افزاید. در روزهای گذشته نخست‌وزیر این اقلیم، نچیروان بارزانی اعلام نموده است که کردهای عراق برنامه‌ای برای استقلال نداشته و در تلاش برای بیرون راندن داعش از مناطق مسکونی هستند. اما از سویی دیگر برخی اظهارات مقامات کردها و همچنین اقدامات آن‌ها حکایت از آمادگی آن‌ها برای اعلام استقلال دارد.
پرواضح است که در این راستا اعراب سنی عراق که در همسایگی این اقلیم زندگی می‌کنند با خطر جدی مواجه شده و به‌صورت طبیعی برای مقابله با این خطر بسیج خواهند شد. در پایان این کش‌وقوس نیز چیزی جز جنگ داخلی خونین تصور نمی‌توان کرد. اما سؤال اصلی این است که قدرت‌های جهانی در این میان چه نقشی را ایفا خواهند نمود.
اتحادیه جوانان غرب آزربایجان
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn