Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

پیری چاه‌های نفت و افت طبیعی تولید ایران در ۲۰۱۳

آذوح: ایران از ابتدای سال ۲۰۱۲ و حتی قبل از آن که اتحادیه اروپا و آمریکا تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی را به اجرا بگذارند، به دلیل کاهش واردات نفت ایران توسط اتحادیه اروپا مجبور به بستن در چاه‌های برخی میادین نفتی خود شده بود.
اروپا در سال ۲۰۱۱ مشتری ۱۸ درصد از نفت صادراتی ایران بود. با اعمال تحریم‌های آمریکا در ژوئیه ۲۰۱۲، مشتریان آسیایی نیز مجبور به کاهش پلکانی خرید نفت از ایران شدند.
آمریکا از این تاریخ هر شش ماه یک بار، کشورهایی را که واردات نفت ایران را به طور متمادی کاهش داده‌اند، از تحریم‌ها معاف کرده است. این عامل باعث شد که ایران روند بستن در چاه‌های نفتی خود را شتاب بخشد و در پایان سال ۲۰۱۲ حدود ۸۰۰ هزار بشکه کمتر از ظرفیت واقعی خود نفت تولید کند.
اما آن چه کمتر به آن پرداخته شده است، حجم نفتی است که به دلیل افت طبیعی فشار میادین کهنه نفتی هر ساله کاهش می‌یابد و سهم آن در کاهش ظرفیت کنونی تولید نفت ایران.
به عبارتی، اگر ایران هم اکنون در همه چاه‌های نفتی میادین خود را باز کند، قادر به تولید چه حجمی از طلای سیاه است؟
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین ارزیابی خود از چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی جهانی که روز سه‌شنبه، ۱۷ دی‌ماه، منتشر کرد، آماری از تولید نفت ایران در سال گذشته داده است.
بر اساس این آمار، تولید نفت ایران (بدون محاسبه میعانات گازی) در سال گذشته روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بوده که نسبت به سال قبل از آن ۱۷۰ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد.
در بخش دیگری از این گزارش، حجم نفتی که ایران در نیم‌سال دوم ۲۰۱۲ مجبور به قطع تولید آن گردیده، حدود ۸۰۰ هزار بشکه عنوان شده است، به عبارتی ایران با بستن در چاه‌های برخی میادین نفتی خود، این مقدار از تولید واقعی نفت خود را کاهش داده است.
با این حساب، ایران در پایان سال ۲۰۱۲ حدود ۲ میلیون و ۹۷۰ هزار بشکه تولید واقعی نفت داشته و پتانسیل تولید نفت آن سه میلیون و ۷۷۰ هزار بشکه در روز بوده است.
این گزارش می‌گوید که ایران در سال گذشته روزانه دو میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه تولید نفت داشته و در کنار آن ۶۰۰ هزار بشکه ظرفیت اضافی تولید نفت داشته است، به عبارتی ظرفیت تولید نفت ایران در پایان سال گذشته میلادی سه میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه بوده است که کاهشی ۳۷۰ هزار بشکه‌ای نسبت به پایان سال ۲۰۱۲ را نشان می‌دهد.
هم اکنون اکثر میادین فعال نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و سالانه به طور طبیعی از تولید نفت آنها کاسته می‌شود.
بر اساس گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در اکتبر سال ۲۰۰۹ منتشر کرد، به طور متوسط سالانه ۱۰ درصد از تولید نفت میادین ایران کاسته می‌شود.
ایران در همین سال روزانه سه میلیون و ۷۹۰ هزار بشکه تولید نفت داشت و تا پایان سال ۲۰۱۲ توانسته بود با افتتاح میادین جدید نفتی و تزریق گاز به میادین کهنه و دیگر روش‌های ازدیاد برداشت، افت طبیعی تولید نفت خود را جبران کند، به طوری که طی سه سال منتهی به پایان ۲۰۱۱، تولید نفت ایران روزانه ۱۰۰ هزار بشکه در روز کاهش را نشان می‌دهد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش ماه مارس خود درباره ایران نیز اشاره کرده بود که سالانه ۸ تا ۱۳ درصد از تولید نفت ایران به خاطر افت فشار چاه‌های میادین کهنه نفتی کاهش می‌یابد.
غلامرضا حسین بیگلو، مدیر وقت شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب ایران، که متولی تولید ۸۰ درصد از کل نفت تولیدی ایران است، نیز در دسامبر سال ۲۰۱۱ اعلام کرد که به خاطر پیر بودن اکثر میادین نفتی کشور، سالانه ۳۳۰ تا ۳۵۰ هزار بشکه از تولید نفت ایران به طور طبیعی کاهش می‌یابد.
اما آن چه گزارش جدید اداره اطلاعات آمریکا نشان می‌دهد، ظاهرا ایران نه تنها در سال گذشته نتوانسته افت طبیعی تولید نفت را با افتتاح میادین جدید یا روش‌های ازدیاد برداشت جبران کند، بلکه حتی بیشتر از پیش‌بینی‌های قبلی، افت ظرفیت تولید داشته است.
آمارهای وزارت نفت، مقامات و رسانه‌های ایران نیز نشان می‌دهد که در سال گذشته چندان توفیقی در افزایش ظرفیت تولید نفت ایران با افتتاح میادین جدید، روش‌های ازدیاد برداشت وغیره به وجود نیامده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn