Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

گزارشی از وضعیت چاری محمد مرادف، زندانی تبعه ترکمنستان در زندان اوین

آذوح: چاری محمد مرادف زندانی تبعه ترکمنستان، که به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در اعتراضات پس از انتخابات و جاسوسی، در یک روند غیرشفاف به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است در حال حاضر در آستانه ششمین سال ایام زندان خود قرار دارد، وی بدون داشتن هر گونه دسترسی به وکیل، ملاقات و یا تماس با خانواده خود در زندان اوین به سر می‌برد.
بنا به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، چاری محمد مرادف متولد سال ۱۹۷۶ و تبعه کشور ترکمنستان، در سال ۱۹۹۷ از طرف وزارت علوم جهت ادامه تحصیل به ایران اعزام می‌شود و با قبولی در بورسیه وارد دانشگاه تهران شده و پس از فارغ التحصیلی در رشته علوم سیاسی در مقطع کار‌شناسی از دانشگاه تهران با موفقیت بورسیه مقطع کار‌شناسی ارشد دیپلماسی و سازمان‌های بین الملل دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه ایران را نیز کسب می‌کند.
وی در بحبوحه اعتراضات سال ۱۳۸۸، همزمان با تحصیل، به صورت پاره وقت کار مترجمی برای یک شرکت روسی را به عهده می‌گیرد که در‌‌‌ همان زمان در ارتباط با تخلفات شرکت مزبور از طرف وزارت اطلاعات بازداشت می‌شود و پس از ۴۰ روز بازجویی در سلول انفرادی و گذراندن سه ماه و نیم در بند ۲۰۹، در ‌‌‌نهایت در دادگاه به ۲۱ سال حبس تعزیری محکوم می‌شود. اتهامات و محکومیت‌های وی عبارتند از یک سال حبس تعزیری به دلیل تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در تظاهرات و اجتماعات اعتراضی بعد از انتخابات ۸۸، ده سال حبس تعزیری به علت جاسوسی به نفع کشور ترکمنستان، ده سال حبس تعزیری به علت همکاری در تخلفات شرکت روسی زاپالیارنایا.
چاری محمد مرادف در حال حاضر بدون برخورداری از یک روند دادرسی شفاف در آستانه ششمین سال زندان خود از مجموع حبس ۲۱ ساله قرار دارد. وی نزدیک به ۹ ماه در بند ۸ زندان اوین و حدود چهار سال در بند ۳۵۰ زندان اوین و حدود ۶ ماه را نیز در قرنطینه بند هفت اوین گذرانده است. علی رغم استخدام وکیل تعینی در مرحله تجدید نظر، نه تنها وکیل وی اجازه مطالعه پرونده را نیافته بلکه با فشار ضابطین اطلاعات از ادامه وکالت نیز انصراف داده است.
قابل ذکر است که دادگاه بدوی وی بدون حضور وکیل مدافع تعینی و نماینده دادستان و همچنین بدون حضور نماینده‌ای از سفارت کشور متبوعش و بدون حضور مترجم در حضور قاضی و ضابطین اطلاعات تشکیل و خاتمه یافته است. در طول پنج سال و نیم گذشته وی هیچگونه ملاقاتی با خانواده، نزدیکان و یا دوستان خود نداشته است. تنها سالی یکبار یا دو سال یکبار به وی اجازه ملاقات با نماینده سفارت داده شده است. وی بعلت نداشتن ملاقات و پشتیبانی در ایران، بدون هیچ کمک یا پشتوانه مالی تنها با ساخت کارهای صنایع دستی، خرج و مخارج خود را تامین می‌کند. گفتنی است، وی در این مدت پدر و مادر خود را نیز از دست داده است.
لازم به یادآوری است آقای محمد مرادف ضمن رد اتهامات مطروحه بصورت مکرر از سازمان‌های حقوق بشری و دولت متبوع خود برای قانع کردن دولت ایران به اجازه برخورداری وی از یک محاکمه عادلانه و علنی استمداد طلبیده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn