مرگ یک سیاهپوست و اعلام وضعیت اضطراری در بالتیمور

آذوح: تشدید اعتراض‌ها به مرگ مشکوک یک جوان سیاه‌پوست در بازداشتگاه پلیس بالتیمور موجب اعلام وضعیت اضطرای در این شهر شد. فرماندار ایالت مریلند که بالتیمور در آن واقع شده، گارد ملی را برای اعزام به این شهر بسیج کرده است.
فرماندار ایالت مریلند در شهر بالتیمور وضعیت اضطراری اعلام کرد. او ضمن محکوم کردن درگیری‌های این شهر تأکید کرد که "تفاوت زیادی میان تظاهرات مسالمت‌آمیز و خشونت وجود دارد".
بالتیمور از روز دوشنبه (۲۷ آوریل/ ۷ اردیبهشت) پس از خاکسپاری یک جوان سیاه‌پوست که در اثر ضایعه نخاعی در بازداشتگاه پلیس درگذشت، به صحنه درگیری معترضان و نیروهای پلیس تبدیل شد.
معترضان با سنگ و بطری نوشابه به نیروهای پلیس حمله کردند، چند خودروی پلیس را به آتش کشیدند و تعدادی مغازه را غارت کردند. نیروهای پلیس نیز با استفاده از گاز اشک‌آور تلاش کردند که معترضان را متفرق کنند.
به نقل از پلیس بالتیمور، دستکم ۱۵ مأمور پلیس در این درگیری‌ها مجروح شدند که دو تن از آنها به بیمارستان اعزام شدند. ۳۰ تن از معترضان نیز بازداشت شدند. ادامه درگیری‌های روز دوشنبه منجر به اعلام مقررات منع رفت‌وآمد شبانه در بالتیمور شد.
استفانی رالینگز- بلک، شهردار بالتیمور اعلام کرد منع رفت‌وآمد شبانه در این شهراز سه‌شنبه (۲۸ آوریل/ ۸ اردیبهشت) از ساعت ۱۰ شب تا ۵ صبح، تا یک هفته ادامه خواهد داشت.
روز سه‌شنبه مدارس این شهر نیز تعطیل شدند.
شهردار بالتیمور همچنین اعلام کرد که گارد ملی "به محض آنکه آماده انجام مأموریت شود"‌، وارد این شهر خواهد شد.
فرماندار ایالت مریلند که بالتیمور در آن واقع شده، گارد ملی را بسیج کرده است.
گارد ملی نیز اعلام کرده است که پنج هزار مأمور آماده اعزام به بالتیمور هستند.
رئیس‌پلیس ایالت مریلند نیز دستور اعزام ۵۰۰ مأمور پلیس از سایر مناطق این ایالت را به بالتیمور، برای پشتیبانی از پلیس این شهر صادر کرده است. او از ایالت‌های همجوار مریلند نیز خواسته است پنج هزار مأمور پلیس به این ایالت اعزام کنند.
مرک مشکوک "فردی گری" در بازداشت
درگیری‌های بالتیمور روز دوشنبه (۲۷آوریل/ ۷ اردیبهشت) پس از مراسم تدفین "فردی گری" ۲۵ ساله آغاز شد. حدود سه هزار نفر در مراسم خاکسپاری این جوان سیاه‌پوست حضور داشتند.
فردی گری ۱۹ آوریل، یک‌هفته پس از بازداشت به دلیل ضایعه نخاعی درگذشت. دلیل مرگ او هنوز روشن نیست.
در ویدئوی بازداشت او دیده می‌شود که مأموران پلیس او را هنگام بازداشت روی زمین فشار می‌دهند و سپس این جوان را که از درد فریاد می‌ز‌ند به سوی اتوبوس می‌کشند.
فردی گری مدت کوتاهی پس از بازداشت، در بیمارستان به کما می‌رود و یک هفته بعد جان می‌سپارد.
مقامات بالتیمور وعده دادند تحقیقات جامعی در مورد پرونده مرگ او انجام دهند.
تا کنون شش مأمور پلیس از خدمت معلق شده‌اند.
بالتیمور ۶۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. در بسیاری از مناطق این شهر که در ۶۰ کیلومتری واشنگتن واقع شده، فقر حاکم است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn