Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

هشدار وزیر کار درباره جمعیت ده میلیونی بیکاران

آذوح: وزیر کار نسبت به افزایش بیکاران به ده میلیون نفر هشدار داد و خواستار کنار گذاشتن "توهمات آماری" شد. ظاهراً اشاره او به تعریف مرکز آمار است که مطابق آن فردی که در هفته یک ساعت کار کند شاغل محسوب می‌شود.
مرکز آمار ایران در گزارشی که ماه گذشته منتشر شد اعلام کرد که میزان بیکاری در تابستان ۹۲ نسبت به تابستان سال گذشته ۲ درصد کاهش داشته و اندکی کمتر از ده و نیم درصد بوده است.
بر اساس این گزارش تعداد بیکاران در ایران کمی بیش از دو و نیم میلیون نفر است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظاهرا این آمار را واقعی نمی‌داند و توصیه می‌کند "از توهمات آماری خارج شویم."
به گزارش خبرگزاری مهر علی ربیعی روز جمعه (۴ بهمن/ ۲۴ ژانویه) نسبت به افرایش شمار بیکاران به ۱۰ میلیون نفر در آینده نزدیک هشدار داد.
"آمارسازی ممنوع"
مطابق معیارهای مرکز آمار افرادی که در طول هفته دست‌کم یک ساعت کار کنند شاغل محسوب می‌شوند. بر اساس این تعریف افرادی که بدون دریافت مزد برای یکی از خویشاوندهای خود یک ساعت در هفته کار کنند نیز شاغل به شمار می‌روند.
وزیر کار می‌گوید، "هرگونه آمارسازی ممنوع است و باید اطلاعات درستی به مردم بدهیم." او به ایرادهای اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز آمار اشاره‌ای نکرده است.
ظاهرا وزیر کار نگران هجوم فارغ‌التحصیلان به بازار کار و پیامدهای منفی طرح هدفمندی یارانه‌ها است که به گفته ی او "بلاهای فراوانی" بر سر کشور آورده است.
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی چندی پیش هشدار داد که با اضافه شدن فارغ‌التحصیلان به جمع متقاضیان کار، شمار بیکاران به زودی به هشت و نیم میلیون نفر می‌رسد.
هم اکنون نیز میزان بیکاری در میان جوانان ۲۰ تا ۲۴ ساله تقریبا دو و نیم برابر میزان متوسط بیکاری در میان تمام گروه‌های سنی است و به نزدیک ۲۶ درصد می‌رسد.
بلاهای یارانه‌ها
علی ربیعی گفت: «یارانه‌ها بلایی بر سر کشور آورده که علاوه بر مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی و اجتماعی را نیز با مشکلاتی روبرو کرده است

مدیران اقتصادی دولت یازدهم سیاست‌های دولت قبلی از جمله عدم اختصاص سهم تولید از محل درآمد حاصل از افزایش بهای حامل‌های انرژی را یکی از علت‌های اصلی رکود اقتصادی ارزیابی می‌کنند.
به گفته‌ی ربیعی اگر قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به درستی انجام می‌شد می‌توانست کشور را شکوفا کند، اما نشد. او خاطر نشان کرد که بهترین تصمیم در این‌باره بازگشت به قانون و پرداخت سهم هر بخش است.
وزیر کار با اشاره به اینکه "هرچه می‌خواهیم به گذشته برنگردیم و درباره آن حرف نزنیم نمی‌شود" پرسید: «چه شده که یک نفر مجبور می‌شود با مدرک لیسانس بیاید و بگوید دیپلم است تا یک شغلی به وی داده شود؟»
اسدالله عباسی، وزیر پیشین کار مرداد ماه امسال مدعی شد در دولت‌های نهم و دهم ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار شغل و فرصت شغلی ایجاد شده است. گزارش‌های مرکز آمار خلاف این ادعا را نشان می‌دهد.
یکی دیگر از معضلات بازار کار در ایران وجود نزدیک به ۸ میلیون شاغلی است که بیش از ۴۹ ساعت در هفته کار می‌کنند و "چند شغله" محسوب می‌شوند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn