لغو اعزام سعید متین‌پور به بیمارستان خارج از زندان

آذوح: روز گذشته به هنگام اعزام سعید متین‌پور به مرکز درمانی خارج از زندان اوین در پی اعتراض وی به اجباری بودن پوشیدن لباس زندان و استفاده از از دستبند، اعزام وی از سوی مسئولان این زندان لغوشد.
یکشنبه 8دی92 مسئولان زندان اوین به دلیل اعتراض سعید متین‌پور روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی به اجباری بودن پوشیدن لباس زندان و استفاده از دستبند، اعزام وی به بیمارستان خارج از زندان را لغو نمودند.
هفته ی گذشته ماموران پزشک قانونی در مراجعه به بند 350 زندان اوین عنوان نموده اند سعید متین‌پور و چندین تن از زندانیان این بند می بایست برای انجام معاینات پزشکی به مراکز پزشکی خارج از زندان منتقل شوند.
در سالهای نخست حبس این فعال مدنی نیز مسئولین زندان از اعزام سعید متین پور به مراکز درمانی به دلیل اعتراض وی به پوشش ویژه ی زندانیان ممانعت بعمل آوردند.
پیش ترعطیه طاهری، همسر سعید متین پور در گفتگو با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در خصوص وضعیت سلامتی این فعال مدنی عنوان نموده بود : «زندانیان زندان اوین در شرایط مرگ تدریجی قرار دارند و ظاهرا مسوولان صدای درخواست های ما را نمی شنوند. تغذیه نامناسب، نبود هوا خوری به اندازه کافی، نبود تجهیزات و مراقبت پزشکی و بهداشتی باعث بیماری های متعدد جسمی و روحی در میان زندانیان شده است و همسر من هم یکی از زندانیانی که نیاز به درمان فوری دارد
بر اساس این گزارش، سعید متین‌پور طی این سالها از بیماریهای گوناگونی از جمله انحناء در محور ستون فقرات، دیسک کمر، نارسایی قلبی، مشکل دستگاه گوارشی، سینوزیت و پوسیدگی دندانها رنج می برد.
سعید متین پور روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر آذربایجانی اهل زنجان که از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام ارتباط با بیگانگان و تبلیغ علیه نظام به هشت سال حبس تعزیری محکوم شده است از تاریخ ۲۰ تیرماه سال ۱۳۸۸ تاکنون بدون امکان استفاده از مرخصی در زندان به سر می برد.
سعید متین‌پور متولد سال ۱۳۵۴ در شهر زنجان و فارغ‌التحصیل رشته فلسفه از دانشگاه تهران است.
وی وبلاگ نویس و همچنین عضو هیات تحریریه هفته نامه های «یارپاق»، «موج بیداری» و همکار روزنامه‌های محلی آذربایجان بود.
این فعال حقوق بشر و فعال مدنی آذربایجانی به خاطر فعالیت‌های هویت طلبانه خود چندین بار بازداشت شده بود.
متین پور روز 2اسفند85 به علت شرکت در تجمعی به مناسبت «روز جهانی زبان مادری» در زنجان بازداشت و به مدت ۱۰ روز در بازداشت به سر برد.
پس از آن سعید متین پور 4خرداد۸۶ در یکی از خیابان‌های شهر زنجان به همراه همسر خود بازداشت شد.
این روزنامه‌نگار به مدت هفت ماه در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین و بازداشتگاه اطلاعات زنجان تحت شکنجه‌های روحی و جسمی شدید به سر برد، این در حالی بود که وی در این مدت از حق دسترسی به وکیل محروم بود.
متین‌پور دو ماه اول بازداشت را در اداره اطلاعات شهر زنجان به سر برد و سپس به زندان اوین منتقل شد، اما بار دیگر و دو ماه پس از آن به اداره اطلاعات زنجان بازگردانده شد و بار دیگر در تاریخ ۱۳آذر۸۶ به زندان اوین و بند ۲۰۹ منتقل شد.
متین‌پور در طول دوره‌ی بازداشت به شدت برای اخذ اعترافات تلویزیونی از طرف بازجویان تحت فشار قرار داشت، حتی بدین منظور علی‌رضا متین‌پور برادر وی را نیز مدتی بازداشت و تحت فشار قرار دادند.
وی در اثر همان شکنجه ها از ناراحتی های گوارشی و سردرد و کمردرد شدید پس از آزادی از زندان اوین رنج می برد.
این روزنامه‌نگار روز 8اسفند۸۶ با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان اوین آزاد شد.
وی روز ۲۰تیر۸۸ در پی احضار قاضی صلواتی در دادگاه انقلاب تهران حاضر و همان جا برای اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
هرانا
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn