Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

دکتر محمدحسین مبین درگذشت

آذوح: بامداد امروز دکتر محمدحسین مبین، پدر جذامیان ایران درگذشت.
به گزارش خبرآنلاین، بامداد دوشنبه ۶مهر۹۴ دکتر محمدحسین مبین، نویسنده، شاعر و پزشک توانای معاصر آذربایجان، در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
مراسم تشیع و تدفین این بزرگ مرد علم پزشکی کشور فردا در وادی رحمت تبریز برگزار خواهد شد.
استاد دکتر محمدحسین مبین در سال ۱۳۰۶ شمسی در یکی از محلات قدیمی تبریز به نام چرنداب به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی را در دبستان معرفت تبریز و کلاس شش و دوره دبیرستان را در دبستان و دبیرستان پهلوی آن روز در کرمان به پایان رساند.
بعد از شش سال اقامت در کرمان به تبریز مراجعت و با اخذ دیپلم طبیعی از دبستان فردوسی در سال ۱۳۲۸ وارد دانشکده پزشکی تبریز شد و در سال ۱۳۳۴ به دریافت دکترای پزشکی نایل آمد. وی پس از طی خدمت نظام وظیفه در سال ۱۳۳۷ به استخدام وزارت بهداری درآمد و خدمات پزشکی ، اجتماعی خود را با بیماریابی جذام در آذربایجان شرقی آغاز کرد. و پس از یک سال فعالیت در امر بیماریابی در سال ۱۳۳۸ به عنوان کفیل آسایشگاه جذامیان باباباغی تبریز به ادامه فعالیت پرداخت.
در سال ۱۳۴۱ با استفاده از بورس تحصیلی سازمان بهداشت جهانی برای طی دوره آموزشی علمی و عملی جذام، رهسپار کشورهای اروپایی اسپانیا و پرتقال و آفریقایی، نیجریه و مالی گردید. پس از این دوره آموزش عالی به ایران مراجعت و بعنوان رئیس آسایشگاه باباباغی مشغول به خدمت شد.
در سال ۱۳۴۸ با ادغام سازمان بهداری و دانشگاه تبریز به دانشگاه منتقل و با اغتنام فرصت با اخذ تخصص در رشته بیماریهای پوست و آمیزشی از دانشگاه تبریز توفیق یافت. در بخش پوست دانشکده پزشکی بیمارستان بابک(هفتم تیر ) به عنوان عضو هیئت علمی به خدمات علمی – پزشکی خود ادامه داد.
استاد دکتر مبین، خدمت به جذامیان را از وظایف انسانی و پزشکی خود شمرده و در سال های دراز خدمت خود همواره در فکر آنها بوده و از مساعدت آنها فروگذار نکرده است بطوریکه از بهمن سال ۱۳۵۳ به عنوان عضو افتخاری انجمن کمک به جذامیان ایران و چند سالی نیز به عنوان رئیس انجمن کمک به جذامیان آذربایجان به این قشر محروم و مظلوم خدمت کرده است.
وی آثار بسیاری در زمینه های مختلف ادبی خصوصا ادبیات آذربایجان و کودکان دارد که برخی از این آثار چاپ و برخی دیگر نیز در نشریات مختلف کشور منتشر شده است.
از جمله آثار دکتر مبین:
۱به یاد شهریار (سوگواره و سوگ نامه ها )
۲سخنان عارفانه و نصایح حکیمانه نظامی گنجوی
۳شیطان در شعر شهریار (گامی در راستای شهریار شناسی)
۴غنچه های خونین (قانلی چیچکلر)
۵عاشیقلار (مقدمه ای بر کتاب آذربایجان عاشیقلاری)
۶قاپیمیز آچیلیرگونشه ساری (مقدمه ای بر کتاب شعر ذوالفقار کمالی)
۷آچیل چتریم آچیل (اوشاقلار ادبیاتی”۱″)
۸گل باهاریم گل (اوشاقلارادبیاتی “۲″)
۹قوش یوواسی (اوشاقلار ادبیاتی “۳″)
۱۰تبریز گنجه نهفته در بسته تاریخ و اشعار و قطعات منظوم دیگر از قبیل: حماسه خونین انقلاب اسلامی، سارای جذامی، آی بالام باغدا ناوار؟ ، رسامین قلمینده طبیعت جانلانیر و
دکتر مبین، به دلیل خدمات انسان دوستانه بی نظیر خویش بارها از طرف سازمان های بین المللی از جمله یونیسف مورد تقدیر قرار گرفته بود و فروغ فرخزاد شاعر معاصر ایرانی با الهام از حرکت های خیرخواهانه وی فیلمی مستند به نام «این خانه سیاه است» ساخته است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn