مجلس: مذاکره‌کنندگان هسته‌ای با هیچ وعده‌ای عقب‌نشینی نکنند

آذوح: در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، نمایندگان مجلس ایران در بیانیه‌ای خواستار قاطعیت هیأت مذاکره‌کننده این کشور در نگهبانی از «حقوق هسته‌ای» ایران شدند.
در بیانیه نمایندگان آمده است که وزیر خارجه و هیأت مذاکره‌کننده درباره حفظ «دستاوردهای هسته‌ای» در برابر مجلس پاسخگو هستند.
در بیانیه نمایندگان آمده است که وزیر خارجه و هیأت مذاکره‌کننده درباره حفظ «دستاوردهای هسته‌ای» در برابر مجلس پاسخگو هستند.
به‌گزارش منابع خبری ایران، در بیانیه نمایندگان مجلس که روز دوشنبه ۲۲  اردیبهشت‌ماه در جلسه علنی مجلس خوانده شد از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و هیأت مذاکره‌کننده هسته‌ای خواسته شده است که در مذاکرات، تمامی «حقوق هسته‌ای ایران» شامل غنی‌سازی اورانیوم، تحقیق و توسعه و ابعاد مختلف آن و همچنین آب سنگین اراک پاسداری شود و با هیچ وعده و وعیدی از این حقوق عقب‌نشینی نکنند.
آن‌ها ضمن تأکید بر این‌که نسبت به «حفظ و صیانت دستاوردهای هسته‌ای» حساس هستند، از «عملیات روانی برخی قدرت‌ها» برای به بی‌راهه کشاندن مذاکرات هسته‌ای سخن گفته‌اند.
در پایان این بیانیه آمده است که وزیر امور خارجه و هیأت مذاکره‌کننده درباره حفظ «دستاوردهای هسته‌ای» در برابر مجلس پاسخگو هستند.
دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان، از فردا (سه شنبه) در وین اتریش برگزار می‌شود.
«مذاکرات نهایی هسته‌ای محل مسامحه نیست»
در همین حال علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نیز روز دوشنبه سخنانی درباره مذاکرات هسته‌ای در ابتدای جلسه علنی مجلس ایراد کرد.
لاریجانی گفت: « ایران در مذاکرات هسته‌ای به دنبال روشنگری حق خویش به جهان است نه دنبال اسباب‌بازی هسته‌ای لذا مذاکره‌کنندگان هسته‌ای نمی‌توانند از هیچ یک از حقوق هسته‌ای ایران شامل غنی‌سازی در حد کارخانه غنی‌سازی و تحقیق و توسعه بدون هیچ مسئولیت صرفنظر نمایند
رئیس مجلس ایران تأکید کرد که فن‌آوری هسته‌ای «امری نیست که قابل معامله باشد» و «قدرت‌های غربی نیز بدانند که اگر نسبت به مذاکرات مقدماتی با مسامحه برخورد شد، مذاکرات نهایی محل مسامحه نخواهد بود
علی لاریجانی چارچوب مورد قبول در مذاکرات هسته‌ای را «صیانت از کلیت فن‌آوری هسته‌ای» خواند و گفت: «کمیت این فن‌آوری محل چانه‌زنی نیست
وی افزود: «تنها خط قرمز در کیفیت فن‌آوری هسته‌ای بر حسب فتوای رهبری تولید سلاح می‌باشد نه چیز دیگر
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر چندین بار کاربرد سلاح هسته‌ای را حرام دانسته و مقام‌های ایرانی بارها به فتوای وی در زمینه حرام بودن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای برای مقابله با آنچه تبلیغات غربی‌ها می‌خوانند، استناد کرده‌اند.
رئیس مجلس ایران در پایان سخنان خود گفت وزیر خارجه و تیم مذاکره‌کننده فقط در موضوع هسته‌ای و نه چیز دیگر می‌توانند مذاکره کنند.
روحانی: ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم
روز یکشنبه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در مراسم بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان انرژی هسته‌ای علیه سیاست غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران سخنرانی کرد و با تأکید بر آن‌چه تبلیغات منفی دنیای غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران نامید، گفت: «ما در زمینه فن‌آوری به دنبال عقب‌نشینی نیستیم. ما می خواهیم فن‌آوری هسته‌ای را در زمینه‌های حقوقی سیاسی و تبلیغاتی نیز پیش بریم
روحانی افزود: «ما عقب‌نشینی نمی‌کنیم اما در زمینه سیاسی می‌خواهیم گامی به جلو برداریم. در زمینه تبلیغات و روشن کردن افکار عمومی می‌خواهیم قدمی برداریم
حسن روحانی گفت ایران می تواند ۳.۵ درصد غنی سازی انجام دهد و حتی اگر بخواهد می‌تواند ۲۰ درصد غنی‌سازی کند.
رئیس‌جمهوری ایران در حالی این سخنان را بیان کرد که در روزهای اخیر مخالفان توافق هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵ بارها علیه این توافقنامه یا سخن گفته‌اند و یا تجمع و گردهمایی برگزار کرده‌اند.
به‌نظر می‌رسد در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای تنش داخلی ایران در این‌باره افزایش داشته و مقام‌های دولتی درصدد کاهش فشار نیروهای مخالف توافق هسته‌ای هستند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn