ظریف و اوباما در راهروی سازمان ملل دست داده‌اند

آذوح: وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه نشست سازمان ملل متحد با یکدیگر دست‌داده‌اند. دیدار کوتاه محمد جواد ظریف و باراک اوباما، نخستین برخورد یک مقام ارشد جمهوری اسلامی با رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه شب (۲۸ سپتامبر / ۶ مهر) در یکی از راهروهای سازمان ملل با یکدیگر دست داده‌اند. یک منبع نزدیک به هیات ایرانی در سازمان ملل در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا این خبر را تائید کرده است.
این منبع نزدیک به هیات ایرانی گفته است: «دیروز (دوشنبه) پس از پایان سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که در حال خروج از سالن مجمع بود به طور اتفاقی با باراک اوباما رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که در حال ورود به محل مجمع عمومی بودند روبرو شد، سلام و احوالپرسی کرد و دست داد
یک مقام ارشد کاخ سفید نیز خبر دیدار کوتاه و دست دادن رئیس‌جمهور آمریکا با وزیر خارجه ایران را تایید کرده است. محمد جواد ظریف یک روز پیشتر با جان کری، وزیر خارجه آمریکا دیدار داشت اما تا کنون گزارشی مبنی بر ملاقات مستقیم او با رئیس‌جمهور آمریکا منتشر نشده بود.
دیدار کوتاه محمد جواد ظریف و باراک اوباما، نخستین برخورد یک مقام ارشد جمهوری اسلامی با رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود.
روسای جمهور آمریکا و ایران باراک اوباما و حسن روحانی، سال ۲۰۱۳ میلادی در جریان نخستین سفر رئیس جمهور ایران به نیویورک با یکدیگر تلفنی گفتگو کردند اما تا کنون دیداری نداشته‌اند. سال ۲۰۰۰ میلادی نیز گزارش‌هایی مبنی بر تمایل رئیس‌جمهور آمریکا، بیل کلینتون به دیداری هر چند کوتاه با رئیس‌جمهور وقت ایران، محمد خاتمی منتشر شد. چنین دیداری اما هرگز صورت نگرفت.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn