Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

آمار کشته های ایران در عربستان به بالاترین رسید: ۴۶۵ نفر

آذوح: مقام های ایران آمار نهایی کشته‌شدگان واقعه منا در مکه را اعلام کردند که رقم کشته شدگان ایرانی در حادثه مکه را به بالاترین رقم می رساند. براساس این خبر ۴۶۵ زائر ایرانی در مکه کشته شده‌اند.
سازمان حج و زیارت ایران پنجشنبه نهم مهرماه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "با گذشت هفت روز از این واقعه تأسف­ بار و جستجوی بی­ وقفه و شبانه روزی تمامی بیمارستان­ها و مراکز درمانی در شهرهای مکه، جده و طائف و مناطق منا و عرفات، وضعیت مصدومین و مجروحین این حادثه دردناک کاملاً مشخص و اعلام شده است...تعداد حجاج عزیز ایرانی که در حال احرام و انجام مناسک حج در منا به آسمان پر کشیدند ۴۶۵ نفر اعلام می­ شود" به گفته این سازمان ۱۴ ایرانی در عربستان سعودی بستری شده اند.
رسانه‌های ایران می‌گویند غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، وجیه الله تقیانی از اعضای بعثه رهبر جمهوری اسلامی در مکه، محمد رحیم آقایی‌پور سفیر سابق ایران در اسلوونی، حسن حسینی مقدم، سرپرست سابق سفارت جمهوری اسلامی در آلمان و حمیدرضا حسینی سرکنسول ایران در مرو و همچنین خبرنگار شبکه خبر نیز در میان قربانیان این واقعه هستند.
سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت از انجام تشریفات انتقال اجساد جان‌باختگان به ایران خبر داد و گفت تشخیص هویت برخی حجاج پس از انتقال به ایران صورت می‌گیرد.
همزمان رئیس ستاد مکه مکرمه از انتقال پیکر ۱۲۶  تن از حجاج ایرانی به کشور در دو روز آینده خبر داده است. همچنین گفته شده که چند فروند هواپیمای پهن پیکر برای انتقال اجساد کشته‌شدگان آماده پرواز به جده است که به محض دریافت اجازه فرود، به عربستان پرواز خواهند کرد.
حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ایران در راس هیئتی به عربستان سعودی رفته تا روند شناسایی و انتقال قربانیان به ایران را تسریع کند.
وزیر بهداشت ایران گفت است که در ملاقات با مقامات سعودی "اطمینان پیدا کردیم که هیچ ایرانی بدون اجازه دولت و بستگان دفن نخواهد شد."
واقعه منا محل جدال لفظی تهران و ریاض
​روز پنجشنبه، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با ارسال نامه شدیداللحنی خطاب به وزیر حج عربستان به وضع موجود و نحوه رسیدگی به مجروحان اعتراض کرده است.
وزارت فرهنگ و ارشاد روز پنجشنبه با احضار احمد المولد، کاردار عربستان، نامه فوق را به او تسلیم کرد. در این نامه عملکرد عربستان در قبال جمهوری اسلامی ایران "خلاف عرف دیپلماتیک و بین‌الملل" عنوان شده است.
مقامات ارشد ایران، از جمله رهبر جمهوری اسلامی عربستان سعودی را مسئول واقعه منا خوانده و این کشور را به سوء مدیریت متهم کرده‌اند. برخی مقامات ایران از جمله آیت الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان گفتند که باید کشته‌شدگان شهید اطلاق شود.
رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مشکلات به وجود آمده در این زمینه را "موذی‌گری" دولت عربستان نامید و گفت "ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است".
عربستان سعودی ایران را به سیاسی کردن ماجرا متهم کرده است.
امسال ۶۴ هزار زائر ایرانی برای انجام مناسک حج به عربستان اعزام شدند.
آمار صادر شده از سوی عربستان سعودی حاکی از کشته شدن ۷۶۹ نفر و جراحت ۹۳۴ نفر در واقعه منا است. ایران عربستان سعودی را به سانسور شمار قربانیان متهم کرده است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn