Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

خودکشی یک جوان عرب ماهشهری بر روی قبر پدرش به دلیل فقر

آذوح: منابع خبری در ایران اعلام کردند که یک جوان عرب اهل ماهشهر در استان خوزستان شامگاه یکشنبه ۴ اکتبر به دلیل وضعیت معیشتی و فقر ومحرومیت بر روی قبر پدرش خودکشی کرد.
در شبکه‌های اجتماعی عکس‌های این جود در حالی که بر روی قبر پدرش خوابیده و شاهرگ خود را زده، منتشر شده است. صفحه «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی» در فیس‌بوک، از جمله صفحاتی است که این خبر به همراه عکس را منتشر کرده است.
هنوز جزئیات بیشتری از ماجرا منتشر نشده اما این نخستین بار نیست که شهروندان در خوزستان، به دلیل فقر و شرایط سخت معیشتی، دست به خودکشی می‌زنند. این در حالی است که استان خوزستان به دلیل منابع نفت، گاز و آب، یکی از ثروتمندترین استان‌های ایران است.
حادثه‌ای که اولین نیست
ماه مارس گذشته خودسوزی یونس عساکره، دستفروش ۳۴ ساله خرمشهری در اعتراض به تخریب دکه میوه فروشی‌اش توسط شهرداری خرمشهر، توجه فعالان مدنی و افکار عمومی را به بحران بیکاری و مشکلات اقتصادی در استان خوزستان جلب کرد.
در سال‌های اخیر مشکلات اقتصادی استان خوزستان با وجود شعار‌ها و وعدههای سیاستمداران ایرانی هنگام رقابتهای انتخاباتی، نه تنها حل نشده بلکه تشدید هم شده است.
بیکاری در کنار بی‌آبی و پدیده گرد و غبار، مصائب مردم این استان را دو چندان کرده است. مسئولان دولت حسن روحانی رئیس جمهوری کنونی ایران، پس از گذشت دو سال، همچون دولت‌های قبلی نسبت به حل مشکلات اقتصادی مردم این استان بی‌توجه بوده‌اند.
یکی از اصلی‌ترین مشکلات استان خوزستان بالا بودن نرخ بیکاری است. ژوئیه ۲۰۱۴ خبرگزاری مهر نرخ بیکاری در خوزستان را ۹درصد اعلام کرد اما اسماعیل جلیلی، نماینده مسجد سلیمان در آذرماه گفت که این آمار واقعی نیست و بیکاری در خوزستان بالا‌تر از این میزان است.
از سویی هوشمند صفایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان سال گذشته گفته بود که نرخ بیکاری در استان خوزستان بر اساس آخرین سرشماری،۲۷ درصد و در برخی شهرستان‌های استان نیز۴۰ درصد است. در بیشتر شهرهای استان خوزستان به ویژه خرمشهر بیشتر جوانان بیکار هستند.
همان‌طور که جون ۲۰۱۰ سخنرانی محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران در خرمشهر، با شعار «بیکاری بیکاری» عده‌ای از حاضران مختل شد، نخستین سفر استانی حسن روحانی یه استان خوزستان نیز با اعتراض‌های کارگری مواجه شد.
محرومیت ادامه دار
مراد ویسی روزنامه‌گار ایرانی که هم‌اکنون خارج از کشور به سر می‌برد، در صفحه‌خود در فیس بوک خاطره‌ای از دورانی نوشته است که در دولت محمد خاتمی رئیس جمهوری اسبق ایران به عنوان عضو دفتر سیاسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی مطالعاتی در مورد بافت اجتماعی خوزستان بویژه اهواز داشت و بدین منظور بارها به اهواز رفته است.
مراد ویسی نوشته است: «بارها و بارها به محلات فقیر نشین اهواز چون شیلنگ آباد و ملاشیه و کوت عبد الله رفتم و از نزدیک بخش هایی از شریفترین مردم ایران را ملاقات کردم...مردمانی که عرب بودند و هستند و به نادرستی آنها را ایرانیان عرب زبان می نامند سه حرف ساده اما عمیق داشتند که هر سه درست بود..می گفتند ما ثروتمند ترین استان کشوریم ولی در فقریم....می گفتند ما بزرگترین تولید کننده برق کشوریم ولی یا بی برقیم یا برق داریم با قبض های سرسام آور...و سوم آنکه پر آب ترین استان کشوریم ولی سرکوچه و خیابان با بیست لیتری آب خوردن می خریم.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn