زد و خورد شدید میان صدها پناهجو در دو شهر آلمان

آذوح: صدها پناهجو در شهرهای هامبورگ و برانشوایگ به زد و خورد پرداختند. به گفته پلیس آلمان برخی پناهجویان به سلاح گرم و سرد مسلح بوده‌اند. از سوی دیگر رئیس اتحادیه پلیس آلمان درباره افزایش خشونت جنسی علیه زنان پناهجو هشدار داد.
ده‌ها پناهجوی افغان و آلبانیایی در اقامتگاه موقت خود در هامبورگ به زد و خورد پرداختند. شامگاه سه‌شنبه (۶ اکتبر/۱۴ مهر) حدود ۶۰ پناهجو در منطقه ویلهلمزبورگ هامبورگ با سلاح گرم و سرد به جان هم افتادند.
به گفته پلیس در این زد وخورد شماری از ماموران پلیس، اهالی محل و پناهجویان زخمی شده‌اند. پلیس برخی از پناهجویان را بازداشت کرده است.
به گفته شاهدان عینی برخی از پناهجویان به میله‌های آهنی مسلح بودند. سخنگوی پلیس هامبورگ تایید کرد که یکی از پناهجویان مسلح به سلاح گرم بوده است.
درشهر برانشوایگ در ایالت نیدرزاکسن نیز حدود ۴۰۰ پناهجو در شامگاه سه‌شنبه با یکدیگر درگیر شدند. به گفته پلیس در برانشوایگ زد و خورد میان پناهجویان الجزایری و سوری بوده است. دلیل نزاع در برانشوایگ بر سر "سرقت احتمالی اموال" بوده است. بیش از ۶۰ مامور پلیس وظیفه تامین امنیت محل اسکان پناهجویان را برعهده گرفته‌اند. یک پناهجو نیز بازداشت شده است.
در هامبورگ برخی از مجروحان به بیمارستان منتقل شده‌اند. به گفته پلیس برخی مجروحان آثار ضربات چاقو بر بدن داشته‌اند. بیش از ۳۰ خودروی پلیس در عملیات شامگاه سه‌شنبه در هامبورگ شرکت داشته‌اند.
آتش‌سوزی پس از زد و خورد
پس از آنکه ماموران پلیس در هامبورگ موفق شدند زد و خورد میان پناهجویان را خاتمه دهند، یکی از چادرهای اسکان پناهجویان طعمه حریق شد. به گفته پلیس دو تن به علت استنشاق دود غلیظ دچار تنگی ‌نفس شده‌ و مورد درمان قرار گرفته‌اند.
دلیل این آتش‌سوزی هنوز روشن نیست. اما احتمال داده می‌شود که این آتش‌سوزی در رابطه با زد و خورد میان پناهجویان بوده است. به گفته پلیس شواهدی نیز پیرامون استفاده از مواد مخدر در محل مشاهده شده است.
یک پناهجوی سوری که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آلمان گفت که در هامبورگ نزاع نخست میان دو نفر بوده‌، اما پس از چندی پای ده‌ها پناهجو از کشورهای افغانستان و آلبانی به درگیری کشیده شده است. وی تصریح کرد که پیش‌تر نیز در این محل میان پناهجویان افغان و آلبانیایی درگیری‌هایی رخ داده بود.
تا کنون در شهرهای مختلف آلمان (از جمله در شهرهای کلادن و لایپزیگ) میان پناهجویان زد و خوردهای شدیدی گزارش شده است. راینر وندت، رئیس اتحادیه پلیس آلمان ضمن انتقاد از وضعیت محل‌های اسکان پناهجویان تاکید کرد که این گونه درگیری‌ها از سوی سیاستمداران آلمانی "محدود و بی‌اهمیت جلوه داده می‌شوند."
پیشتر برخی از مسئولان آلمانی اعلام کرده بودند که در پی تفکیک محل اقامت پناهجویان بر حسب قومیت و مذهب آنان هستند.
رئیس اتحادیه پلیس آلمان اضافه کرده است که در اقامتگاه‌های پناهجویان بارها "آزار و اذیت جنسی" رخ داده و گزارش‌های پلیس در این زمینه بیانگر وخیم‌تر شدن اوضاع است. راینر وندت تصریح کرد که سکوت کنونی سیاستمداران آلمانی می‌تواند به دلیل "‌‌‌‌آرام کردن اوضاع" باشد، اما حوادث مجرمانه را نمی‌توان برای همیشه "بی‌اهمیت" خواند.
رئیس اتحادیه پلیس آلمان تصریح کرد که "تعرض جنسی به زنان و دختران" در اقامتگاه‌های پناهجویان موضوعی نیست که بتوان به آسانی از آن گذشت. وی میزان این گونه جرایم را بیش از مواردی دانست که در پرونده‌های پلیس تا کنون ثبت شده‌اند. به گفته وی زنان پناهجو به دلایل فرهنگی از بازگویی این گونه تعرضات جنسی "شرم" دارند.
او از مسئولان امور پناهجویان در آلمان خواست که افراد مورد اعتمادی را برای کمک به زنان در اقامتگاه‌ها به کار بگمارند.
سخنگوی یکی از نهاد‌های خیریه در امور زنان در ایالت هسن آلمان نیز گفت که ما تاکنون ده‌ها گزارش موثق از "تعرضات و خشونت جنسی علیه زنان" تهیه کرده و در اختیار مقامات مسئول قرار داده‌ایم.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn