یک نماینده: ایران جیش العدل را پیش از ربودن 5 مرزبان نابود کرده بود

آذوح: رسانه های ایرانی به نقل از یک نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می گویند که نیروهای امنیتی این کشور همه اعضای گروه جیش العدل را قبلا در آبان ماه گذشته یعنی پیش از به گروگان گرفتن 5 مرزبان در اسفندماه نابود کرده بودند .
به گزارش العربیه.نت به نقل از "همشهری"، محمد کوثری درخصوص نحوه انتقام‌گیری از گروه جیش العدل گفت:" نیروهای امنیتی کشورمان بعد از شناسایی و برخورد با عاملان ترور 14 مرزبان وارد عمل شدند و بعد از کشف مکان این گروهک در عمق 80 کیلومتری خاک پاکستان، با شلیک موشک به محل اختفای آنها همه را به هلاکت رساندند.
نماینده یادشده این عملیات را در پاسخ به حمله گروه جیش‌العدل به نیروهای مرزبانی در نقطه صفر مرزی سراوان در آبان‌ماه 92 می داند که در اثر آن 14 نیروی نظامی ایرانی کشته شدند.
علیرغم تاکید این نماینده بر کشته شدن همه اعضای جیش العدل در آبان‌ماه 92، این گروه اما در تاریخ 18 بهمن همان سال طی عملیات دیگری این بار 5 مرزبان ایرانی را ربودند و پس از کشتن یکی از آنان، در پی وساطت علمای اهل سنت استان سیستان و بلوچستان 4 مرزبان دیگر را در تاریخ 15 فروردین 93 آزاد کردند.
این نماینده توضیح نداده است در صورت نابودی همه اعضای جیش العدل، این گروه مسلح بلوچ چگونه توانسته در این مدت کوتاه از آبان ماه تا اسفند ماه سال گذشته ، بار دیگر تجدید سازمان کرده دست به ربودن مرزبانان ایرانی بزند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در ادامه با تأکید بر اینکه کشورش "با کسی رودربایستی ندارد"، افزود:" تروریست‌هایی که 5مرزبان را گروگان گرفتند هم کاملا در تیررس ما بودند اما چون سربازان ایرانی در بین آنها حضور داشتند نمی‌توانستیم عملیات کنیم".
پیش از این علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران نیز با بیان اینکه نیروهای امنیتی این کشور در حال برنامه‌ریزی برای سامان دادن مرزهای شرقی و جلوگیری از تکرار حوادث از این قبیل هستند گفته بود:" به‌زودی گروهک‌های تروریستی همچون جیش‌العدل را به خاک سیاه خواهیم نشاند."
کنترل مرزهای شرقی
بر اساس این گزارش بعد از عملیات‌هایی که گروه های مسلح در مرزهای شرقی ایران انجام دادند توافقنامه امنیتی بین تهران و اسلام آباد در پارلمان دو کشور به تصویب رسید. در بخشی از این تفاهمنامه آمده است:" 2 کشور می‌توانند با تبادل اطلاعات نسبت به شناسایی، تعقیب و سرکوب گروه‌های تروریستی اقدام کنند."
به نوشته روزنامه همشهری:" داستان مرزهای شرقی ایران داستانی فراتر از شهادت 14مرزبان و گروگانگیری 5مرزبانی است که اخیرا از سوی گروهک جیش العدل ربوده شده بودند. بعد از این حوادث اخیری که رخ داد، کنترل یک خط 300کیلومتری از مرزهای شرقی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپرده شد."
کوثری در این خصوص می‌گوید:" براساس امکانات و موقعیت می‌توان گفت که سپاه پاسداران یک نیروی مجهزتر و دارای قابلیت بیشتر است که حضورش در این منطقه می‌تواند مؤثرتر از حضور مرزبانان نیروی انتظامی باشد".
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn