Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

آن چه از توافق جامع اتمی می‌دانیم

آذوح: در حالی که هنوز ساعتی تا اعلام رسمی توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۵+۱ باقی مانده است، جزئیات این توافق سطر به سطر و نکته به نکته در سرخط اخبار خبرگزاری‌ها و وب‌سایت‌های خبری قرار می‌گیرد.
در تازه‌ترین نکته‌ای که خبرگزاری رویترز به نقل از متن این توافق به آن اشاره کرده آمده است که دو طرف مذاکرات اتمی توافق کرده‌اند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «در عرض ۲۴ روز» به «سایت‌های اتمی مشکوک» ایران دسترسی پیدا کند.
رویترز می‌گوید که متن کامل توافق جامع اتمی ایران با گروه ۵+۱ روی وب‌سایت وزارت خارجه روسیه منتشر شده است.
رویترز در همین حال می‌گوید که آن چه این مذاکرات را سرانجام به پیروزی و نتیجه رسانده چیزی نیست جز آن چیزی که «ایرانی‌ها دیپلماسی لبخند ظریف» می‌نامند.
با این حال در گزارش رویترز اشاره شده است که «دیپلماسی لبخند» از سوی ظریف اگر او حمایت حسن روحانی و علی خامنه‌ای را نداشت نمی‌توانست به نتیجه برسد.
اما نتیجه «دیپلماسی لبخند» وزیر خارجه جمهوری اسلامی برای دو طرف چیست؟
هنوز متن کامل توافق جامع اتمی به طور کامل بررسی نشده و تا چند روز آینده نیز جزئیاتی از این توافق خواهد آمد. اما تاکنون تنها چند نکته‌ای از این توافق رسانه‌ای شده است.
از جمله این که به گفته دیپلمات‌هایی که با خبرگزاری‌ها از جمله رویترز گفت‌وگو کرده‌اند، تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران قرار است تا پنج سال دیگر و تحریم موشکی علیه ایران تا هشت سال آینده پابرجا بماند.
دیپلمات‌ها همچنین به این خبرگزاری گفته‌اند که، بنا بر این طرح توافق جامع اتمی، در صورت نقض تعهدات از سوی جمهوری اسلامی، تحریم‌ها ظرف ۶۵ روز «به طور خودکار» به حالت قبل برخواهند گشت.
اما آن طور که در گزارش‌ها آمده است، توافق جامع اتمی، به گفته روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، «بیشتر زیرساخت‌های سایت‌های اصلی هسته‌ای ایران را پابرجا باقی می‌گذارد، البته بخش اعظم قطعات آن قرار است پیاده شده و در انبارها گذاشته شود».
به نوشته این روزنامه، برخی از محدودیت‌هایی که در سال‌های گذشته برای برنامه هسته‌ای ایران وضع شده قرار است پس از ۱۰ سال کنار گذاشته شود، و ایران پس از ۱۵ سال آزاد خواهد بود هر اندازه می‌خواهد اورانیوم غنی‌شده تولید کند.
محدودیت‌های تحقیقات علمی هسته‌ای در ایران نیز هشت سال باقی خواهد ماند.
در همین حال صبح روز سه‌شنبه و تنها ساعتی پیش از اعلام رسمی حصول توافق جامع اتمی، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که با ایران به توافق رسیده تا تمامی موضوعات مطرح بین آژانس و ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی یعنی سال جاری حل و فصل شود.
بر پایه پیش‌نویس توافق نهایی، گروه ۱+۵ و تهران به توافق رسیده‌اند که به ایران اجازه دسترسی به تجارت، فناوری‌ها، و منابع مالی و انرژی داده شود.
خبرگزاری اینترفکس نیز گزارش داده است که ایران قرار است تأسیسات هسته‌ای اراک را برای استفاده‌های صلح‌آمیز ارتقا بدهد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند این ارتقا را زیر نظر خواهد داشت.
اما در مقابل خبرگزاری رویترز به نقل از مقامات ایران می‌گوید که بر اساس توافق جامع اتمی، تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران، خطوط کشتیرانی، هواپیمایی هما، و بسیاری نهادها و افراد دیگر قرار است برچیده شود.
در همین زمینه روزنامه شرق نیز در توییتی گزارش داده است که توافق جامع اتمی حدود ۸۰۰ فرد حقیقی و حقوقی را از شمول تحریم‌های فعلی غرب علیه جمهوری اسلامی خارج می‌کند.
خبرگزاری رویترز هم گزارش داده که بر اساس این توافق، ایران ۱۹هزار سانتریفیوژ خود را به ۶ هزار ۱۰۴ سانتریفیوژ کاهش خواهد داد. ایران این محدودیت را برای ۱۰ سال پذیرفته است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn