مهدی هاشمی؛ از عزل رئیس زندان تا "شب‌نشینی در اوین"

آذوح: مدیرکل زندان‌های استان تهران عزل رئيس زندان اوین به خاطر رفتار "محترمانه" با مهدی هاشمی را شایعه خواند. هم‌زمان گزارش شرق درباره مهدی هاشمی با عنوان "شب‌نشینی در اوین" و گزارش"کلمه" درباره حمله به او نیز خبرساز شد.
علی‌ اشرف رشیدی، رئیس زندان اوین، روز دوشنبه (۲۶ مرداد/۱۷ اوت) عزل شد و محمد رحیم یوسفی بر ‌جای او نشست.
سهراب سلیمانی، مدیرکل زندان‌های استان تهران، به خبرگزاری فارس گفت که این جابجایی به روال عادی و اداری صورت گرفته است و ربطی به زندانی شدن مهدی هاشمی ندارد.
این واکنشی بود به آن‌چه در "کلمه"، سایت خبری-تحلیلی نزدیک به اصلا‌ح‌طلبان، درباره برکناری علی ‌اشرف رشیدی منتشر شده بود. "کلمه" نوشته که او به دلیل "نحوه ورود مهدی هاشمی، فرزند آیت‌الله هاشمی که از نظر مسئولان بالادستی محترمانه تعبیر شده، توبیخ و برکنار شده است".
سهراب سلیمانی به خبرگزاری فارس گفته است که عزل و نصب‌های جدید به دلیل راه‌اندازی اردوگاه فشافویه، فاز ۴ ندامتگاه تهران بزرگ و این‌گونه تغییرات مدیریتی هر ساله در زندان‌ها اعمال می‌شود.
«حمله کارمند وزارت اطلاعات» به مهدی هاشمی
در مدت کوتاهی که از زندانی شدن مهدی هاشمی می‌گذرد، خبرهای‌زیادی حول و حوش او در جریان است. از جمله خبری مبنی بر "حمله‌ور شدن یکی از کارمندان سابق وزارت اطلاعات" به او.
سایت "کلمه" روز سه‌شنبه (۲۷ مرداد/۱۸ اوت) در این رابطه نوشته است: «در ابتداى هفته جارى یکى از نیروهاى سابق وزارت اطلاعات به نام شاهین دزفولى که به جرم جاسوسی محکوم شده و در زندان است، در اقدامى غیرمنتظره به مهدى هاشمى حمله‌ور شده و قصد ضرب و جرح وى را داشته که در نهایت وی به بند ٨ زندان اوین منتقل شده است
به نوشته "کلمه"، این کارمند سابق وزارت اطلاعات به اتهام جاسوسى و ارائه اطلاعات و اسنادى علیه حسن روحانى، محمدجواد ظریف و حسین فریدون به سرویس‌هاى اطلاعاتى آمریکا و اسرائیل در یکى از کشورهاى حاشیه خلیج فارس، به حبس بلندمدت محکوم شده و در حال تحمل دوره محکومیت خود در بند ویژه متهمان جرایم امنیتى (قرنطینه بند٧) بوده است.
در گزارش "کلمه" هم‌چنین آمده است که این زندانى "خود را از ارادتمندان محمود احمدى نژاد معرفى کرده است".
"شب‌نشینی اوین" و انتشار چیزهایی که نباید منتشر می‌شد
یکی دیگر از حاشیه‌های پرجنجال در این رابطه گزارشی است در روزنامه "شرق" با عنوان "شب‌نشینی در اوین". در این گزارش آمده است که مهدی هاشمی "شب اول زندان را در سوییت محمدرضا رحیمی در بند ٢٤١ اوین گذرانده است. شبی که البته فرصت مناسبی را برای معاون ‌اول دولت احمدی‌نژاد فراهم کرده تا درخواست‌هایی را از مهدی داشته باشد و خواهان پیگیری آنها شود".
به نوشته این روزنامه، فاطمه هاشمی، یکی از دختران هاشمی رفسنجانی، گفته است که رحیمی از مهدی دو درخواست داشته است: «رحیمی خواسته تا درباره بازنشستگی او صحبت شود و کار بازنشستگی انجام شود. که من هم پیگیری‌هایی را در این باره انجام دادم». فاطمه هاشمی درباره درخواست دیگر رحیمی به "شرق" توضیحی نداده است.
به دنبال انتشار این گزارش در "شرق"، فاطمه هاشمی اعلام کرد: «روزنامه عافیت‌طلب شرق مطالبم را تحریف و سانسور کرده است».
به گفته او، خبرنگار "شرق" مطالبی را که نه برای انتشار که "صرفا جهت اطلاع خبرنگار عنوان شده بود"، منتشر کرده است. فاطمه هاشمی "شرق" را متهم به "نادیده گرفتن حق مخاطب"، "تحریف مطالب، سانسور و قلب واقعیت" کرده است. روزنامه "شرق" هم در پاسخ نوشت: «بخش‌هایی از گفت‌وگو قابل انتشار نبوده است
مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، روز یکشنبه (۱۸ مرداد/ ۹ اوت) در حالی که توسط اعضای خانواده و وکیل خود بدرقه می‌شد، راهی زندان اوین شد. او به اتهام‌‌های "اختلاس" و "ارتشاء" به ۱۰ سال حبس، جزای نقدی، رد مال و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده است.
فیلمی نیز از لحظه خداحافظی او با پدرش در مقابل زندان منتشر شده که اکبر هاشمی رفسنجانی را در حال خواندن دعا در گوش او نشان می‌دهد. این فیلم در رسانه‌ها و اینترنت به شکل وسیعی پخش شد و اعتراض صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه را به دنبال داشت.
مهدی هاشمی فرزند چهارم هاشمی رفسنجانی است و دوره‌ای در وزارت نفت ریاست سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت را بر عهده داشت. او در جریان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ یکی از اعضای شورای راهبردی تبلیغات ستاد میرحسین موسوی، یکی از نامزدهای انتخابات بود.
در دادگاه‌های دسته‌جمعی شماری از بازداشت‌شدگان که در اواسط تابستان ۱۳۸۸ برگزار شد، مهدی هاشمی در کنار میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمد خاتمی و مصطفی تاج‌زاده، به سازماندهی اعتراض‌های خیابانی متهم شد.
مهدی هاشمی اواخر تابستان ۱۳۸۸ از ایران خارج شد و حدود سه سال بعد به ایران بازگشت. او در فرودگاه بازجویی و یک روز بعد بازداشت شد، اما پس از سه‌ماه با قرار وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی آزاد شد.
این بار مهدی هاشمی پیش از ورود به زندان اوین در پیامی گفت که دادگاه خود را "عادلانه و قانونی" نمی‌داند و "اغراض سیاسی" عامل اصلی محاکمه و محکومیت وی بوده است. فائزه هاشمی نیز گفته است که این دستگیری در ارتباط با انتخابات آتی مجلس است.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn