Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

سهم فعالیت‌های «داوطلبانه و خیریه» از یک شبانه‌روز ایرانیان: دو دقیقه

آذوح: ایرانی‌ها روز و شب خود را چگونه می‌گذرانند؟ پاسخ به این پرسش با انتشار گزارش مرکز آمار ایران از طرح آمارگیری گذران وقت در نقاط شهری ایران که در فصل پاییز پارسال انجام شده، کار دشواری نیست.
بر اساس نتایج این گزارش آماری، بررسی الگوی گذران وقت ایرانیان ۱۵ ساله و بیشتر بیانگر آن است که ایرانیان بیش از هر کاری برای «نگهداری و مراقبت شخصی» وقت می‌گذراند.
براساس نتایج این طرح آمارگیری، ایرانیان ۱۵ ساله و بیشتر در پاییز پارسال در مناطق شهری به طور متوسط ۱۳ ساعت و ۱۲ دقیقه برای نگهداری و مراقبت شخصی اختصاص داده‌اند. این زمان به تفکیک جنسیت بین زنان و مردان تقریبا برابر بوده‌است.
پس از این فعالیت، متوسط بیشترین زمان صرف‌شده در شبانه روز مربوط به گروه فعالیت خانه‌داری بوده که سه ساعت و ۱۸ دقیقه را در برمی‌گرفته زنان به طور متوسط ۵ ساعت و ۲۳ دقیقه و مردان به طور متوسط یک ساعت و هفت دقیقه به خانه‌داری پرداخته‌اند.
در این گزارش تصریح شده که ایرانیان بیش از ۱۵ ساله و بیشتری که در پاییز پارسال در مناطق شهری زندگی می‌کرده‌اند در شبانه‌روز، ‌کمترین وقت را به «فعالیت‌های داوطلبانه و خیریه» اختصاص داده‌اند.
براساس نتایج این طرح آمارگیری، متوسط ساعاتی که ایرانیان به فعالیت‌های «داوطلبانه و خیریه» اختصاص داده‌اند، فقط دو دقیقه بوده‌است. پس از آن کمترین سهم را فعالیت‌های «تفریحی و فرهنگی» به خود اختصاص داد که در پاییز پارسال ایرانیان به طور متوسط فقط ۹ دقیقه به این امور اختصاص داده‌اند. مردان به طور متوسط ۱۱ دقیقه و زنان به طور متوسط ۷ دقیقه از ساعات شبانه روز به فعالیت‌های تفریحی و فرهنگی پرداحته‌اند.
در بین مردان، پس از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی، متوسط بیشترین زمان صرف شده در شبانه روز به ترتیب مربوط به کار و فعالیت‌های شغلی با پنج ساعت و ۱۲ دقیقه، استفاده از رسانه‌های جمعی با صرف دو ساعت و دو دقیقه و فعالیت‌های آموزشی و فراگیری با اختصاص ۵۸ دقیقه بوده‌است.
این ترتیب برای زنان پس از فعالیت نگهداری و مراقبت شخصی، که بیشترین زمان به آن اختصاص یافته، تفاوت‌هایی دارد.
براساس این گزارش، در میان زنان متوسط بیشترین زمان صرف شده به ترتیب مربوط به گروه فعالیت‌ خانه‌داری با پنج ساعت و ۲۳ دقیقه، استفاده از رسانه‌های جمعی با اختصاص دو ساعت و چهار دقیقه و فعالیت‌های مشارکت اجتماع با یک ساعت و شش دقیقه در رده‌های بعدی فعالیت‌های زنان پس از نگهداری و مراقبت شخصی بوده است.
این گزارش به نوعی غیرمستقیم سبک زندگی ایرانیان را نشان می‌دهد که مقایسه آن با دیگر کشور‌ها می‌تواند بیانگر تفاوت‌های سبک‌های مختلف زندگی یا روحیات مختلف ملت‌ها باشد.
به طور مثال، چنین مطالعه‌ای در آفریقای جنوبی که در سال ۲۰۰۱ میلادی انجام شده‌است، بیانگر آن است که مردمان این کشور نیز در به طور متوسط ۱۲ ساعت و ۱۰ دقیه از اوقات خود در یک شبانه روز را به نگهداری و رماقبت‌های شخصی اختصاص می‌دهند.
اما رتبه بعدی در میان فعالیت‌های مختلفی که مردمان کشور آفریقانی جنوبی انجام می‌دهند با صرف متوسط سه ساعت و ۲۴ دقیقه به فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی اختصاص یافته‌است.
رتبه دوم فعالیت‌های روزمره برای ایرانیان رد پاییز پارسال، به خانه داری اختصاص داشت.
استفاده از رسانه‌های جمعی، سومین فعالیت پرطرفدار مردمان آفریقای جنوبی بوده که به طور متوسط، یک ساعت و ۴۸ دقیقه را به این فعالیت اختصاص داده‌اند.
بر اساس مطالعه مشابهی که سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در سال ۲۰۱۱ میلادی در مورد کشورهای عضو این سازمان انجام داده‌است، بیانگر آن است که به طور متوسط کشورهای عضو این سازمان، هشت ساعت را به کار و فعالیت‌های شغلی می‌پردازند.
در مغولستان متوسط ساعاتی که مغول‌ها به این فعالیت اختصاص می‌دهند، ۱۰ ساعت و نیم بوده که سهم زنان ۱۱ ساعت بود و مردان مغول در یک شبانه روز به طور متوسط ۱۰ ساعت را به کار و فعالیت‌های شغلی اختصاص داده‌اند.
مردمان کشورهای کامبوج و ارمنستان با اختصاص متوسط شش ساعت و نیم به فعالیت‌های شغلی و کار، کمترین سهم را در میان کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه، داشتند.
متوسط ساعاتی که در میان کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه در سال ۲۰۱۱ میلادی به فعالیت‌های غیر انتفاعی و خیریه اختصاص یافت، سه ساعت و نیم بود.
قزاق‌ها با اختصاص پنج ساعت و کامبوجی‌ها با اختصاص متوسط یک ‌ساعت از ساعات شبانه روز به فعالیت‌های غیرانتفاعی در صدر و انتهای فهرست کشورهای عضو او‌ای سی دی، از بابت پرداختن به فعالیت‌های غیرانتفاعی، قرار دارند.
در مجموع، مردم کشورهای عضو سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه نیز بیشترین سهم از وقت آزاد خود در شبانه روز -هشت ساعت- را به فعالیت مربوط به امور نگهداری و مراقبت شخصی اختصاص می‌دهند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn