مجلس پانزدهمین کارت زرد را هم به وزیران روحانی داد

آذوح: مجلس نهم در کمتر از ۲۶ ماهی که از شروع کار دولت یازدهم می‌گذرد برای پانزدهمین بار به یکی از وزیران اخطار داد. این بار نوبت به وزیر ورزش و جوانان رسید. این مجلس به هیچ یک از وزیران دولت قبلی کارت زرد نداده بود.
محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان صبح سه‌شنبه (۷ مهر/ ۲۹ سپتامبر) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا به پرسش یکی از نمایندگان درباره عمل‌کرد این وزارتخانه پاسخ دهد.
احمد شوهانی، نماینده ایلام درباره مسائلی نظیر "گسترش فساد و بداخلاقی در ورزش،‌ غفلت از مسائل اساسی جوانان، دخالت در امور فدراسیون‌ها و هیات‌های ورزشی و بی توجهی به شایسته‌سالاری در انتصابات" از گودرزی پرسش کرده بود و در نهایت توضیحات او را قانع‌کننده نیافت.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس (خانه ملت)، با قانع نشدن شوهانی سوال او در صحن علنی به رأی گذاشته شد و ۱۹۵ نمایندگان حاضر در این نشست با ۹۴ رأی موافق، ۷۶ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع، پاسخ‌های وزیر را قانع‌کننده ندانستند.
تخلف مدیر کل حقوقی
به گفته‌ی بیژن نوباوه، نایب‌ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، نماینده ایلام پرسیده است: «چرا مدیرکل حقوقی وزارت دستگیر شد؟ بعضی از معاونین شما شرکت‌های خصوصی دارند و بعضی باشگاه‌ها مالیات نمی‌دهند، طبق گزارش سازمان مالیاتی کشور ۶ باشگاه، ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی مالیاتی دارند
وزیر ورزش در پاسخ به این پرسش گفت: «از روزی که در این مسئولیت قرار گرفتم در راس برنامه‌های ما ورزش پاک بوده به همین دلیل تمام تلاش خودم را برای پاک‌سازی فضای آلوده در بعضی از رشته‌ها به کار گرفتم
گودرزی همچنین تاکید کرد که تخلف‌های مدیرکل حقوقی وزارت ورزش توسط مدیران همین مجموعه کشف و به مقام‌های قضائی گزارش شده است.
عضو کابینه دولت یازدهم همچنین گفت که درباره فساد در رشته‌های مختلف ورزشی تمام اسناد و اطلاعات به دست آمده در اختیار کمیسیون اصل نود مجلس قرار گرفته است.
اختیارات وزیر در عزل و نصب‌ها
گودرزی درباره انتقادی که به عدم رعایت شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها به او شده گفت: «معاونین من تحصیلات بالای ورزشی و سابقه قهرمانی دارند. در هیچ فدراسیونی اعمال نظر نکردیم،۱۷ فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد بدون دخالت و اعمال نفوذ انتخابات همه آن‌ها را برگزار کردیم. ظرف ۱۶ ماه، ۳۲ انتخابات انجام شد
او در مورد عزل و نصب‌های انجام شده خاطر نشان کرد که وزارت ورزش، براساس اساسنامه مجامع فدراسیون‌ها که به تصویب هیئت وزیران رسیده، به غیر از دو تا سه فدراسیون می‌تواند در تمامی فدراسیون‌ها برای عزل و نصب، تشکیل مجمع، نظارت و دخالت کند.
وزیر ورزش افزود مطابق قانون، چند فدراسیون از جمله فوتبال زیر نظر مستقیم فدراسیون جهانی هستند و اگر فسادی در آنجا رخ دهد، این وزارتخانه به لحاظ قانونی حق دخالت ندارد.
به گفته وزیر ورزش و جوانان، انتصاب معاونانش با رعایت اصل شایسته‌سالاری صورت گرفته است. تیم المپیک زمستانی ایران در سوچی
به گفته وزیر ورزش و جوانان، انتصاب معاونانش با رعایت اصل "شایسته‌سالاری" صورت گرفته است. تیم المپیک زمستانی ایران در سوچی
وزیر ورزش همچنین به کم‌کاری و بی‌توجهی به مشکلات جوانان به ویژه در زمینه اشتغال، مسکن و ازدواج متهم شده که با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه این انتقاد را ناموجه خواند.
مجلس نهم پیش از این وزیر علوم را استیضاح و برکنار کرده است. تقریبا هیچ یک از وزیران دولت یازدهم از تهدید به استیضاح در امان نبوده‌اند.
انفعال مجلس نهم در دولت احمدی‌نژاد
به گزارش "خبرآنلاین" شوهانی در پایان جلسه علنی امروز مجلس گفت که طرح استیضاح گودرزی را با ۳۰ امضاء به هیئت رئیسه تقدیم کرده است اما این طرح از سوی آنها اعلام وصول نشد.
دولت یازدهم کار خود را به طور رسمی با برگزاری نخستین نشست هیئت وزیران، ۲۷ مرداد ۹۲ آغاز کرد. از آن زمان تاکنون وزیران دولت حسن روحانی ۱۵ کارت زرد دریافت کرده‌اند که بی‌سابقه محسوب می‌شود.
یک هفته پیشتر علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دومین بار از مجلسی که اکثریت آن در اختیار اصول‌گرایان است اخطار گرفت که چهاردهمین کارت زرد به دولت روحانی بود.
مقایسه اخطارهای مجلس نهم به دولت یازدهم با رفتار این مجلس با دومین دولت محمود احمدی‌نژاد شبهه جناحی و سیاسی بودن این کارت‌های زرد را افزایش می‌دهد.
وزیران دولت دهم طی ۴ سال تنها ۸ کارت زرد دریافت کردند که همه آنها به پیش از شروع به کار مجلس نهم (هفتم خرداد ۹۱) مربوط می‌شوند.
دولت روحانی همچنین رکورددار تعداد تذکرها و سوال‌های نمایندگان مجلس است. وزیران دولت یازدهم در سال ۹۳ با ۴۶۷۰ سوال و تذکر نمایندگان روبرو بوده‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn