Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

حاشیه سازى براى تراختور بخشى از یک برنامه خطرناک است – بابک چلبیانلى

تراختور بهانه است هدف آزربایجان است بس اعتراض مى کنیم!
این روزها خبر خوشى از سرخ پوشان آزربایجان به گوش نمى رسد
تیم محبوب آزربایجان بعد از چند هفته صدر نشینى با دسیسه آشکار دولتمردان و سیاسیون حکومتى دچار حاشیه سنگین شده است.
بعد از بأخت تراختور در هفته نوزدهم زینى زاده مدیر عامل مستعفى تراختور با درخواست هواداران تیم تصمیم گرفت تونى اولیویراى پرتغالى را دوباره به تبریز بیاورد، امرى که با توافق هیت مدیره و با استقبال طرفداران تراختور مواجه شد جلالى استعفا کرد زمانیکه در تبریز همه منتظر ورورد سرمربی جدید بودند به یکباره ورق برگشت. موضوع تونى منتفى شد اینبار زینى زاده زیر بار فشار هیت مدیره و با سفارش عوامل حکومتى مرکز استعفا کرد.
در این میان هواداران میلیونى تراختور بطرقى در وبسایتها و صفحات فیس بوکى به تصمیم هئیت هئیت مدیره شدیدا اعتراض کردند آنها خواستار برکنارى جلالى و بازگشت اولیویرا بودند و هستند!.
ورود مقامات دولتى و اعمال فشار بر تصمیمات باشگاههاى ورزشى در ایران با اینکه امرى جدیدى نیست اما دستور صریح و اکید استاندار آزربایجان شرقى مبنى ابقا جلالى همه را شوکه کرد. در نگاه اول شاید توجه ها به کشمکش مافیاى فوتبال متمرکز شود اما دخالت آشکار ارشد ترین فرد سیاسى استان از مسائل بغرنج و نقشه هاى شؤم پشت پرده حکایت مى کند.
اسبقیان مدیر تربیت بدنى استان سراسیمه وارد جلسه هئیت مدیره مى شود و خطاب به اعضا مى گوید؛”استاندار محترم دستور اکید و صریح فرمودند جلالى باید ابقا شود.
در نهایت دستور استاندار اجرا شد جلالى ماندگار و زینى زاده قربانى این کشمکش سیاسى.
حال سؤال اینجاست چرا در این برهه از مسابقات چنین اتفاقاتى براى تراختور پیش مى آید؟! با اینکه جلالى اندازه تونى براى طرفداران مورد قبول نبود اما نتایج و موقعیت تراختور در جدول تا هفته نوزدهم در مقایسه با سال قبل و حتى یک امتیاز بالاتر بود. چرا اینچنین حواشى درست مى شود!؟
براى جواب دادن به این سؤال لازم است نگاه مختصرى به تحولات سیاسى چند ماه اخیر و بعد از روى کار آمدن دولت روحانى در آزربایجان جنوبى کرد.
جمهورى اسلامى ایران بخوبى دریاقته است که با اعمال زور و ظلم و ستم تحت لواى شعار”یک ملت- یک دولت” نخواهد توانست هفت ملت را در زیر یک بیرق تا ابد متحد نگهدارد با پیشرفت تکنولوژى و گسترش روز افزون ارتباطات و وسایل ارتباطى سطح آگاهى جوامع نیزافزایش مى یابد دیگر کسى حرفهاى بى مدرک و دروغهاى شاخدار، تاریخ جعلى بر پایه ذهنیت ناسیونالیسم افراطى فارسى را باور نمى کند امروزه در عصر اینترنت نمى توان هر دروغى را بخورد انسانها داد دیگر کسى نصب شعر فردوسى بر سر در سازمان ملل را باور ندارد چون با یک سیرچ در مورد سازمان ملل هر کسى مى تواند اطلاعات لازم را بدست آورد.
حالا بر مى گردیم به دولت اعتدال روحانى
وعده هاى روحانى به ملت آزربایجان پیش از انتخابات ؛
١- تدریس زبان ترکى در مدارس
٢- إحیائ دریاچه اورمیه
٣- ایجاد فرهنگستان زبان ترکى
بعد از گذشت بیش از پنج ماه هنوز دولت روحانى در تحقق وعده هاى خود هیچ اقدام عملى انجام نداده است.
روحانى در اولین سخنرانى خود بعد از پیروزى در سالن صدا و سیما به آشکارا گفت ما در ایران ملل نداریم بلکه یک ملت ایران داریم بقیه خرده فرهنگ هستند حال یک جوان آزربایجان چطور مى تواند این را قبول نماید در آن سوى آراز برادران خود با ٩ میلیون جمعیت ملت هستند اما در اینجا ٣۵ میلیون خرده فرهنگ !؟
دولت اعتدال با پیش بینى بودجه ٢٠ میلیاردى که به قول کهولى نمى توان با آن یک استخر ساخت و با دهن کجى به ملت آزربایجان چهره واقعى خود را به همگان نشان داد گرچه بعضیها هنوز توانایی دیدن واقعیتها را ندارند.
اقدامات ضد آزربایجان در چند ماه عمر دولت اعتدال؛
١- تلاش بر انتصاب فریدون همتى کرد بعنوان سکاندار استان آزربایجان غربى در پى همکارى کردهاى سوریه با ایران جهت حفظ بشار اسد
در قدرت و همچنین فشار بر ترکیه از طریق گروهک تروریستى پ ک ک
٢- اظهارات جنجالى و معنادار نماینده کرد مردم سویوق بولاغ(مهاباد) مبنى بر تشکیل استان کردستان شمالى به مرکزیت سویوق بولاغ و حمایت چند تن از اصلاح طلبان کرد از آن در جهت تجزیه آزربایجان
٣- تیراندازى حدااقل دو مورد در قلب آزربایجان، بازار تبریز در روز روشن از سوى چند تروریست کرد جهت ایجاد رعب و وحشت در بین مردم در هفته هاى اخیر
۴- برکنارى ناگهانى امام جمعه اورمیه آیت الله حسنى و انتصاب قریشى از دشمنان قسم خورده ملت آزربایجان
۵- حاشیه سازى عمدى در تیم محبوب تراختور سازى به جهت فرارى دادن هواداران از ورزشگاه
۶-…
با کنار هم قرار دادن این پازلها مى توان نمایى روشنترى از سیاست دولت ایران در منطقه آزربایجان جنوبى بدست آورد.
دولت جمهورى اسلامى ایران در جهت حفظ منافع فارسى و چند روزه خود و براى افزایش طول مدت عمر حاکمیت رو به انقراضش سعى مى کند همانند جوزئف استالین نقشه اختلاف طولانى مدت در بین ملل ساکن در ایران فعلى بالأخص مابین تورکها و کردها ایجاد نماید تا از سویى تلاش مردم تورک و کرد در بدست آوردن حق تعیین سرنوشت شان را به تاخیر اندازد و از طرفى تخم نفاق را به مثابه مناقشه “قره باغ”را در آزربایجان غربى بکارد تا در آینده اگر ایران فعلى به واحدهاى مختلف سیاسى تبدیل شدند با سو استفاده از آن به حاکمیت نائبى و آقا بالا سرى خود ادامه دهد.
در کنار اینها ناسیونالیسم افراطى و گروهکهاى تروریستى کرد نقش کاتالیزور را بازى مى کنند آنها با پشتیبانى لجستیکى بارزانى و مشاوره ایمرالى(عبدالله أوجالان) و همچنین با استفاده از فضاى نسبتا باز سیاسى ترکیه در جهت تحقق بخشیدن به رویاى کردستان بزرگ از چراغ سبز جمهورى اسلامى ایران با اشتیاق فراوان استقبال مى کنند.
حال با در نظر گرفتن تمامى زوایاى این جریان خطرناک که تجزیه آزربایجان را هدف گرفته و با تمامى قوا سعى در بر افروختن آتش در منطقه را دارد لازم است موارد زیر را در نظر گرفته و با تمام قدرت در دفاع از کیان و وطنمان آزربایجان از چیزى فروگزارى نکنیم.
١- لازم است آزربایجان دوستان و فعالین ملى با روشنگرى مسائل به توده مردم هرکس را از خطر بالقوه و بازى کثیف حاکمیت جمهورى اسلامى ایران آگاه نمایند.
اگر هشیارى فعالین ملى نبود و افشاگرى سایتهاى ملى نبود چه بسا همتى الان استاندار آزربایجان غربى بود همیشه پیشگیرى بهتر از درمان است.
٢- مطبوعات محلى، روزنامه نگاران، فعالین سیاسى-مدنى آزربایجان از نمایندگان مجلس و مسولین دولتى آزربایجان و فرماندهان ترک نیروهاى مسلح خواستار موضع گیرى شفاف همچون جناب قاضى پور باشند. همانطور که فتاحى نماینده اقلیت کرد اورمیه و جلالى زاده نماینده اسبق سنندج از موضع عثمان احمدى حمایت کردند.
همرزمان شهیدان باکرى، یاخچیان، شفیع زاده، تجلایی تیمسار بابایی و …بایستى از خون این شهدا دفاع نمایند آنها قبل از هر چیزى ترک بودند و آزربایجانى.
اگر امروز باکریها زنده بودند مطمئنا آزربایجان این قدر نمى توانست جولانگاه سرداران تازه به دوران رسیده تهرانى، اصفهانى باشد چطور مى شود سرداران اصفهانى دولت، اقتصاد، ورزش را تسخیر کردند اما سرداران آزربایجان و به مثابه آن مراجع تقلید ترکها با دورى گز یدن از سیاست میدان را عملا به رقبا واگذار کنند.
نقدى در حضور سرداران و افسران ترک سخن از تجزیه آزربایجان مى زند دریغا از اعتراض یک نفر،مگر رسالت شما تقدیم خاک وطن به دشمنان آزربایجان است؟!
٣- چطور مى شود قشر مذهبى و حسینیان آزربایجان شعار “ما اهل کوفه نیستیم على تنها بماند” را سر بدهند اما در کمال ناباورى کوچکترین واکنشى به برکنارى آیت الله حسنى مجاهد رشید و پیشواى ٣۵ سأله خود ندهند و یک شبه همه چیز را فراموش کنند؟!
اینجا بعضى ساده لوحان با پیش کشیدن وابستگى ملا حسنى به رژیم سعى در اظهار وجود کردن هستند اینها در وحله اول شناختى از فضاى سیاسى و اجتماعی منطقه غرب آزربایجان را ندارند و از سویى توانایی تحلیل واقع بینانه مسائل را ندارند.
هرکسى بداند ما با أقلیت خلق کرد درآزربایجان غربى هیچ مشکلى نداریم آنها همانند ترکها شهروندان آزربایجان هستند و از نظر ما هیچ شخصى به سبب رنگ، دین،اعتقاد، نژاد،جنسیت بر دیگرى برترى ندارد و همگان از حقوق یکسان بایستى برخوردار باشند. مسئله ما در غرب آزربایجان گروهکهاى تروریستى و زیاده خواهى آنان و اداعاى أراضى از آزربایجان مى باشد اگر فرد تروریست ترک هم باشد با آنها نیز برخورد مشابهى خواهیم داشت.
۴- طرفداران میلیونى و عزیز تراختور همانطور که میدانید شماها سنگر و تربیون چند سال اخیر حرکت ملى آزربایجان هستید و شرایط حاضر و وضعیت فعلى، جو خفقان و امنیتى حاکم بر شهرهاى آزربایجان وظائف شماها را دو چندان مى کند هدف رژیم از خلق حواشى و ایجاد اختلاف فقط یک چیز است آنهم قهر دادن طرفداران تراختور از استادیومها و میادین هست آنها بخوبى مى دانند اگر حماقت کنند و بیش از این بر طبل تجزیه آزربایجان بکوبند فعالین ملى و طرفداران تراختور استادیوم سهند را به جهنمى براى آنان تبدیل خواهد کرد.
در این شرایط قهر و نرفتن به استادیوم جز خواسته رژیم چیزى بیشترى نیست، بیایید با حضور در استادیوم خواسته ها خود را به دشمنان آزربایجان و تیم محبوب تراختور دیکته کنیم مطمئن باشید اگر ٧٠ هزار نفر همدل باشند تحمیل خواسته بر چند بد خواه سهل است خاورمیانه را مى توان درنوردید. بایستى قدرت ارتش سرخ آزربایجان(طرفداران تراختور) را هرکسى بداند.
۵- فعالین ملى و تشکل هاى سیاسى بیش از پیش نیاز به همدلى و هماهنگى دارند به قول آتا تورک” اگر مسئله وطندیرسه باشقا شئی لر تفرعاتدیر” ، اینجا مسئله مسئله وطن است حمایت از أشخاص و غیره نیست درد ما آزربایجان است که از همه طرف مورد هجوم واقع شده است و برماست که در دفاع از خاک وطنمان متحد منسجم و یکدل باشیم.
١/١۶/٢٠١۴
واشنگتن
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn