Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

عین العرب سوریه و روشنفکرنماهای کاسه داغ تر از آش- صابر مقدمی

حوادث چند ماه اخیر عین العرب (کوبانی) سوریه چهره چندپهلو و ژوله مانند شخصیت ها و جریان های سیاسی ای را به نمایش گذاشت که در اینجا با عنوان روشن فکرنما از آنها یاد می شود. چهره ای که در فضای سیاسی امروز ایران مثل یک بیماری واگیردار در حال گسترش است. نسل سالخورده این جریانات را اغلب پیرمردهایی تشکیل می دهند که سه دهه پیش با تفکراتی بس متعصبانه تر و افراطی تر از انصار حزب الله امروز به شدت جو سیاسی کشور را رادیکالیزه کرده بودند. بیشتر کسانی که سی سال پیش به عنوان بازوی جمهوری اسلامی برای تصفیه نیروهای مخالف و فتنه انگیزی در دنیای بین الملل نقش فعال داشتند اکنون صورت خود را سه تیغ کرده ، کراوات زده و با ژست روشنفکرانه ای خود را به عنوان اصلاح طلب معرفی نموده و با گفتمانی به ظاهر متمدنانه به مخالفان حاکمیتی تبدیل شده اند که خود بانی اصلی آنند. در کنار این ها خارج نشینان به اصطلاح برانداز را می بینیم که از یک سو بر طبل دموکراسی و آزادی بیان و انتخابات آزاد و … می کوبند و از سوی دیگر فریاد «من از نژاد اصیل فلانم و در رگ هایم فلان خون جاریست و با همه مردم جهان فرق دارم» شان گوش فلک را کر کرده است . نسل جوان ترشان هم همان هایی هستند که زمانی خط و نشان می کشیدند که اگر دست به رهبر ما بزنید قیامت به پا خواهیم کرد! رهبرشان را بدون دادگاه و محاکمه و … چهار سال است که در خانه خودش زندانی کرده اند اما کوچکترین خبری از قیامت نشد. هدف این نوشته نقد ایدئولوژیک جریانات مذکور یا بحث حول موفقیت یا عدم موفقیت آن ها نیست . بلکه بررسی واکنش جالب این حضرات در قبال حوادث عین العرب سوریه و مقایسه آن با سایر حوادث مشابه ولو در بین هم وطنان خود آن ها می باشد.
با آغاز نبرد داعش و ی پ گ که تقریبا شهر از سکنه غیرنظامی خالی شد موجی از جهاد کیبوردی در شبکه های مجازی فارسی زبان شکل گرفت . عین العرب استراتژیک ترین بخش از مناطقی بود که بشار اسد در ازای همکاری برای سرکوب مردم معترض سوریه کنترل آن را به گروهک تروریستی ی پ گ (شاخه سوریه ای پ ک ک) داده بود .
شبکه هایی که تا این حد نسبت به یک جنگ بین دو جریان تروریستی (و نه جنایت در حق مردم غیرنظامی) واکنش نشان دادند چند هفته قبل از آن در مقابل کشتار بیرحمانه ترکمانان بی سلاح و بی دفاع تلعفر ، دوزخورماتو و … عراق سکوت را انتخاب کردند. رسانه هایی که در مقیاس بسیار بالایی مسئله عین العرب (که با حملات همه جانبه نیروهای ائتلاف به مواضع داعش همراه بود) را بزرگ نمایی کردند از کنار مقاومت دلیرانه مردم تنهای آمرلی عراق بی تفاوت گذشتند.
ترکیه از آغاز بحران سوریه پذیرای آوارگان این کشور بوده و بیش از دویست هزار نفر از مردم غیرنظامی عین العرب نیز در این کشور پناه گرفته بودند . طرفداران گروهک تروریستی پ ک ک در داخل ترکیه به شدت دولت را تحت فشار قرار دادند تا مانع از سقوط عین العرب شده و به عبارتی از دشمن اصلی خود پ ک ک حمایت کند. چیزی که هیچ عقل سلیمی آن را قبول نمی کند.
جمهوری اسلامی که از هر فرصتی برای کوبیدن رقیب منطقه ای خود ترکیه استفاده می کند موجی از ترکیه ستیزی و ترک ستیزی را در داخل ایران چه در دنیای واقعی و چه در دنیای مجازی به راه انداخته و اپوزیسیون که ذاتا علاقه شدیدی به دشمنی با ترک ها دارد نیز به این موج دامن زد. از توهین و فحاشی به دولت ترکیه و مردم ترک (ترک های ایران و ترکیه) گرفته تا برپایی تظاهرات های نژادپرستانه در برخی شهرها و به آتش کشیدن پرچم ترکیه با حمایت کامل نیروهای نظامی و انتظامی. یکی از کثیف ترین ابعاد این بازی نژادپرستانه جمهوری اسلامی و روشنفکرنماها کشیدن دامنه حمایت از پ ک ک به خاک آزربایجان جنوبی بود. پارک های حاشیه شهر دومین شهر بزرگ آزربایجان (اورمیه) تا چند روز صحنه تجمعات چند ده نفره اراذل و اوباشی بود که بی محابا شعار «مرگ بر ترک» و شعارهای حمایت از جریان تروریستی پ ک ک سر میدادند و پرچم ترکیه را به آتش می کشیدند . مسئله ای که به شدت می تواند احساسات مردم اورمیه را قلقلک داده و به عقده بزرگی تبدیل شود که در آینده دامن خود حضرات را خواهد گرفت. در این چند روز نه تنها کوچکترین برخوردی با هواداران پ ک ک در پارک ها از سوی حاکمیت ایران دیده نشد بلکه این تجمعات تصنعی به طور کامل با حضور نیروهای انتظامی اسکورت شده و بسیاری از مردم که نسبت به این حرکات نژادپرستانه واکنش نشان دادند دستگیر شدند . پلیسی که چهار سال پیش با شدت تمام در خیابان های اصلی شهر تظاهرات مسالمت آمیز هزاران طرفدار محیط زیست را به اتهام «پانترکیسم» و «تجزیه طلبی» با شدت تمام سرکوب کرد و شهر را به میدان جنگ تبدیل کرد اکنون وظیفه خود می دید تا در پارک های اورمیه از امنیت طرفداران پ ک ک و پژاک محافظت نماید تا مردم یک شهر ترک نشین شاهد به آتش کشیده شدن پرچم کشور ترکیه با همکاری دستگاه های امنیتی حاکمیت باشند.
اکنون تروریست های داعش به طور کامل از عین العرب عقب نشینی کرده اند و جای خوشحالیست که مردم می توانند زندگی عادی خود را از سر بگیرند اما چیزی که در اینجا قابل توجه و در نوع خود بسیار جالب است نوع واکنش روشنفکرنماهای کاسه داغ تر از آش نسبت به این خبر است . چنان موجی از شاهنامه خوانی و شادی و بزن و برقص در دنیای مجازی روشنفکرنماها به راه افتاده که گمان نمیکنم شدت آن در خود عین العرب تا این حد باشد!
به نمونه ای از انتشار این خبر در رسانه های خارجی فارسی زبان که به دست همین روشنفکرنماها اداره می شود توجه کنید :«منابع خبری کرد اعلام کردند نیروهای کرد موفق شده اند کنترل شهر کردنشین سوریه را از دست داعش بگیرند»!
میزان استفاده از نام اتنیک «کرد» در رسانه های روشنفکرنما که جزو یکی از مظلوم ترین ملل ساکن در ایران است با میزان انتظار آنها برای گرایش اکراد ایران به ماندن در چارچوب کشور ایران رابطه مستقیم دارد.اگر این دوستان سری به شهرهای کردنشین کشور می زدند می دانستند که با چاپلوسی رسانه ای و ژست روشنفکرانه شان نمی توانند جلوی تمایل کردها برای استقلال از ایران را که در طول سالیان متمادی شکل گرفته است بگیرند و برای حل این مسئله و مسائلی از این جنس در ایران باید چاره ای عمیق تر بیندیشند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn