Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

اپوزیسیون ایران نسبت به زبان مادری ملتهای ایران دیکتاتورتر از دولت ایران عمل می کند.- یاشار پورعلی

سردبیر نشریه حیدربابا
در خاورمیانه بعد از کشورهای افغانستان، عراق، ترکیه دولت ایران نیز تدریس زبان مادری را در راس دستور کار خود قرار داده است. بعد از آنکه حجت الاسلام علی یونسی دستیار ویژه آقای روحانی رئیس جمهور ایران اعلام کرد: تدریس به زبان مادری از جمله برنامه های آموزش و پرورش قرار بگیرد و در حال انجام تحقیقات بر روی آن هستند و آموزش و پرورش زبان اقوام را تا مقطعی که لازم باشد برای ملتهای ایران تدوین می کند.
این عملکرد دولت روحانی  باعث شد تا بعضی از نمایندگان مجلس و بخصوص عده ای از اعضای فرهنگستان زبان فارسی که خواهان حاکمیت زبان فارسی در کشوری کثیراللسان هستند٬ مخالفت خود رانسبت به تدریس زبان مادری سایر ملل نشان دهند. البته این امری طبیعی است اما این عملکرد دولت روحانی در دوره حکومت اسلامی  بی سابقه بوده و امید است که بزودی شاهد تدریس زبان مادری ملل ساکن در ایران باشیم.
البته ناگفته نماند که خواسته های ملل غیر فارس و نتیجه فعالیتهای مستمر فعالین حرکت ملی آذربایجان می باشد که سالهاست با پرداخت سنگین ترین هزینه ها از خواسته های مدنی خود عقب نشینی نکرده و نمی کنند. فریاد و خواسته دهها هزار از جوانان آذربایجانی است که در ورزشگاههای ورزشی فریاد می زنند و شعارهای ملی سر می دهند چنانکه بارها شاهد بودیم٬ حدود چهل هزار نفر در یک سمت از ورزشگاه فریاد می زدند " ترک دیلینده مدرسه - به زبان ترکی مدرسه از سوی دیگر هم "چهل هزار نفر دیگر هم جواب می دادند "گره ک اولا هرکسه - باید باشه برای هرکس!". نمود عینی خودرا باز می یابد.
تدریس به زبان مادری حق مسلم تمامی انسانهاست که عدم تحصیل به آن در همه کشورها، حتی کشورهای جهان سوم و خاورمیانه حل شده است و تنها کشوری که هنوز بیش از65% جمعیت آن اجازه تحصیل به زبان مادری خود محروم هستند ایران است. ایرانی که اپوزیسیون آن در خارج از کشور به منشور کورش هایش افتخار می کند که گویا اولین منشور حقوق بشر را برای جهانیان به ارمغان آورده و دولتی که در ایران خود را پیشرو اسلام در جهان می داند.
دراین مقاله به دور از هر گونه تفکر سیاسی نگاهی خواهیم داشت به عملکرد دولت ایران در داخل و اپوزیسیون ایران در خارج از کشور نسبت به زبان مادری ملتهای غیر فارس که رسانه های مطبوعاتی، رادیو و تلویزیون، انجمن و گروههای فرهنگی و اجتماعی عامل اصلی شکوفایی آن می باشد. از آنجایی که اپوزیسیون ایران در خارج تا حدودی یکی از بزرگترین اپوزیسیونهای مطرح محسوب می شود و اگر ترکیب جمعیتی ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور را در نظر بگیریم تعداد مطبوعات، تلویزیون و گروههای فرهنگی،اجتماعی ایرانیان خارج از کشور به مراتب بیشتر از داخل کشور می باشد. بعنوان مثال در خارج از ایران نزدیک به هشتاد شبکه تلویزیونی داریم که از تعداد شبکه های داخل کشور بیشتر می باشد. و یا تعداد گروهای فرهنگی و اجتماعی به مراتب بیشتر از ایران است. همانطور که می دانید درخارج از کشور بخاطر احترام به فرهنگ و زبان ملتهای دیگر دولت هر کشور از فعالیتهای فرهنگی ملتهای مختلف حمایت مالی می کند. بعنوان مثال در خود تورنتو یکی از بنیادهای ایرانی در سال 2011 مبلغ 439 هزار دلار وام بلاعوض دریافت کرد و بیشتر گروهای فرهنگی همه ساله کمکهای مالی زیادی دریافت می کنند. اما هزینه های مصرفی آنقدر زیاد است که مقدار قابل ملاحظه ای از آن توسط خود ملتهای ایرانی بخصوص ترکهای آذربایجان تقبل می شود. با اینکه ایرانیان در خارج از کشور شاهد احترام گذاشتن به ملتها و فرهنگهای مختلف هستند و حتی کمک مالی می گیرند اما خودشان حتی سر یک سوزن به زبان مادری هم وطنان خود ارزش قائل نیستند.
 با اینکه عملکرد دولت مردان ایران و اپوزیسیون ایران نسبت به زبان مادری و فرهنگ ملل غیر فارس دو لبه یک قیچی هستند٬ اما با این حال اگر عملکرد اپوزیسیون را با داخل کشور مقایسه کنیم٬ متوجه خواهیم شد که اپوزیسیون ایران نسبت به فرهنگ و زبان ملتهای ایران به مراتب دیکتاتور تر از دولت ایران عمل می کند.
حال با یک مثال ساده از خود تورنتو متوجه می شویم که چطور سالانه میلیونها دلار برای زنده نگه داشتن زبان فارسی هزینه می شود.
1- ده نشریه هفته نامه که تعداد صفحات آنها ما بین 100 و 200 می باشد. اگر در هر نشریه چهار نفر کارکنند و هزینه چاپ آن را حساب کنیم: ماهانه 25 هزار دلار را ضرب در ۱۰ کنیم٬ 250 هزار دلار در ماه می شود.
2- دهها نشریه ماهنامه که بیشترشان بصورت تمام رنگی با صفحات روغنی چاپ می شوند را پنجاه هزار دلار در نظر بگیرید.
3- دو تلویزیون 24 ساعته ایرانی که در تورنتو پخش می شوند. هزینه ماهانه ماهواره، استودیو و کارکنانشان که ماهانه نزدیک صد هزار دلارخواهد بود.
4- رادیو 24 ساعته به همراه شبکه های کوچک تلویزیونی که از شبکه های تلویزیونی کانادا پخش می شوند.
5- فعالیت دهها انجمن و گروههای فرهنگی، ساخت صدها ترانه و کلیبهای فارسی، برگزاری فستیوالهای سه روزه و یک روزه، دهها کلاسهای خصوصی آموزش زبان فارسی، برگزاری کنسرتهای مختلف و بازارهای نوروزی و غیره که سالانه فقط در تورنتو میلیونها دلار برای زنده نگه داشتن زبان فارسی هزینه می شود حال اگر شما این مبلغ را در سایر شهرهای کانادا، آمریکا، استرالیا و کشورهای آسیایی را در نظر بگیرید سالانه میلیاردها دلار می شود. حال بحث اصلی ما در اینجاست که جایگاه زبان مادری ملتهای غیر فارس در کجاست؟؟؟
در خارج از ایران نزدیک هشتاد شبکه تلویزیونی ایرانی حتی نیم ساعت برنامه بزبان مادری سایر ملتهای ایران ندارند٬ اما در مقایسه با ایران با اینکه شبکه های تلویزیونی کمتر از خارج است٬ اما ملتهای غیر فارس با بزبان مادری خود برنامه های تلوزیونی دارند (البته بدون رعایت ادبیات زبانهای مختلف که جای بحث جداگانه ای دارد.).
درخارج از ایران صدها نشریات ایرانی حتی یک صفحه بزبان ترکی چاپ نمی شود. اما در ایران دهها نشریه دو زبانه داریم وحتی نشریات کاملا ترکی داریم که دانشجویان آزربایجانی آنها را با هزینه های دانشجویی خود منتشر می کنند و سالانه دهها کتاب بزبان ترکی چاپ می شود و صدها دلایل دیگر مختلف که نشانگر بی عدالتی وبی توجهی اپوزیسیون ایران را نسبت به زبان مادری ملتهای ایران را نشان می دهد.
حال زمان آن رسیده است که آزربایجانیهای خارج از کشور نیز نسبت به فرهنگ و زبان مادری خود بی تفاوت نباشند! اگر جوانانمان در داخل کشور توانستند خواسته های مدنی خود را تا این حد پیش ببرند و ما هم با یک همت کوچک می توانیم دیدبان فرهنگ و زبان مادریمان در خارج باشیم و زیباییهای این فرهنگ اصیل را به تمامی انسانهای دنیا نشان دهیم.
Tashihshode
H.O.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn