Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

تابستان ۲۰۱۴ احتمالا "داغ‌ترین تابستان تاریخ" خواهد بود

آذوح: دانشمندان آلمانی پیش‌بینی کرده‌اند که به احتمال ۷۵ درصد تابستان سال ۲۰۱۴ داغ‌‌ترین تابستان تاریخ از زمان آغاز ثبت دمای هوا خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی‌های آنها در نیمه دوم امسال پدیده "ال نینو" رخ خواهد داد.
شاید این روزها که بسیاری سردترین زمستان ۱۰۰ سال اخیر را تجربه می‌کنند، باور این نکته دشوار باشد که تابستان پیش‌رو به احتمال ۷۵ درصد داغ‌ترین تابستان تاریخ از زمان ثبت دمای هوا خواهد بود. الگوی آب و هوای جهانی در حال حاضر شبیه به الگوی پدیده ال نینو است.
ال نینو، یکی از مشهورترین چرخه‌های آب و هوایی است و زمانی رخ می‌دهد که سطح آب اقیانوس آرام در بخش استوایی به طرزی غیرمعمول گرم شده و منجر به وزش باد از غرب به شرق و بروز تغییرات غیرعادی آب و هوای مناطق شرقی و غربی استوای اقیانوس آرام می‌شود.
ال نینو واژه‌ای اسپانیایی و به معنای "پسربچه" یا "مسیح نوزاد" است. این پدیده نخستین بار از سوی ماهیگیران آمریکایی که متوجه گرمای غیرمعمول اقیانوس در زمان کریسمس شده بودند، به نام ال‌نینو خوانده شد.
در پژوهشی که در نشریه "PNAS" به چاپ رسیده، دانشمندان دانشگاه گیسن آلمان، ادعا کرده‌اند که قادر به پیش‌بینی پدیده ال نینو، یکسال پیش از وقوع آن هستند.
تا کنون پیش‌بینی‌های دانشمندان بر اساس نقشه‌برداری درجه حرارت آب در شرق اقیانوس آرام صورت می‌گرفت. آنها با استفاده از این روش تنها می‌توانستند شش ماه زودتر الگوهای آب و هوا را پیش‌بینی کنند، زیرا این روش تحت تأثیر وزش باد در سراسر استوا قرار می‌گرفت.
اما حالا به گفته دانشمندان آلمانی، آنها موفق شده‌اند با استفاده از روشی جدید که بر بررسی ارتباط بین درجه حرارت در حوزه ال نینو با دیگر نقاط اقیانوس آرام استوار است، وقوع ال نینو را یک سال زودتر پیش‌بینی کنند.
به گزارش روزنامه "ایندیپندنت" محققان دانشگاه گیسن اعلام کرده‌اند که آنها با استفاده از این روش تازه، عدم رخداد پدیده ال نینو در دو سال گذشته را پیش‌بینی کرده بودند، که این پیش‌بینی نیز درست از آب درآمده است. آنها در عین حال احتمال داده‌اند که این پدیده در سال ۲۰۱۴ روی دهد.
محققان آلمانی اظهار امیدواری کرده‌اند که با دانستن احتمال وقوع ال نینو از یکسال پیش‌، کشورها بتوانند خود را در مقابل تغییرات وسیع آب و هوایی که ال نینو به همراه می‌آورد، بهتر آماده کنند.
انتقاد از روش‌تازه
با این حال روش دانشمندان آلمانی انتقادهایی را در میان کارشناسان برانگیخته است. تیم بارنت، از مؤسسه اقیانوس شناسی "اسکریپس" واقع در کالیفرنیا، در گفتگو با نشریه "LiveScience" این روش را کهنه خوانده و گفته است: «تکنیکی که پژوهشگران استفاده کرده‌اند به من این احساس را می‌دهد که انگار به دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی برگشته‌ام
اندرو واتکینز، کارشناس پیش‌بینی هوا از اداره هواشناسی استرالیا نیز این روش جدید را رد کرده و می‌گوید: «ریسک وقوع ال نینو در نیمه دوم سال ۲۰۱۴ افزایش یافته اما قطعا نمی‌توان در حال حاضر با قطعیت تمام وقوع آن تضمین کرد.»
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn