Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

"مرد مرموزی" که ارتش اسرائیل به دنبال اوست

آذوح: ارتش اسرائیل برای ششمین بار به عملیاتی برای کشتن محمد ضیف دست زد. اگر رهبر بازوی مسلحانه حماس کشته شده باشد، اسرائیل به پیروزی بزرگی دست یافته است. همسر و پسر ضیف در بمباران اسرائيل کشته شده‌اند.
محمد ضیف در بیست سال گذشته از ۵ حمله نیروهای اسرائیلی جان سالم به در برده است. شامگاه سه‌شنبه (۱۹ اوت) نیروهای اسرائیلی برای ششمین بار به شکار او بر آمدند و سه راکت به سوی ساختمانی شلیک کردند که گمان می‌رفت او در آن اقامت دارد.
به گفته منابع فلسطینی، در این حمله وداد، همسر ۲۷ ساله ضیف و علی پسر هفت ماهه او کشته شدند. اما به نظر می‌رسد که عنصر فعال حماس که اسرائيل او را "گربه‌ای با هفت جان" می‌خواند، همچنان زنده باشد.
محمد ضیف فرمانده بازوی نظامی حماس است و اسرائیل او را دشمن شماره یک خود می‌داند. رهبران اسرائيل گفته‌اند که تا به دام انداختن او از پای نخواهند نشست. آن‌ها او را مسئول مرگ بسیاری از افراد بی‌گناه می‌دانند.
اما این فرمانده مرموز کیست؟
محمد ضیف، با نام اصلی محمد مصری، احتمالا در سال ۱۹۶۵ در یک اردوگاه پناهندگی در نزدیکی خان یونس در نوار غزه به دنیا آمد. او در بیست سال گذشته در عملیات بیشماری علیه اسرائیل شرکت داشته است.
محمد مصری در دانشگاه در رشته زیست‌شناسی تحصیل کرده و مدتی نیز فعالیت تئاتری داشته است. او از همرزمان خود لقب "ضیف" به معنای "مهمان" گرفته، زیرا پیوسته محل اقامت خود را تغییر می‌دهد.
در سال ۲۰۰۲ پس از آن که صلاح شهاده، رهبر واحدهای عزالدین قسام به دست نیروهای اسرائیلی به قتل رسید، ضیف به عنوان فرمانده‌ی آن لشکر تعیین شد. او سال‌ها پیش از آن در دهه ۱۹۸۰ میلادی از دانشجویان مبارز و فعال در دانشگاه اسلامی غزه بود.
    دور جدید جنگ خونین غزه با قتل سه نوجوان اسرائیلی و یک نوجوان فلسطینی آغاز شد. اسرائیل هدف عملیات نیروهای زمینی در غزه را نابودی سیستم تونل‌های حماس اعلام کرده است. تونل‌های جدید کشف‌شده تفاوت‌های فاحشی با تونل‌های قدیمی دارند که شگفتی متخصصان امنیتی را برانگیخته است.
در سال ۲۰۰۰ و آغاز موج دوم "انتفاضه" محمد ضیف موفق شد از زندان حکومت خودگردان فلسطینی فرار کند. پس از آن که رهبری یگان‌های عزالدین قسام را به دست گرفت، نیروهای اسرائیلی برای پنجمین بار سوءقصدی علیه او انجام دادند که به ستون فقرات او به شدت آسیب رساند و او را برای همیشه فلج کرد.
پس از حمله مزبور، ضیف رهبری بازوی نظامی حماس را به معاون خود احمد جابری واگذار کرد. اما گفته می‌شود که او در عملیات مسلحانه حماس همچنان مقام تصمیم‌گیری دارد. او برای بیشتر مردم و رسانه‌های جمعی ناشناخته است. از او تنها عکس‌هایی اندک و قدیمی در دسترس است.
محمد ضیف استاد فعالیت در شرایط مخفی شمرده می‌شود. او در تغییر چهره مهارت دارد و از افزارهای الکترونیکی که شاید بتوانند محل اقامت او را "لو" بدهند هرگز استفاده نمی‌کند.
محمد ضیف به ندرت خود را آشکار می‌کند، اما به تازگی در تلویزیون "الاقصی" وابسته به حماس ظاهر شده و نظرات افراطی خود را بیان کرده است.
مقامات امنیتی اسرائیل عقیده دارند که محمد ضیف از سال ۱۹۹۴ در عملیات ربودن و قتل سربازان اسرائيلی شرکت داشته است. به علاوه اسرائیل ضیف را از گردانندگان بسیاری از عملیات انتحاری می‌شناسد.
از نظر کارشناسان اطلاعاتی اسرائيل، محمد ضیف هم در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارد و هم خود در بمب‌سازی و اجرای برخی عملیات شرکت می‌کند. او شگردهای تروریستی را از یحیی عیاش آموخته است.
یحیی عیاش که خود مهندس برق بود، در سال‌های ۱۹۹۰ میلادی برای حمله به اسرائیل بمب می‌ساخت. او در سال ۱۹۹۶ به دست دستگاه امنیتی اسرائیل به قتل رسید. اندکی پیش از مرگ او، ضیف به یگان‌های عزالدین قسام پیوسته بود.
پیروان حماس محمد ضیف را قهرمان پرافتخار خود می‌دانند؛ به همان اندازه مقامات اسرائیلی نیز امروزه به دام انداختن او را، زنده یا مرده، هدف خود قرار داده‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn