Warning
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • JLIB_APPLICATION_ERROR_COMPONENT_NOT_LOADING
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading library: joomla, Library not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.
  • Error loading component: com_content, Component not found.

"لغو" یا "تعلیق" تحریم‌ها؛ اختلاف میان ایران و آمریکا

آذوح: آمریکا می‌گوید به دلیل عدم اطمینان کافی به برنامه اتمی ایران، بهتر است تحریم‌ها فعلا "تعلیق" شوند. ولی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران می‌گوید که کشور متبوعش "لغو" کامل تحریم‌ها را می‌خواهد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده بود که ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه ۵+۱ پیشنهادی مطرح کرده که مطابق آن دیگر تقاضای لغو کامل تحریم‌های بین‌المللی در برابر محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را ندارد.
به‌گزارش این خبرگزاری پیشنهاد تهران این بوده که تنها بخشی از مخرب‌ترین تحریم‌ها علیه ایران رفع شوند.
در واکنش به انتشار این گزارش خبرگزاری رویترز، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته است که "این مطلب به هیچ وجه درست نیست". او خبر رویترز مبنی بر این‌که ایران خواهان "لغو تدریجی تحریم‌ها" یا رفع تحریم‌ها تنها در بعضی حوزه‌های خاص شده است را تکذیب کرد.
مرضیه افخم در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) افزود که «این‌گونه خبرسازی‌ها تلاش برای بر هم زدن فضای کنونی برای استفاده از فرصت زمانی باقی‌مانده با هدف رسیدن به توافق است
از نظر افخم «گمانه‌زنی‌هایی که در برخی رسانه‌های خارجی، معمولا با اغراض خاص سیاسی درباره جزییات مذاکرات صورت می‌گیرد، صحت ندارد».
گام‌های آخر مذاکراتی "بسیار مهم، سخت و حساس"
افخم ضمن اشاره به این نکته که "ما در گام‌های آخر مذاکرات هستیم که بسیار مهم و حساس و سخت هستند" به طرف‌های مذاکراتی خود در بحث هسته‌ای توصیه کرد: «در مقطع زمانی باقی مانده از مذاکرات جامع از طرح موضوعاتی که درباره‌آن‌ها رایزنی‌ در جریان است و هنوز چیزی قطعی نشده در رسانه‌ها خودداری کنید و آن‌ها را به صحنه رسانه نکشانید
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نیز در تأیید "تعلیق" تحریم‌ها سخن گفته است.
آقای ایر در مصاحبه‌ای در پاسخ به سئوالی در این باره که آیا موضع آمریکا از ابتدا پافشاری بر عدم رفع یکباره همه تحریم‌ها بوده، گفته است: «ما قبلاً علناً گفتیم که اولا قصد ما این است که تحریم‌ها تعلیق شود، بعد در صورت حصول اطمینان کافی لغو خواهند شد
سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه تمایل آمریکا به عدم لغو یکباره تمامی تحریم‌ها در شروع فرایند را از جمله "بدیهیات" دانسته و افزوده است: «...چون اگر خدای ناکرده ایران به تعهداتش پای‌بند نباشد، ما باید دوباره تمامی این نظام تحریم‌ها را اعمال کنیم... پس منطقی است که تحریم‌ها را تعلیق کنیم
"اوباما کنگره آمریکا را دور نخواهد زد"
آلن ایر با تأکید بر این‌که رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با تحریم‌‌های ایران با کنگره‌آمریکا همکاری و هماهنگی نزدیک دارد، افزود: «ما به طور نزدیک با کنگره هماهنگی می‌کنیم، هم در اعمال نظام تحریم‌ها به طور خیلی نزدیک با کنگره کار کردیم و هم در مسئله لغو و برداشتن این تحریم‌ها خیلی نزدیک با کنگره کار خواهیم کرد
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که در برلین به سر می‌برد، روز چهارشنبه ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) گفت که دولت اوباما قصد ندارد بر سر توافق هسته‌ای با ایران، کنگره آمریکا را دور بزند.
برخی اعضای کنگره آمریکا از دو جناح دمکرات و جمهوری‌خواه ابراز نگرانی کرده‌اند که مبادا باراک اوباما بخواهد از ورای کنگره آمریکا با ایران به یک توافق هسته‌ای برسد.
"تعلیق تحریم‌ها به منظور ادامه مذاکرات"
این نمایندگان می‌گویند دولت اوباما استدلال کرده که رئیس‌جمهور می‌تواند برخی تصمیم‌ها، از جمله "تعلیق" تحریم‌ها علیه ایران را به تنهایی اتخاذ کند.
به گزارش آسوشیتدپرس، کری افزود که او و باراک اوباما معتقدند که "کنگره نقش پراهمیتی در این رابطه ایفا می‌کند". وزیر خارجه آمریکا گفت که او گفت‌وگوهای مرتبی با اعضای کنگره دارد و افزود که دولت آمریکا خوشحال خواهد شد که "کنگره در این رابطه به طور فعال و جدی وارد عمل شود".
جان کری ضمن اشاره به این‌که مذاکرات بسیار جدی و در فضایی محترمانه صورت می‌گیرد گفت: «در مرحله‌ی نخست، ما در نظر داریم تحریم‌ها را تعلیق کنیم، چیزی که رئیس‌جمهور می‌تواند آن را انجام دهد؛ به این دلیل ساده، که این امر برای ادامه مذاکرات ضروری به نظر می‌رسد
آخرین مهلت برای رسیدن به توافق نهایی ۲۴ نوامبر (سوم آذر) است که طرف‌های مذاکره تعیین کرده‌اند؛ هرچند که به گزارش آسوشیتدپرس، نمایندگان ایران و آمریکا به طور خیلی کلی تمدید چهارماهه‌ی مذاکرات را محتمل دانسته‌اند.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn