ورود ۱۳۷ هزار پناهجو به اروپا از راه دریای مدیترانه در ۶ ماه

آذوح: طبق تازه‌ترین گزارش سازمان ملل متحد شمار پناهجویانی که از طریق آبهای دریای مدیترانه خود را به اروپا رسانده‌اند، افزایش چشمگیری داشته و در نیمه نخست سال جاری میلادی بر حدود ۱۳۷ هزار نفر بالغ می‌شده است.
کمیساریای عالی مهاجران و آوارگان که به سازمان ملل وابسته است، گزارشی جدید در مورد موج پناهجویان به اروپا منتشر کرده است.
طبق آخرین آمار منتشرشده در طی شش ماه نخست سال جاری میلادی حدود ۱۳۷ هزار نفر از طریق دریای مدیترانه خود را به مرزهای اروپا رسانده‌اند. این رقم در مقایسه با شمار پناهجویان در مدت زمان مشابه سال گذشته (۲۰۱۴) افزایشی۸۳ درصدی نشان می‌دهد.
شمار زیادی نیز در جریان تلاش برای ورود به اروپا جان خود را از دست داده اند. طبق گزارش سازمان ملل ۱۸۷۶ آواره و پناهجو در طی سفر از طریق دریای مدیترانه با استفاده از قایق های ناامن جان خود را از دست داده‌اند. ماه آوریل با ۱۳۰۸ قربانی، مرگبارترین ماه تا کنون در سال ۲۰۱۵ بوده است.
آنتونیو گوترس، کمیسر عالی مهاجران و آوارگان، از "ابعاد تاریخی" سیر ورود پناهجو به اروپا از طریق مرزهای آبی سخن گفت.
اکثر پناهجویان می‌کوشند که خطرات دریا را به جان بخرند و هرگونه هست خود را به اروپا برسانند. بسیاری از آنان از طریق سواحل ایتالیا و یونان وارد اروپا می‌شوند.
بنا بر گزارش مزبور اکثر پناهجویان به خاطر جنگ، درگیری و پیگردهای سیاسی ناگزیر به ترک وطن و کاشانه خود می‌شوند و نه به دلایل صرفا اقتصادی.
یک سوم پناهجویانی که خود را به مرزهای ایتالیا و یونان رسانده‌اند، آوارگان سوری هستند که با توجه به وضعیت وخیم حاکم بر کشورشان چاره‌ای جز این نداشته‌اند که برای حفظ جان خود فرار کنند. شمار آنان در نیمه نخست سال جاری میلادی بر ۴۴ هزار نفر بالغ می‌شده است.
پناهجویان افغانستان و اریتره در رتبه‌های بعدی قرار داشته‌اند. سران اتحادیه اروپا علیرغم یافتن راهکارهای اولیه همچنان بر سر یافتن راهی به منظور حل بحران افزایش مهاجران با یکدیگر اختلاف دارند.
ایتالیا خواستار تقسیم بهتر پناهجویان میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا شده بود. کشور یونان که شمار زیادی از آوارگان و پناهجویان را پذیرفته است، خود با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند. کشورهای اروپای شرقی علیرغم آنکه شمار بسیار کمی پناهجو پذیرفته‌اند، مخالف تعیین سهمیه پذیرش پناهجو برای یکایک کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند.
انتظار می‌رود که شمار پناهجویانی که از طریق آبهای دریای مدیترانه وارد اروپا می‌شوند، در طی ماه‌های آینده نیز بار دیگر افزایش یابد.
Submit to DeliciousSubmit to DiggSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn